Банкеръ Daily

Свят

Туристическите лайнери паднаха в капана на природозащитниците

След като 13-палубен туристически лайнер се блъсна в кей на Венеция това лято, жителите на града се струпаха около каналите и по мостовете с викове "Не на големите кораби". Местните власти пък обещаха да забранят достъпа на едри плавателни съдове до центъра на Венеция. Разтревожени от наплива на туристи и от замърсяването от комините на големите лайнери, Барцелона и Дубровник планират да въведат ограничения на броя на корабите, които имат право да акостират в тях. Най-голямото пътническо пристанище на Великобритания - Саутхамптън, пък изисква от лайнерите да се доближават до брега с електрическа енергия, за да спират машините си когато пристават. Кристъфър Хамънд - ръководител на градския съвет на Саутхамптън, пояснява, че "жителите на града трудно откриват ползата от тези огромни круизни кораби. Просто защото виждат огромен комин, бълващ черен дим и сажди, които те вдишват".

Туристическите компании, които рекламират с брошурите и уебсайтовете си снимки на кристално синя вода и на девствени плажове, са абсолютно наясно колко голямо е значението на неопетнената репутация. Най-големите играчи от бранша - Carnival, Royal Caribbean International и Norwegian Cruise Line - твърдят, че са направили значителни подобрения, забранявайки използването на пластмаси за еднократна употреба и увеличавайки употребата на храни от местни източници. Ограничаването на вредните емисии обаче е по-сложно. Повечето кораби горят тежък, серен микс от лепкава течност, която остава след рафинирането на бензина и на другите горива от по-висок клас. Въпреки че някои по-малки плавателни съдове могат да се задвижват с електрическа енергия, батериите все още не могат да захранват изцяло туристически лайнер, който понякога остава по няколко дни в открито море.

Засега най-популярната алтернатива е втечненият природен газ, който може да редуцира с 90% емисиите от серен и от азотен окис и с 20% - на въглероден двуокис. Лидерът в сектора - Carnival, пусна първия си лайнер на втечнен газ през тази година и е построил още три дузини, по данни на корабния одитор DNV. Защитници на околната среда обаче твърдят, че тези машини изпускат метан - много по-вреден парников газ. И тъй като животът на тези кораби се измерва в десетилетия, не е особено умно да се залага прекалено усърдно на тази технология.

За да изчистят съществуващата си флота, туристическите линии монтират пречистватели, които улавят серните изпарения от корабните комини. Почти половината от 268-е плавателни съда, използвани от членовете на Международната асоциация на круизните линии, са инсталирали такива филтри, за да покрият световните норми за редуциране на серните емисии с 85%, които влизат в сила през идната година. Природозащитниците обаче не са фенове и на тези устройства, защото произвеждат киселинна вода, която отива в океана. По техните думи, "филтрите на практика трансформират въздушното замърсяване във водно". Десетки градове, включително Сингапур и всички китайски пристанища, са забранили на плавателни съдове с такава технология да акостират в тях.

През последните няколко десетилетия едрите играчи са глобени с десетки милиони долари за замърсяване на околната среда. През юни Carnival плати 20 млн. долара, за да уреди извън съда обвинения в САЩ, че е изхвърлял пластмаси във водите на Бахамите и е укрил нарушението. През 2016-а пък компанията бе глобена с 40 млн. долара и подписа споразумение за пробация след като призна за незаконно разтоварване на замърсени петролни контейнери в морето. От фирмата твърдят, че тези два случая не са засегнали резервациите и посочиха, че са инвестирали във филтри, с които да опазват околната среда. 

Норвегия вече въведе правила срещу замърсяването със серни окиси, които са далеч по-строги от новите глобални указания. Страната обеща да превърне фиордите в зони с нулеви вредни емисии до 2026-а и да даде достъп до водите само на електрически плавателни съдове. През март Норвежката агенция по корабоплаване глоби собственика на гръцка флота с почти 80 хил. долара за престъпване на регулациите за серните емисии.

MS Roald Amundsen - първият кораб, задвижван от батерии

Норвежката круизна компания Hurtigruten смята, че е открила пътя към бъдещето с кораби като MS Roald Amundsen, който през юли направи дебютния си воаяж от норвежкия град Тромсо. От компанията посочват, че плавателният съд за 530 пасажери е първият в света хибриден кораб. Той се задвижва с батерии и има резервен двигател, работещ с втечнен газ, така че отделя 20% по-малко въглеродни емисии. Компанията планира да преобразува 11 от своите 16 плавателни съда в хибридни през идните две години. Това е възможно защото корабите на Hurtigruten са сравнително малки - с около 500 легла.

Доста по-сложно е да се използва хибридната технология за повечето лайнери на Carnival, които настаняват над 5 хил. пътници. По-големите кораби изискват повече енергия и необходимите за целта батерии ще оставят малко място за всичко останало на борда. Главният изпълнителен директор на Hurtigruten - Даниел Скйелдам, обаче има рецепта и за този проблем - най-простият начин да се намалят вредните емисии от туристическите лайнери е да се сложи край на "мегаломанията" за все по-големи кораби. А все по-строгите изисквания на клиентите за чисти плавателни съдове ще доведат до естествен край корабните мастодонти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във