Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Нов терминал за пропан-бутан ще глътне 25 млн. лева

Още една голяма инвестиция ще се осъществи на територията на Белославското езеро. Ще я направи един от най-големите вносители на пропан-бутан за България - акционерното дружество "Газтрейд" с управител Милчо Василев. И този проект е свързан с изграждане на пристанище и на складова база, но става дума за течни горива. Въпреки че началото на реализацията на проект "Пристанище за обществен транспорт с регионално значение за горива - Варна" за разтоварване и обработка на кораби с дълбочина на акваторията пред него от 10 м бе обявено още през 2011 г. и тук работата доскоро беше позамряла. В последно време обаче нещата се промениха. Според управителя на фирмата инвеститор Милчо Василев голяма част от инфраструктурата вече е готова и само до няколко месеца проектът ще бъде завършен.

Работата по тази инвестиция на дружеството започва още преди близо десетина години. Дружеството купува около 160 дка земя в местността "Манастира" с шесткилометрова прилежаща железопътна инфраструктура и излаз на Белославското езеро. Разработен и одобрен по тяхно искане е и подробният устройствен план на терена. Компанията е получила решение за отпадане на Оценка за въздействието върху околната среда при извършено преотреждане на земята за нуждите на проекта. Направени са геоложки проучвания.

През април 2008-а междуведомственият експертен съвет към Министерството на транспорта и Министерството на регионалното развитие и благоустройство на Република България одобрява Генералния план за изграждане на "Пристанище за обществен транспорт с регионално значение за горива -Варна". Бъдещото пристанище е включено в Националната програма на Република България за развитие на пристанищата.Складовата база на "Газтрейд" ще има капацитет за съхранение на 10 хил. куб. м газ и 16 хил. куб. м течни горива. Инвестицията ще надхвърли 25 млн. лева.

Очевидно цялостното финансиране на проекта се е оказало доста трудно и работата по него се забави до есента на миналата година, когато строителството на пристанищния терминал за LPG (пропан-бутан) беподновено. Това стана, след като през 2012-а компанията успя да сключи голяма сделка с българското поделение на "Газпром нефт" - "НИС Петрол", като продаде част от собствената си база за горива в Костинброд. Руският гигант имаше нужда от склад, за да може да навлезе по-мащабно на пазара на бензин и дизел в България. Базата бе разделена на две и мениджмънтът на "Газтрейд" реши да продаде частта за течни горива и да запази за себе си тази за пропан-бутан (10 хил. куб. м, или над 40% от обемите за съхранение на пропан-бутан в страната), тъй като реши да се фокусира изцяло върху основния си бизнес и да излезе от търговията с бензин и дизел. Новият пристанищен терминал предлага възможности в тази посока.

Според управителя на газовото дружество с пускането на терминала компанията ще обслужва не само българския пазар, но и този в Македония, в Сърбия, и в Косово. Основанията му са, че преди 15 години Сърбия е произвеждала 5-6 хил. тона LPG, от които той самият купувал 3 хил. тона. В момента в западната ни съседка се харчели от порядъка на 25 хил. тона, твърди Василев. Според него, с изключение на Хърватия, която произвежда повече, отколкото потребява, тъй като там има две огромни рафинерии и малко население, Балканският полуостров се насочва именно към търсене на продукт от Изтока.

Facebook logo
Бъдете с нас и във