Банкеръ Daily

Свят

Суецкият канал скъсява пътя на търговията между Европа и Азия

През 2001 г. над Суецкия канал беше открит мостът "Хосни Мубарак", който лежи на шосето, което съединява градовете Порт Саид и Исмаилия.

На днешния ден през 1867 г. през Суецкия канал е преминал първият кораб. Изкуственото съоръжение, разположено в Египет, пресича Суецкия провлак и свързва Средиземно и Червено море. Каналът бележи условната граница между Африка и Азия и на практика се явява втората връзка между Атлантическия и Индийския океан. При първоначалното му откриване през ноември 1869 г. каналът е с дължина 164 км и дълбочина 8 метра. След многократни разширения, през 2010-а Суецкият канал има дължина 193.30 км, дълбочина 24 м и ширина 205 метра.

В северния край на канала се намират градовете Порт Саид и Порт Фуад, а в южния му край са градовете Суец и Порт Тауфик. Средната точка на канала е разположена на 3 км северно от третия по големина град в Египет - Исмаилия. Каналът се състои условно от две части, северна и южна, разделени от Голямото горчиво езеро.

Суецкият канал е еднолентов с места за разминаване на корабите при Балла и в Голямото горчиво езеро. Каналът няма шлюзове и водата протича свободно през него. Като цяло течението на север от Горчивите езера е на север през зимата и на юг през лятото, а на юг от тях се изменя според приливите в Суец.

Каналът значително съкращава транспорта на стоки между Европа и Азия, избягвайки продължителното заобикаляне на Африка. Преди да бъде открит транспортът между Средиземно и Червено море се осъществява, чрез претоварване на стоките и придвижването им по суша през провлака. Днес Суецкият канал е държавна собственост и се поддържа от специална Администрация на Суецкия канал със седалище в Порт Фуад. Съгласно Цариградската конвенция от 1888 г., която е в сила и досега, каналът може да бъде използван "по време на война и в мирно време от всеки търговски или военен съд без разлика на неговия флаг".

През 18 век Наполеон Бонапарт пръв замисля построяването на плавателен канал, който да свързва Средиземно море с Червено море. Проектът се отхвърля от френските специалисти, защото нивото на Червено море е с 9.908 м по-високо от това на Средиземно море и е невъзможно построяването без шлюзове. През 40-те години на 19 век се провеждат нови изследвания, които довеждат до извода, че нивата на двете морета са без значение за построяването на канала.

През 1856 година Фердинанд дьо Лесепс получава разрешение от Мохамед Саид паша (управника на Египет и син на Мохамед Али паша) да построи канал. За прокопаването му се използват бедните прослойки на Египет. След около единадесет години неуморна работа и с цената на хилядите, умрели от изтощение и болести египетски селяни, на 17 ноември 1869 година Суецкият канал е открит официално в присъствието на множество князе и други важни европейски особи.

Приема се, че операта "Аида" е написана от Верди именно за откриващата церемония. Първоначално композиторът се възпротивява на отправената към него молба за написване на такова произведение, но после склонява. Но тъй като не успява в срок, то на церемонията прозвучава друга негова опера - "Риголето".

От 1981 година в района на град Суец работи тунел за автомобили, който преминава под Суецкия канал и съединява Синай и континентална Африка.

През 2001 г. две други съоръжения "преминаха" над Суецкия канал. В Египет беше открит моста "Хосни Мубарак", който лежи на шосето, което съединява градовете Порт Саид и  Исмаилия. В церемонията по откриването на съоръжението е участвал президента на Египет по онова време Хосни Мубарак. Мостът е висок 70 метра. Строителството му продължило четири години и било извършено от една японска и две египетски строителни компании. Но по него може да се преминава само със специален пропуск, които пък могат да получат само военните, представители на спецслужбите и държавни чиновници. Обяснението е, че ако при масовото му използване, мостът се разруши, то ще се прекрати движението по Суецкия канал, а това ще донесе огромни финансови загуби.

През 2001 година е открит и железопътният мост Ел-Фирдан на 20 км северно от град Исмаилия. Това е най-дългият "отварящ" се мост в света, като двете му секции имат обща дължина от 340 метра. Предишният мост бил разрушен през 1967 година по време на арабоско-израелският конфликт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във