Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Набожните "фараони" замитат следите

Голямото пиене на студена вода предстои

Комисията за защита на потребителите (КЗП) санкционира неотдавна пловдивската фирма "Сейв къмпани интернешънъл" (SCI) с наказателен акт за 10 000 лева.

Сезирана от потърпевши граждани, КЗП е установила - в хода на своето разследване, че "дейността на фирма SCI е нелоялна и че съществуват основателни подозрения за извършване на пирамидални продажби".

Проверката започва на 4 септември 2013 г. и завършва с издаване на наказателен акт през март 2014-а. Държавният регулатор е провел задълбочено разследване, с което е констатирал "некоректно отношение към потребителите и нелоялна търговска практика". Още повече че като търговец SCI не предлага на хората краен продукт - стока или услуга, поясни пред в."БАНКЕРЪ" Евтим Бонев, експерт в КЗП, а по-скоро - "покупка на идеи за получаване на пари". По думите му въвлечените в дейността на SCI към момента са около 30 хил. души, 14 хил. от тях са т. нар. бизнес партньори - или хора, които управляват други хора и печелят от тях.

Тези две основания са напълно достатъчни за налагане на максималната санкция, подчерта Евтим Бонев, "защото Законът за защита на потребителите ясно и категорично забранява нелоялни търговски практики, към които спада и създаване, използване или насърчаване на пирамидални продажби, чиято основна цел не е продажбата или потреблението на стоки и услуги, а включването на други потребители в системата за продажба, при които потребителят плаща, за да участва, като получава възможност да си възстанови заплатената от него сума чрез привличането на други потребители в системата".

Освен това

от КЗП са уведомили и прокуратурата

В момента санкцията, наложена на "Сейв къмпани интернешънъл" от комисията, се обжалва пред Софийския градски административен съд. Ако магистратите потвърдят решението, пловдивската фирма ще се изправи пред единствената възможна алтернатива - самоликвидация или ликвидация, което ще доведе до чувствителни загуби близо 30 000 човека, въвлечени по различен начин в нейните схеми.

Според Константин Ангелов, интернет активист от Пловдив и създател на Фейсбук групата (2013 г.) "Игнорирай SCI, спаси приятел" - с над 8400 последователи в интерактивния свят,

новаторската идея в пирамидата

"Сейв Къмпъни интернешънъл" e, че бизнес моделът й включва както издаване на реални карти за пазаруване с отстъпки в широка мрежа магазини и точки за услуги на единична цена 50 лв. всяка, така и SCI бизнес пакети - които именно създават предпоставката тази фирма да се брои за финансова пирамида. Макар и не във вида на класическите Понци схеми, защото вместо ценни книжа тя продава отстъпки!

Проблем №1 при SCI е - как включилите се по-късно в играта бизнес партньори ще избият първоначалната си инвестиция от 3000 лева? Защото в този бизнес модел хората в края на веригата не могат да си върнат първоначалната инвестиция, а камо ли да мечтаят за доходността, постигната от индивидите, близко до върха.

Колкото до картите за отстъпки при пазаруване, те са напълно реални и дадените за тях 50 лв. се избиват средно за срок до четири месеца, сочат анализатори. Друг е въпросът, че тези карти могат да се използват само в строго определени квартални магазини, фиксирани заведения или непознати автоуслуги. Срещу това се получава отстъпка от цената в размер на 1-30% според договорката между търговеца и SCI. Най-често тя е 2-10%, а в кварталните бакалии - до 5 процента. Защото големите търговски вериги изобщо не мислят да работят с хората от SCI.

Трето, SCI прилича на затворено тайно общество. Никой не може да отиде и да каже - искам да стана бизнес партньор. Той трябва да бъде доведен от някой друг партньор - който ще получава в бъдеще някакъв дял от стойността на закупения от новака бизнес пакет, вариращ от 600 до 3000 лв. всеки.

Кой - кой е в тази схема?

