Банкеръ Daily

Свят

Заради коронавируса арт пазарът минава онлайн?

Изложението MiArt в Милано през 2019 година

Изложенията „Арт Базел” в Хонконг, „Арт Дубай”, „Арт Париж”, „Арт Брюксел, MiArt в Милано, (което, ако не беше пандемията, трябваше да бъде закрито днес), Drawing Now, парижкото изложение PAD (Павилионът за изкуство и дизайна), Art Up във френския град Лил и фотографското изложение Paris Photo New York ... Всички те, както и куп други пролетни изложения и панаири бяха отложени или отменени заради разпространението на коронавируса. За прочутото изложение за съвременно изкуство „Арт Базел”, провеждащо се в швейцарския град, също не е окончателно решено дали  няма да се премести от юни за средата на септември. Тази промяна не би била без значение, тъй като според данни на Обединената банка на Швейцария през 2019 г. пазарът на изкуство представлява 16,6 милиарда долара (14 милиарда евро).

Серията анулирани изложения спира паричния поток на галериите, редовно участващи на тях, като така печелят аукционните къщи, които масово са изнесли дейността си в мрежата. Това се наблюдава още от миналата година като реплика на протестното движение на „жълтите жилетки”, които всяка събота изпълваха улиците на Париж. Според парижкия галерист Жорж-Филип Валуа през 2019 г. оборотът на френските галерии е паднал с около 30%,  докато френските аукционни къщи са отбелязали ръст със 7 процента.

Но не само от 2019 година, а и доста преди това запалените участници в търгове си поръчват картини, разглеждайки онлайн каталози. В действителност процентът на онлайн продажбите на произведения на изкуството е все още е нисък - при аукционната къща „Кристис“ делът им е около 4,6% или 270 милиона долара (241 милиона евро). При конкурента „Сотбис” продажбите през интернет през 2019 г. представляват 25 процента. Все пак „Кристис” не се отчайват, защото 41% от новите им клиенти наддават онлайн. Така двете големи аукционни къщи, независимо от отложените изложения и големия брой затворени галерии по света, могат да се похвалят с ефективните си добре разработени онлайн стратегии.

В същото време секторът „музеи” на Стария континент търпи сериозни загуби – по данни на асоциацията NEMO, в която членуват около 30 000 европейски музея, първите резултати от ефекта на пандемията, отчетени на база анкетирани 650 музея, са доста тревожни: културните центрове, разположени в столиците, посещавани от големи туристически потоци, регистрират загуби от 75% до 80 процента. От музеите, участвали в бързата анкета, 1% губят седмично до 30 000 евро, а 5% - по 50 000 евро.

Музеи като Rijksmuseum и Stedelijk в Амстердам, както и центърът Kunsthistorisches Museum във Виена отчитат загуби в размер между 100 000 и 600 000 евро седмично. Прочутият испански музей Reina Sofia в Мадрид, който тази година празнува тридесетата си годишнина, отчете, че само през март е бил на загуба в размер на 440 000 евро. Albertina във Виена, която на 12 март официално трябваше да открие новата си модерна пристройка с площ 2000 квадратни метра, ежедневно отчита 70 000 евро загуби. Що се отнася до Националния център за изкуство и култура „Жорж Помпиду“ в Париж там месечно загубите възлизат на 1,2 милиона евро.

За да не загубят връзката си с посетителите, 60% от музеите, участвали в анкетата на NEMO, са засилили онлайн присъствието си. Но най-често те просто „рециклират” съществуващото си онлайн съдържание. Само 13,4% са увеличили бюджета си, предназначен за онлайн програми. Единствената добра новина е, че по-голямата част от музеите не планират уволнения – любопитното е, че 70% от тях са поставили нов тип задачи на служителите си по време на извънредното положение. Някои от тях дори са шили маски, други – разнасяли като доброволци пакети с храна на карантинирани и възрастни хора.

Но докато европейските културни институции могат да си позволят да стиснат зъби и да изчакат пандемията да отмине, тъй като голям дял от тяхната дейност се финансира с държавни средства, то при американските им колеги положението далеч не е розово, тъй като те зависят изцяло от частни средства.

Лаура Лот, президент на Американския алианс на музеите, обяви, че всеки ден, в който членовете на нейната асоциация – общо 35 000 културни центрове – не приемат посетители – отчитаните загуби са в размер на 33 милиона долара (30 милиона евро). Музеят на изкуството „Метрополитън“, който не планира да отвори врати до юли, оценява, че коронавирусът ще му „струва” 100 милиона долара. И въпреки че от музея обявиха, че ще използват фонда си от 3,6 милиарда долара, за да покрият разходите си по време на извънредното положение, те не изключват и план Б. Причината – всеки ден някой голям американски музей обявява масови съкращения. Музеят за изящни изкуства в Бостън, чиито загуби от средата на март нараснаха до 1,4 милиона долара, се раздели с близо половината от своите 750 служители. Новият музей за съвременно изкуство в Ню Йорк освободи една трета от уредниците си, Музеят за съвременно изкуство в Масачузетс (Mass MoCA) освободи 120 служители или 72% от работната си сила.

Големият въпрос е колко дълго ще издържат останалите музеи особено след като се очаква, че финансовите затруднения ще продължат и след края на извънредното положение. Според Лаура Лот близо една трета от американските музеи могат просто да изчезнат. Първата жертва падна на 3 април: Музеят за съвременно изкуство в Индианаполис, който през януари се похвали, че има нов директор, обяви, че прекратява съществуването си след деветнадесет години активна дейност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във