Банкеръ Daily

Свят

"Спящото" потребителско търсене поставя на изпитание автомобилните компании

Епидемията от коронавирус постави пред изпитание редица сектори, малки и големи компании. Правителствата разработват различни мерки, с които да помогнат на фирмите да запазват работници и да съхранят потенциала си за възстановяване на производството по-късно.

Всяка страна го прави според възможностите си.

Автомобилната индустрия е сред най-засегнатите в световен мащаб - и заради нарушените вериги за доставка на суровини и материали, и заради свитото производство, и заради намалялото търсене на автомобили.

Прогнозите за следващите месеци също не са оптимистични. Свиване на пазарът на автомобили в Европа с 30% през тази година спрямо 2019-а в резултат на кризата, предизвикана от COVID-19, ако държавите не предприемат драстични мерки за насърчаване на потреблението. Това отбелязват от компанията за застраховане на търговски кредити Euler Hermеs. Експертите посочват исторически безпрецедентен спад на пазара на автомобили през април. В Германия продажбите намаляват с 61% спрямо същия месец на миналата година, във Франция - с 89%, в Испания - с 97%, в Обединеното кралство - с 97%, а в Италия - с 98 на сто.

От Euler Hermes прогнозират свиване на пазара в Европа до 12 млн. продадени нови автобили през тази година, което е с 6 млн. по-малко в сравнение с 2019-а. Спасението може да дойде от въвеждането на силни мерки за насърчаване на потреблението, като данъчни облекчения, субсидии и стимули, насочени към покупката на екологични превозни средства с ниски вредни емисии, посочват експертите.

На този фон не е учудващо обръщането на няколко от големите световни производители на автомобили към правителствата за оказване на помощ.

Автомобилният консорциум Fiat Chrysler Automobiles може да получи държавен заем. Представители на италианското правителство вече отбелязаха, че компанията "Фиат" е важна за италианската автомобилна индустрия, тъй като тя "осигурява работни места" и поради това "се нуждае от подкрепа".
Премиерът Джузепе Конте също заяви, че Fiat Chrysler има право да кандидатства за държавно гарантирани заеми, тъй като тя дава работят хиляди негови съграждани. Италианско-американската група може да получи държавни гаранции от фонда за 6.3 млрд. евро, който бе създаден, за да помогне на автомобилната индустрия в страната, състояща се от около 10 000 малки и средни предприятия.

Има и възражения срещу помощта. Не е забравен факта, че компанията напусна Италия преди шест години, преименува се на Fiat Chrysler Automobiles (FCA) и премести седалището си от Торино в Амстердам.

Правителството на Италия все още не е взело официално решение за поисканата помощ. Министерството на икономическото развитие засега отказва коментар.

Френският автомобилен гигант Renault, който е част от алианса с Nissan и Mitsubishi, също очаква помощ от правителството. Тя му е необходима, за да запази работните места в своите заводи в страната. Искането на компанията среща разбиране у финансовия министър на Франция Бруно льо Мер, който смята, че така тя ще успее да остане конкурентоспособна на световния пазар.

Концернът Renault ще получи кредит от 5 млрд. евро, който ще бъде гарантиран от държавата и вече беше одобрен от правителството на Франция.

Алианса Renault-Nissan-Mitsubishi преживя няколко доста тежки години, свързани с производството, конкуренцията, уволнението на бившия шеф Карлос Гон, а към тях се добави и пандемията от коронавируса. Намаляват продажбите и приходите. Nissan имал планове да уволни 20 000 служители, а няколко завода на Renault предстои да бъдат затворени или да работят с намален капацитет, което ще засегне и работниците в тях. Двете компании ще обявят стратегиите си за излизане от кризата на 27 май.

Renault се представя по-зле от конкурента си PSA (Peugeot, Citroën, Opel).

А предстоят и още промени на пазара. През следващата година е планирано сливането на FCA и PSA, а това ще създаде четвъртия по големина автомобилен производител в света.

Facebook logo
Бъдете с нас и във