Банкеръ Daily

Свят

Първият двигател на Дизел е направен да работи с фъстъчено масло

Рудолф Дизел получава патент от имперското патентно бюро в Берлин за "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа"

На днешния ден можем да си спомним за Рудолф Кристиан Карл Дизел (Rudolf Christian Karl Diesel) - немският изобретател, известен най-вече със създаването на дизеловия двигател. На 23 февруари през 1893 г. той получава германски патент за създадения от него двигател (наречен на неговото име дизелов).

Родителите му са немци, но самия Рудолф Дизел се ражда в Париж през 1858 година. Той има влечение към техниката и решава да стане механик и през 1873 г. завършва реална гимназия, а през 1875 г. и Политехническо училище в Аугсбург като най-добър ученик. Обучението си продължава в Кралското баварско политехническо училище в Мюнхен - най-големият технически университет в Германия, който завършва през 1880 година.

На 27 февруари 1892 г. Рудолф Дизел подава заявка за получаване на патент на "нов рационален топлинен двигател". Получава го в имперското патентно бюро в Берлин на 23 февруари следващата година под името "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа" (регистриран на 28 февруари 1892 г.).

От 1893 г. се разработва новият двигател в Аугсбургския машиностроителен завод (от 1904 г. "МАН") при финансовото участие на компаниите на Фридрих Круп и братя Зулцер (Sulzer Brothers Ltd). Първият функциониращ двигател е направен от Дизел там след четири години. Мощността му е 20 конски сили при 172 оборота в минута и КПД 26.2% при тегло пет тона. Тези параметри превъзхождат с много съществуващите тогава двигатели на Ото - с КПД 20%, и корабните парни турбини - с КПД 12%, което предизвиква незабавен интерес от страна на промишлените предприятия.

Известният днес "дизелов" двигател всъщност някога е можело да бъде задвижван и с растителни масла. Първият двигател на Дизел е направен да работи с фъстъчено масло. Самият Рудолф Дизел е мислел, че след време дизелът ще бъде скъп лукс.

На 1 явуари 1898 г. е основан завод за производство на дизелови двигатели. За тази цел през есента на 1900 г. в Лондон е регистрирана компания. Първият кораб с дизелов двигател е построен след три години. А през 1908-а е създаден първият двигател с малки размери за локомотиви и камиони.

През 1936 г. за първи път е пуснат в серийно производство лек автомобил с дизелов двигател ("Мерцедес-Бенц-260D"). Той е разработен от компанията "Даймлер-Бенц".

Facebook logo
Бъдете с нас и във