Банкеръ Weekly

Свят

Ще се промени ли „Фейсбук” заради рекламния бойкот?

Над 900 фирми, сред които големи компании като „Кока-Кола”, „Старбъкс” „Майкрософт”, „Форд”, „Хонда”, „Върайзън”, „Хенкел”, SAP, „Фолксваген”, обявиха, че през месец юли ще обявят бойкот и няма да рекламират във „Фейсбук”.

Причината - социалната мрежа не реагирала достатъчно адекватно на речта на омразата и на призивите към насилие. Така в резултат на кампанията #ДаСпремОмразатаЗаПечалба „Фейсбук” загуби рекордните 56 млрд. долара заради оттеглените реклами.

Дали този бойкот ще доведе до промени във „Фейсбук”?

Лиза Хегеман от германския „Цайт” е убедена, че всичко ще си продължи по старому. Марк Зукърбърг изобщо не изглежда притеснен от бойкота. Той сякаш изчаква гневните реакции да отшумят. И всички да забравят, че той по никакъв начин не санкционира призивите към насилие срещу движението Black-Lives-Matter и че класифицира десния уебсайт Breitbart като надежден източник на информация, въпреки контактите му с радикални националисти.

„Фейсбук” може да си позволи да прояви хладнокръвие. Рекламният бойкот трябваше да удари социалната мрежа в най-чувствителното й място: източниците на приходи. Нищо подобно!.

Въпреки че акциите на компанията паднаха драстично, след като на 26 юни международната корпорация „Юнилевър“ също се присъедини към #ДаСпремОмразатаЗаПечалба, шокът трая само няколко дни. После цените на акциите отново възстановиха нивата си от преди бойкота.

Всъщност, подобна "рестрикция" би била ефективна само ако в нея участват не просто много, а много и големи компании. На пръв поглед олекването с 900 рекламни бюджета може да звучи респектиращо, но съвсем не е така.  По една много проста причина: "Фейсбук" има над 7 млн. рекламни партньора, така че отпадането на 900 от тях, макар и начело с "Кока кола" и "Хенкел" си е едно... нищо и половина. Още повече, че кандидатите да заемат свободните места непрекъснато се увеличават.

Така или иначе, „Фейсбук” реагира на предизвикателството, но по-скоро от имиджова гледна точка. Социалната мрежа блокира акаунтите, страниците и групите на една крайно дясна мрежа в Съединените щати. И настоя администраторите задължително да посочват източниците на информация, когато става дума за новини с чувствително съдържание. Чиста козметика, която не се различават много от онова, което „Фейсбук” прави от няколко години: да бори ефекта от проблема, а не неговото изкореняване.

Ако говорим за дезинформацията, и в момента „Фейсбук” работи с огромен брой факт чекъри (хора, проверяващи фактите) и маркира проблемните уебсайтове. Ако говорим за реч на омразата - опцията потребителите да сигнализират, ако се натъкнат на подобно съдържание, съществува също от години. Явно обаче това не е достатъчно.

Журналистът Крис О' Брайън от американското списание VentureBeat смята, че проблемите на „Фейсбук” не се дължат само на резервираното отношение на неговите шефове. Само през периода април – септември 2019 г., „Фейсбук” е изтрил 3.2 милиарда фалшиви профила. Внушително, но... само на пръв поглед, защото мрежата има над 2.4 милиарда активни потребители месечно. „Проблемът е в самата природа на звяра”, смята О' Брайън и е прав.

За никого не е тайна, че границите на свободата на словото в различните държави са различни, а писането на универсални правила е невъзможно. Тайна обаче остава отговорът на въпроса "Трябва ли частни компании да контролират свободното изразяване и еднолично да решават кой за какво има право да говори и за какво да си мълчи и да си наляга парцалите?"

От „Фейсбук” напоително повтарят, че не искат да се месят в съдържанието и... не се месят. Множество проучвания на случващото се из социалните мрежи, правени по различно време от различни екипи и в различни държави обаче достигат до един и същи извод: отдавна „Фейсбук” не е просто механично средство за общуване.

Тъкмо обратното! Социалната мрежа активно контролира какво съдържание да остане и какво да бъде свалено, кога да бъдат прочетени „едни" новини и коментари и от колко потребители...

Според проучване на „Вашингтон пост”, започнало през 2015 г. и продължило няколко години, шефовете и администраторите на „Фейсбук” периодично са променяли вътрешните си правила така, че да осигурят възможност на кандидат-президента Доналд Тръмп да дезинформира и да използва... спорни (меко казано) похвати за предизборна агитация.

Наскоро журналистът от „Ню Йорк Таймс” Кевин Руз проучи кои десет страници във „Фейсбук” в различните дни от седмицата генерират особено голям брой коментари, споделяния и харесвания. В четвъртък, например, се оказва, че осем от сайтовете се поддържат от хора и организации, известни с речта си на омраза и с крайните си изказвания и послания. Сред тях са американският президент Доналд Тръмп, радикалният консерватор Бен Шапиро и медии като Breitbart.

В останалите дни ситуацията е по-спокойна, но не кой знае колко по-различна. Това опровергава оплакванията на Тръмп, че „Фейсбук” потискал гласа на консервативна Америка. И е илюстрация, че речта на омразата и радикалната пропаганда продължават да се радват на успех в социалната мрежа. Защото, ако не друго, то поне два факта вече са безспорно установени. Първо - колкото по-невъздържано, агресивно и кресливо е дадено мнение, толкова по-мощни и крайни са провокираните от него емоции. И второ - колкото по-висока е ангажираността на потребителите към дадена информация, толкова по-голяма е вероятността тя да бъде масово споделена и да влезе в официалния новинарски поток.

Така че нека бъдем реалисти: протестите и бойкотът на рекламодателите няма да променят с нищо „Фейсбук". Защото да се бориш срещу речта на омразата е престижно, но използването на необятните фейсбук възможности за директен онлайн маркетинг е... доходоносно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във