Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

От глад умри, гъзар бъди

Проучване на Асоциацията на колекторските фирми в България взриви новинарските емисии през седмицата. Ако не знаете, колекторски фирми са онези, на които различни кредитори като банки, лизингови компании, мобилни оператори, електроразпределителни дружества и други такива прехвърлят проблемните си вземания от клиенти, за да им ги съберат. Та според проучването през последната година на пазара се е появил нов вид длъжник. Той е между 20- и 30-годишен, живее в голям град, току-що е започнал работа, но за сметка на това вече се увъртял в дългове като пате в кълчища, защото е взел стоки на изплащане и един-два бързи кредита. Стоките на изплащане не са кухненска техника, обзавеждане и т.н., както е било преди две-три години. Вече става дума за мобилни телефони, за смартфони, за iPadи за други глезотийки на съвременната комуникация.

Бързите кредити пък не са за покриване на належащи нужди като покупка на лекарства например. С тях се финансират скъпи купони и почивки в чужбина. Звучи идиотски, но анализаторите в колекторските фирми едва ли щяха да вадят подобна информация, ако не беше вярна. Пък и ако човек се заслуша в разговорите между младите хора или между тийнейджърите и техните родители, сигурно ще осъзнае, че описаната картина е реалистична.

Преди време бях с моя позната в хипермаркет за електроника в един от софийските молове. Там тя започна да разпитва за смартфони. Ама не за какви да е, ами за едни такива от 500 лв. нагоре, защото дъщеря й искала точно такъв. Че и за цвета имала предпочитания. Ако не го получела, щяла да се чувства като аутсайдер сред приятелките си. Това ми обясни притеснената майка, чиято месечна заплата по онова време бе 1500 лв.(сега не знам колко е). Пък то не било само смартфона. Дрехите трябвало да бъдат от точно определена марка, обувките също. Аксесоарите... "Нямаш си на представа, че едвам връзваме семейния бюджет", проплака моята позната.

Казано накратко, детето пък и голяма част от сегашните младежи живеят на принципа "От глад умри, гъзар бъди". Това е жаргонната фраза, която обобщава хедонистичната философия на младите. В САЩ тя се изразява в три формули: To be popular, To be cool, To be a star. На български: Да бъдеш популярен, да бъдеш готин и да бъдеш звезда. Младежите, които не успеят да се вместят поне в първите два принципа, се превръщат в аутсайдери и нерядко изпадат в тежки психологически състояния, водещи до алкохолизъм, наркомания и омраза към всичко заобикалящо ги. Най-нестабилните от тях са застрашени от самоизолация, от самоубийство или от това да извършат убийство. Питате се какво кара разни тийнейджъри да стрелят по съучениците си? Ами ето цялата тази социална матрица. Защото както в САЩ, вече и у нас трите принципа, за които стана дума, са се превърнали в норми на поведение и отдавна са изместили познатите ни дълг, чест, достойнство и разни други такива морални отживелици.

Младите искат да живеят с високи стандарти сега и веднага. В това няма нищо лошо. Стига цената да не е прекомерно висока. Единствената възможност, която най-често им предлага животът, е да затънат в дългове. Защото не са много онези, на които семействата им могат да им осигурят коментирания висок жизнен стандарт. Не са редки и случаите, когато семейства се разпадат заради все същия висок стандарт - нещо от рода: "Виж ги Георгиеви, всяка година ходят на ски и на море, че и в чужбина. И нова кола си купиха. А ние тук не можем дори нова пералня да си вземем. Писна ми!" Такива са най-честите обвинения в средностатистическото българско семейство и те нерядко приключват с молби за развод.

Мисълта да работим и да трупаме състояние, а след това да се наслаждаваме на отредените ни от Бог дни на повечето млади хора изглежда старомодна, смешна и дори ретроградна. Нищо че тя е била основна норма на родителите им, а и в момента по тези правила живеят много хора в развитите държави.

Питате се може би защо по българските курорти повечето германци, холандци и французи са пенсионери? Ами защото тези хора живеят по философията работи, докато си млад, радвай се на живота на старини. Но тя е непонятна за сегашните млади. Затова те предпочитат да затъват в дългове, за да финансират своя си свят на "преуспелите" и "готините". И някой ден осъзнават (а някои никога!), че това е илюзия. Както е казал Цицерон: "О, времена, о, нрави".

Facebook logo
Бъдете с нас и във