Банкеръ Daily

Свят

Защо е невъзможно да се прогнозират британските избори

Верен на мисията си "да приключи Брексит", британският премиер Борис Джонсън обяви първите декемврийски избори във Великобритания от 1923 г., пише "Политико".

На пръв поглед изглежда, че резултатът от вота ще освободи страната от несигурността, обхванала я след референдума за напускане на ЕС през 2016 г., преди 41 месеца.

Консервативната партия на Джонсън, подкрепяна от 37 на сто от избирателите, се радва на комфортна преднина от 13 процента пред лейбъристите. Ако тя се запази, торите могат да се надяват на комфортно мнозинство в парламента – достатъчно, за да прокарат сделката за Брексит, която правителството договори с ЕС през октомври.

Проблемът за торите е, че подкрепата в сондажите не е задължително да се превърне в гласове през декември. Дали партията ще запази преднината си през следващите седмици и как тя ще се трансформира в места в парламента, далече не е ясно.

Има редица причини, поради които никой не бива да твърди, че може със сигурност да предвиди резултата от наближаващите избори.

Първо, сега гласоподавателите

са склонни да сменят подкрепата си повече от всякога

в следвоенната британска история. Екип, изследващ британските избори, е установил, че между двете последни гласувания за парламент – през 2015 и 2017 г. – между една трета и две пети от избирателите са променили подкрепата си за политическите сили.

Често е трудно да се предвиди кои ще са тези менящи мнението си избиратели. През 2010 г. например Лейбъристката партия смяташе Шотландия за свой бастион. През 2015-а обаче много голяма част от местните гласоподаватели дадоха подкрепата си за Шотландската национална партия. Няма гаранции, че и при следващите избори няма да има такава промяна в подкрепата – още повече, че през последните четири години много установени практики в гласуването бяха нарушени и други се утвърдиха на тяхно място.

Сегашните проучвания сочат висок процент на променящи подкрепата си избиратели. Докато на изборите през 2017 г. консерваторите и лейбъристите взеха общо 84 на сто от гласовете – което не се беше случвало от "доброто старо време" на двупартийната политика – последните проучвания показват, че двете партии ще вземат най-много малко повече от 60 на сто. Останалите 40 процента ще се разпределят между съвземащите се либерални демократи и партия "Брексит", израснала върху пепелта на Партията на независимостта.

Тъй като гласоподавателите са по-склонни да сменят подкрепата си, те са и

по-податливи на политически кампании.

Кампанията на консерваторите за изборите през 2017 г. беше катастрофална: за шест седмици преднината им от 20 пункта се сведе до 2 пункта. В лицето на Борис Джонсън консерваторите разполагат с по-добър водач на кампания от бившата си лидерка Тереза Мей. Но тъй като законът за излизане от ЕС на Джонсън ще бъде подложен на щателен преглед през следващите седмици, вероятно премиерът е дал на опозицията множество поводи плановете му да бъдат атакувани.

Ако е трудно да се каже колко гласа ще получи всяка партия в изборния ден, още по-трудно е да се познае откъде ще дойдат тези гласове.

Британците избират депутатите си в едномандатни райони, в един тур, и кандидатът, събрал най-много гласове, печели. Една партия може да получи голям процент от вота, но да не спечели депутатски места, тъй като вотът й е разпределен равномерно из цялата страна. Изглежда че такава е съдбата на партия "Брексит", която се има подкрепа от между 11 и 13 процента, но едва ли ще спечели депутатско място.

Това означава, че прогнозирането на разпределението на гласовете е особено важно, за да се знае коя партия колко места ще спечели. Но и тук има сериозни трудности.

За по-голямата част от следвоенния период политолозите са приели, че избирателните райони

имат като цяло едно и също поведение.

Ако една партия подобри представянето си на изборите с 2 или 3 процента, и във всеки район подкрепата й се качва с 2 или 3 процента. Това се нарича равномерно национално изменение.

Равномерното национално изменение функционираше, но не и през 2017 г. На тези избори консерваторите се представиха значително по-добре в райони, които бяха гласували за излизане от ЕС, а лейбъристите – в гласувалите за оставане в съюза райони. Тази тенденция може да се запази и през 2019 г., тъй като цялата британска политика се конструира около въпроса за Брексит – освен ако нещата не се върнат в нормалното русло.

Големият брой проучвания на избирателните нагласи и ефектът им върху поведението на гласоподавателите също усложняват нещата.

Тъй като много избиратели се идентифицират с вота си за излизане или оставане в ЕС – повече, отколкото с политическа партия – и тъй като никоя партия не привлича всичкия вот за излизане или за оставане, е твърде вероятно те да гласуват "тактически", търсейки да подкрепят онази партия, която им най-големи шансове да спечели в техния район.

Партиите ще се опитат да капитализират това обстоятелство. Партия "Брексит" ще се опита да привлече подкрепящи Брексит от средите на консерваторите. А либералните демократи ще се опитат да убедят привържениците на ЕС, че политиката на лейбъристите по въпроса практически не се различава от тази на консерваторите.

Изкушените от малки партии избиратели ще искат да знаят

дали избраниците им имат реален шанс

да спечелят депутатско място, или е по-добре да гласуват за следващия в списъка си с предпочитания.

Тъй като миналите избори не са добър указател за това какво ще се случи сега, проучванията за нагласите в отделните райони и моделите за гласуване в тях могат да попълнят тази празнота. Едни избиратели ще погълнат тази информация, но за други купищата данни и информация ще доведат до объркване. Според оценките за "тактическото гласуване" в предишните избори до една трета от гласоподавателите са направили грешен тактически вот, като са дали гласа си за втория най-предпочитан, когато първият им фаворит е имал по-голям шанс да спечели.

Без ни най-малко да донесат усещане за стабилност на Великобритания, следващите избори ще бъдат поредният източник на несигурност в и така разтърсения от Брексит политически пейзаж.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във