Банкеръ Daily

Свят

Преди 128 г. Рудолф Дизел получава патент за своя двигател 

Преди 128 г. немският изобретател Рудолф Кристиан Карл Дизел (Rudolf Christian Karl Diesel), известен най-вече със създаването на дизеловия двигател, прави революция в производството на автомобили.

На 23 февруари през 1893 г. той получава германски патент за създадения от него двигател (наречен на неговото име дизелов).

А след няколко години заради мерките за защита на околната среда и новите промени в автомобилостронето, свързани с навлизането на електрическите автомобили, това изобретение може би ще се окаже отживелица. 

Родителите на Рудолф Дизел са немци, но самият той се ражда в Париж през 1858 година. Влечението му към техниката го кара да стане механик и през 1873 г. завършва реална гимназия, а след две години и Политехническо училище в Аугсбург като най-добър ученик. След това продължава обучението си в Кралското баварско политехническо училище в Мюнхен - най-големият технически университет в Германия, който завършва през 1880 година.

На 27 февруари 1892 г. Рудолф Дизел подава заявка за получаване на патент на "нов рационален топлинен двигател". Получава го в имперското патентно бюро в Берлин на 23 февруари следващата година под името "Метод и апарат за преобразуване на висока температура в работа" (регистриран на 28 февруари 1892 г.).

От 1893 г. се разработва новият двигател в Аугсбургския машиностроителен завод (от 1904 г. "МАН") при финансовото участие на компаниите на Фридрих Круп и братя Зулцер (Sulzer Brothers Ltd).

Първият функциониращ двигател е направен от Дизел там след четири години. Мощността му е 20 конски сили при 172 оборота в минута и КПД 26.2% при тегло пет тона. Тези параметри превъзхождат с много съществуващите тогава двигатели на Ото - с КПД 20%, и корабните парни турбини - с КПД 12%, което предизвиква незабавен интерес от страна на промишлените предприятия.

Известният днес "дизелов" двигател всъщност някога е можело да бъде задвижван и с растителни масла. Първият двигател на Дизел е направен да работи с фъстъчено масло. Самият Рудолф Дизел е мислел, че след време дизелът ще бъде скъп лукс.

На 1 явуари 1898 г. е основан завод за производство на дизелови двигатели. За тази цел през есента на 1900 г. в Лондон е регистрирана компания. Първият кораб с дизелов двигател е построен след три години. А през 1908-а е създаден първият двигател с малки размери за локомотиви и камиони.

През 1936 г. за първи път е пуснат в серийно производство лек автомобил с дизелов двигател ("Мерцедес-Бенц-260D"). Той е разработен от компанията "Даймлер-Бенц".

Facebook logo
Бъдете с нас и във