Банкеръ Weekly

Свят

Зукърбърг: Време е да се знае кой плаща

Снимка Ройтерс

Шефът на Фейсбук и негов основател Марк Зукърбърг заяви, че е време за повече регулации на технологичните фирми и че трябва да се знае кой плаща за онлайн реклами. Изявлението му бе предизвикано от скандала със злоупотребата с данни на потребителите на социалната мрежа, който срина акциите й.

В интервю за Си Ен Ен Зукърбърг казва, че вече няма съмнение, че е необходимо "Фейсбук" и други големи технологични компании да бъдат по-строго регулирани. Според него е добра идея те да се задължат да предоставят информация за лицата, които плащат за онлайн реклами. Това предложение се разглежда от Конгреса, след като стана известно, че руснаци са финансирали политически реклами по време на кампанията за президентските избори в Съединените щати от 2016-а, но това се разбра едва след вота.

Основателят на Фейсбук изрази готовност да даде показания в Конгреса по въпроса за злоупотребата с лични данни на 50 млн. потребители на социалната мрежа. Той поднесе извиненията си, че без съгласието на потребителите данните са попаднали в аналитичната фирма "Кеймбридж Аналитика", която ги е използвала в полза на предизборната кампания на Доналд Тръмп.

Следващ скандал, подобен на този с "Фейсбук", може да струва много скъпо след 25 май, предупреди еврокомисарят по правосъдието Вера Йоурова при посещението си в Съединените щати. Тогава влязат в сила новите европейски правила за защита на личните данни.

"Ако някоя фирма направи това в Европа след май 2018-а, е много вероятно да й бъдат наложени драконовски санкции", изтъкна Йоурова, която отговаря и за защитата на потребителите и личните данни.

Новите правила ще се прилагат към всички предприятия, независимо къде са разположени, включително и извън Европейския съюз. Йоурова обеща те да превърнат общността в място, където измамата ще струва много скъпо.

По време на посещението си във Вашингтон еврокомисарката не се е срещала с представител на Фейсбук, за да разговаря за конкретния скандал. Но заяви, че няма търпение да чуе обясненията на компанията.

Междувременно британският премиер Тереза Мей изрази подкрепа за разследване на дейността на базираната на Острова фирма "Кеймбридж Аналитика", оказала се в епицентъра на скандала. Неин говорител съобщи, че преди време Консервативната партия е получила предложение от "Кеймбридж Аналитика" за използване на услугите й, но е решила да не го приема. Това станало, преди Мей да оглави формацията - по времето, когато партиен лидер бил бившият премиер Дейвид Камерън.

Поддръжникът на Брексит Арън Банкс пък оповести, че преди референдума през 2016-а същата фирма е искала да работи за кампанията за излизане от Европейския съюз, но не е била наета.

"Кеймбридж Аналитика" обаче може да е проблем не само за американците и британците, смята "Вашингтон пост", като посочи, че тя е работила в широк кръг страни, включително и в Австралия, Бразилия, Кения, Малайзия и Мексико, а политиците в някои от тези държави искат дейността й да бъде разследвана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във