Фирмата SCI e основана през януари 2010 г. със седалище Пловдив, ул."Тракия" 57. Двамина са основните действащи лица в нея. Първият е пастор Светослав Петров, който умело съчетава бизнеса с религията. Той е председател и на Национален християнски център, регистриран в Пловдив със същия адрес - ул. "Тракия" 57. Оглавява и Българска божия църква "Християнски център жътвата".

Пастор Светослав Петров ръководи и четири фирми - "Глобал акшън" ЕООД, "Булбакс" ЕООД, а в съдружие със Станчо Рангелов - "Ен Джи Лайф" ООД, плюс веригата "Сейв къмпани интернешънъл". Съдружникът му Станчо Рангелов освен това е собственик и на фирма "Стади 2008".

Хората от второ и по-долно ниво са разпределени в пет различни ранга според броя на привлечените от тях лица - картодържатели и бизнес партньори. Освен това те носят на реверите на черните си костюми (с бели ризи) и значки, доказващи ранга им. Има общо пет такива ранга.

Парадоксалността между рекламата и реалността се засилва и от офшорния домейн, на който е качен сайтът на SCI - на Сейшелските острови. Разширението е ".sc" - а това е интернет домейн от първо ниво за Сейшелските острови и се администрира от VCS (Pty) Limited.

Докато съдът решава пирамида ли е, или не SCI

голямото замитане на следите в Пловдив върви с пълна сила. Веднага след решението на КЗП собствениците на пирамидата предприемат действия, чрез които да "излязат сухи от водата". Първо, те преименуваха "Сейв къмпани интернешънъл"(SCI) в "Сейвуей България" ЕООД с единствен собственик регистрираното в Германия дружество Saveway International Holding GmbH. Прехвърляне е станало на 4 февруари, а германското дружество е регистрирано две седмици по-рано - на 27 януари, със съдружници пак Рангелов и Петров. Управител на "Сейвуей България" пък става Радосвета Йорданова.

Неизбежният въпрос в случая е - ако двамата бяха чисти и играеха по правилата, щяха ли да предприемат тези панически пререгистрационни маневри? Очевидно не! Така че само за това попадат под подозрението на медиите, които повече от година неуморно тръбят за тях, че са пирамида.

Второ, възниква въпросът за парите, които "Сейв къмпани интернешънъл" (SCI) е събрала от лековерните из България.

Защото платената за влизане като бизнес партньор сума от 600 до 3000 лв. e невъзстановима според SCI. Такива са общите условия, с които клиентите й се съгласяват при регистрация. Това противоречи на Закона за защита на потребителите, където изрично е предвиден седемдневен срок, в който клиентът може да се откаже от дистанционна продажба (чл.55, ал.1). Ако пък потребителят не е бил уведомен, срокът се увеличава на три месеца.

Според SCI обаче този срок е неприложим, защото с регистрирането в системата им услугата - "покупка на идеи за получаване на пари", чрез придобиване на статут "Бизнес партньор" вече е използвана, а в ЗЗП е предвидено, че въпросната разпоредба не важи "за предоставяне на услуги, чието изпълнение е започнало с изричното съгласие на потребителя преди изтичането на срока по ал. 1".

Защо хората се връзват на пирамидите?

На лъскавите презентации в лоби бара на Новотела в Пловдив, с 60 лв. входна такса присъстват немалък брой висшисти, бивши военни, застрахователи, собственици на малки фирми, зъболекари, адвокати - сочат с тревога медиите. Проблемът е защо тези хора - не от дъното на обществото, се връзват на една и съща схема, която ги кара да повярват в себе си, в бъдещето, в господ, в чудото... Че моделът, за който ги зарибяват, в международен мащаб е уникален и какво ли не още... За капак на всичко разбираш, че този бизнес модел скоро ще се преподава в университетите в Англия и т.н.

По-вероятно има друго съвсем банално обяснение. Става дума за алчноста на българина и за мечтата му - бизнес, в който хем не се работи, хем падат пачки. В представите на създателите на SCI това звучи така - продаваш карти и някой ти носи процент от оборота в бъдеще.

Така, докато не се измени народопсихологията - че бизнесът е непосилен труд и всекидневно творчество, а не далавера и лежачка, българинът ще продължи да бъде жертва на поредните схеми ала Понци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във