Банкеръ Daily

Свят

За времето си "Дунав мост" е бил най-големият комбиниран мост в Европа

Средната част на моста (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби.

На днешния ден през 1954 г. официално е отворен за преминаване "Дунав мост", свързващ България и Румъния.

Дунав мост, открит като Мост на дружбата, наричан още Мост Русе - Гюргево, е стоманен фермов мост над река Дунав между градовете Русе и Гюргево на речен километър 488.7.

Дължината му е 2.8 км и минава на височина от 30 метра над водата. Мостът е изграден на две нива - за влакове и автомобили. Средната част (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби. Мостът е един от двете подобни съоръжения над река Дунав по границата между България и Румъния, която има дължина от около 500 километра.

Архитектурата на моста е на архитект Георги Овчаров. Учи архитектура в Техническия университет в Мюнхен. След дипломирането си се завръща в България. Творчеството му е повлияно от неокласицизма.  През годините Георги Овчаров изгражда редица сгради в цялата страна. Сред тях са Агрономически факултет – днес Биологически факултет (1927 – 1930 г.), сградата на община Бургас, зданието на Министерството на вътрешните работи (1927 г.), Военното издателство (строено за банка) на ул. "Иван Вазов" № 12 в София (1940 – 1944 г.) и други.

Художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг, както и орловите глави по неговата дължина) е дело на украинския скулптор Михайло Паршчук.

Мостът е открит официално на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа. Строен е 2.5 г. от България и Румъния в сътрудничество с тогавашния СССР.

Всъщност проучванията по възможността за изграждането на мост на река Дунав и осъществяването на сухопътна връзка между Западна и Централна Европа до Балканския полуостров с излаз на Бяло море започват още с края на Кримската война (1853 – 1856 г.). Построяването на мост над плавателната река е осмисляно в контекста на изграждането на жп линия. Под натиска на Австро-Унгария обаче Османската империя възприема строителството на линията Виена – Белград – София – Цариград, с отклонение от Ниш до Солун.

Три години след Освобождението на България – 1881 г., се установяват първите контакти между Българското княжество и Румъния, на които се обсъжда и възможността за строителство на мост над река Дунав.

Преговорите по този въпрос преминават през много перипетии преди да се стигне до изграждането на "Дунав мост" при Русе и Гюргево.

Facebook logo
Бъдете с нас и във