Банкеръ Weekly

Федералната търговска комисия проверява минали сделки на Apple, Facebook, Microsoft, Google

Заек или патица

Джо Саймънс
S 250 b01ef1a1 b0e3 4589 92e3 d859d9524aac
S 250 1a92fd90 f88f 46ac a8ad a41262195bab
S 250 bea2f556 3d72 43bc 81da 469145a4f05e

Apple засилва музикалния си бизнес

Компанията Apple привлече изпълнителния директор на Warner Music Group - Джеф Брониковски, да управлява разрастващия й се музикален бизнес. Според профила на Брониковски в Linkedin, на новото работно място той ще отговаря за стратегическите музикални инициативи на компанията. Новината за назначаването му едва ли е особено изненада, защото платформата Apple Music вече е с над 60 милиона платени абонати.

До този момент Брониковски е бил старши вицепрезидент в Warner Music Group и е отговарял за развитието на бизнеса в световен план. От Apple разчитат на професионализма му, защото основният им конкурент - Spotify Technology SA - е със 124 милиона платени абонати, а във врата на Apple вече диша Amazon Music с 55 милиона платени потребители.

Преди дни Apple подписа договор с Genius – компанията, която представлява най-голямата в света колекция от песни, клипове и текстове, за да добави нова серия от видеа към Apple Music. Това е още един сигурен знак, че технологичният гигант иска да диктува случващото се и в развлекателната индустрия.

Става дума за видеата Verified („Проверено”), в които изпълнителите обсъждат смисъла на песните си. Досега Genius са продуцирали 800 епизода с участието на изпълнители като Карди Би, Били Айлиш, Чанс дъ Рапър и др.  

Apple ще бъде и копродуцент на няколко нови епизода от серията, два от които вече могат да се видят на Apple Music app.

Иначе още през ноември 2019 г. Apple стартира първата си телевизионна услуга - Apple TV Plus. Излъченото по нея „The Morning Show“, в което участваха Дженифър Анистън и Рийз Уидърспун, бе номинирано през януари за две награди „Златен глобус“.

Apple обяви и че официално ще връчва музикални награди - Apple Music Awards, като при първото им издание през 2019 г. Били Айлиш бе обявена за „Артист на годината“, а Лизо отнесе наградата за „Най-пробивен изпълнител“.

За Apple предлагането на услуги като Apple Music е изключително важно особено през последната година, когато компанията имаше проблем с не много успешните продажби на iPhone. Тази тенденция обаче бе прекъсната, след като от последните отчети на тримесечието се видя, че от отделите „услуги и поддръжка на компанията” са направили необходимото, за да се увеличат приходите. А сред тези услуги, както става ясно, са и Apple TV Plus и дебютът на Apple Card, за които бе обявено, че ще бъдат на също толкова високо ниво, колкото и хардуерът и цифровите услуги на компанията.

Федералната търговска комисия гледа под лупа Facebook, Microsoft, Google

Федералната търговска комисия (FTC) на САЩ поиска от Amazon, Facebook, Microsoft и Google информация за предишни придобивания на малки стартъп компании. От Комисията ще проучат дали през последните десет години компаниите не са спечелили нечестно предимство, купувайки „нововъзникващите си конкуренти” в рамките на сделки, твърде незначителни по размер, за да бъдат декларирани и отчитани.

Председателят на Федералната търговска комисия Джо Саймънс обяви, че съществува потенциална възможност стотици сключени договори да са се оказали извън обсега на регулаторните органи. Ето защо той и екипът му ще се заровят в старите сделки на компаниите - гиганти.

„Тази инициатива ще даде възможност на Комисията да разгледа по-отблизо придобиванията в този важен сектор, както и да прецени дали федералните агенции получават адекватна информация за онези договорености, които могат да навредят на конкуренцията. Това ще ни помогне в полза на потребителите да продължим да поддържаме един отворен и много конкурентоспособен технологичен пазар”, пише Джо Саймънс в официалното си изявление.

Въпреки че проучването на Федералната търговска комисия не може директно да доведе до правни последици, Саймънс подчертава, че „всички опции са на масата” и в зависимост от това какво открие Комисията, би могло да се обсъдят варианти как компаниите да бъдат принудени да „коригират” минали сделки или да променят бъдещите си бизнес практики. Саймънс обмисля и актуализация на изискванията, при които новите придобивания на фирми да се регистрират и отчитат.

От екипа на Саймънс са поискали от проверяваните компании цялата информация, свързана с разработването и ценообразуването на придобитите продукти, включително дали и как са обработили и интегрирали новите активи и данни.

Проверката започна на фона на множество други антитръстови разследвания, които се водят срещу технологичните компании както в САЩ, така и в Европа и обхващат голям кръг сфери – от рекламния бизнес на Google, през услугите на Amazon до поверителността на личните данни във Facebook.

Игрите с оптическа илюзия – любими на директора на SoftBank

Какво виждате патица или заек? Тази игра с оптическа илюзия използва изпълнителният директор на SoftBank Масайоши Сон по време на събиране на инвеститори и анализатори, на които представи печалбите на компанията за третото четиримесечие.

Целта на трика му бе да призове инвеститорите да гледат не толкова приходите и печалбите на компанията, колкото стойността на акциите. Желанието му е SoftBank да се възприема като инвестиционна компания, а не като оперативно дружество.

Ексцентричният изпълнителен директор, който през 2000 г. инвестира 20 млн. долара в Alibaba само защото забелязал „искрица“ в очите на основателя й Джак Ма, показа слайд, разделен на две части – от лявата страна пишеше „EBIT“ (абревиатура от „печалбите преди лихвите и данъците“),а от дясната – „стойност на акциите“​.

„Ето това имах предвид, когато ви показах картинката преди малко – като погледнете отляво, да видите EBIT, а като погледнете отдясно - „стойност на акциите“. Защото, ако искате да знаете какво в действителност представлява SoftBank, трябва да я възприемате и от двете гледни точки.“

Позицията на Сон не е изненадваща, предвид факта, че оперативните приходи на SoftBank се сринаха през последното тримесечие с 99% и от близо 4 милиарда долара днес са по-малко от 25 милиона долара. Спадът се обяснява с Vision Fund, който отчете загуба от 2 милиарда долара след спада на акциите на WeWork, Uber и други бизнеси.

Последва журналистически въпрос: „Вие, г-н Сон, какъв сте – вече не сте бизнесмен, а инвеститор, така ли?“ След него Сон не се поколеба да даде за пример Уорън Бъфет – инвеститорът милиардер, изпълнителен директор на холдинговото дружество „Бъркшър Хатауей“, който според него изпълнява и двете роли.

- Значи вече не се идентифицирате с Бил Гейтс, а с Уорън Бъфет? – продължиха журналистите.

- В някаква степен, но между нас има малка разлика - аз съм този, който е начело на информационната революция. Освен това все още си позволявам някои лудости и не съм толкова консервативен, колкото 89-годишния Бъфет, известен с това, че инвестира в доказани, печеливши компании - завърши Сон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във