Банкеръ Daily

Свят

Напук на Брюксел, Лондон няма да облекчи имиграционните правила

Според данните на Асоциацията на автомобилните превозвачи в Обединеното кралство между 20 и 25 хил. шофьори на камиони са напуснали страната след Брекзит. Снимка: iStock

Само преди месец Европейският съюз "отряза" правителството на Борис Джонсън, което настояваше за преразглеждане на протокола за Северна Ирландия, който е част от сделката по Брексит. Документът беше ключовият елемент, който позволи подписването на търговското споразумение между Лондон и Брюксел. Цената бе прокарване на търговската граница между Острова и Континента през Ирландско море. Затова сега Лондон се заинати и по всякакъв начин отказа да облекчи имиграционните правила. 

 

През седмицата британското правителство отхвърли призивите на стотици търговски и логистични компании временно да облекчи имиграционните правила, защото прилагането им непрекъснато задълбочава проблема с недостига на шофьори на камиони и накъсаните вериги на доставки. Очакванията са сериозната криза да настъпи след 1 януари 2022 г., защото десетките и стотици хиляди граждани на ЕС, които упражняват във Великобритания по-обикновени и нископлатени професии, остават без работни визи. Тоест - докато от едната страна на Ламанша те ще се чудят как да вържат двата края, от другата страна на Ламанша ще започнат масови фалити поради липса на работна ръка.

Въпреки предупрежденията на бизнеса, че страната може да се сблъска със сериозни липси на храни в магазините и супермаркетите, и че съвсем скоро ще се нуждае най-малко от 100 000 шофьори на камиони, на 28 август правителството потвърди тъжната новина: промяна на визовите правила не се предвижда. Никакво внимание не бе обърнато и на кампанията, организирана от британския консорциум за търговия на дребно, финализирана на 22 август. Целта на акцията бе правителството да предостави временни визи на шофьори на камиони от ЕС, защото според статистиката на британската Асоциация на автомобилните превозвачи, след Брексит от Острова са си тръгнали завинаги между 20 000 и 25 000 шофьори на камиони. А заради продължаващата вече година и половина ковид пандемия, наемането и обучението на техни заместници е плашещо недостатъчно.

Британските работни места са за британците 

"Искаме да видим работодателите да правят дългосрочни инвестиции в собствената сила на Обединеното кралство, вместо да разчитат на труд от чужбина“, каза говорител на правителството.

Експерти на Борис Джонсън твърдят, че местният трудов пазар има неизползван собствен потенциал. Така че е по-добре на опразнените от континенталните европейски работни места да наети британци, а не отново да се плаща на чужденци. Печелившият вариант, според тях ще е, ако заплатите на британците бъдат вдигнати, отколкото срещу по-малко пари да се търсят кадри отвън. Звучи прекрасно, но поне засега дори безработните британци не са се затичали през глава да стават шофьори на тирове или да берат боровинки и картофи. А незаетите работни места вече надхвърлят 1 милион...

Липсват всякакви кадри - от учени до работници в свинеферми

Един от най-главоболните проблеми на Борис Джонсън и екипа му идва от веригите "Макдоналдс", "KейЕфСи", пекарните "Григс", ресторантите "Нандос" и т.н., които отдавна нагазиха в блатото с прекъснатите доставки. Те дружно обвиняват кабинета, че не е предвидил последствията от пандемията и Брексит, но... всяка от тях се спасява по единичному.

Най-известната верига супермаркети на Острова "Теско", например, пpeдлaгa по 1000 паунда бoнyc зa ĸaндидaтитe, ĸoитo зaпoчнaт paбoтa пpeди 30 ceптeмвpи. Веригата "Морисън" предлага обучение на служители, а "Алди" вдига заплатите до 14-15 евро на час за работа през деня и 17-18 паунда на чac зa нoщнитe cмeни.

Пандемията и излизането на Великобритания от ЕС удариха и стpoитeлнaтa индycтpия. Браншът се оплаква от нeдocтиг нa ĸвaлифициpaнa paбoтнa pъĸa. Ocвeн липcaтa нa paбoтници и нeдocтигът нa cтpoитeлни мaтepиaли oгpaничaвa дeйнocттa в cтpoитeлcтвoтo. В същото време статистиката отчита засилено увеличение в тъpceнeтo нa имoти в Oбeдинeниeтo ĸpaлcтвo. 

Тежка криза удари и свинефермите. През седмицата бе съобщено, че след принудителното напускане на източноевропейците, на Острова са останали около 70 000 прасета, за които няма кой да се грижи. Британската хранително-вкусова промишленост отправи отчаян призив към правителството да въведе "специални визи за възстановяване от Covid-19“, за да върне източноевропейците и да не се налагат принудителни масови кланета на  здрави животни, но засега - безрезултатно. По данни на британската Асоциация на месопроизводителите, в този бизнес две трети от работниците не са британци, а хроничният недостиг на работна ръка е около 15 на сто.

Работодателите вдигат заплатите 

Според анализаторите в бъдеще на все повече работодатели ще се наложи да повишават заплатите, за да привлекат квалифицирана работна ръка, което ще бъде още един катализатор за инфлацията, която вече тревожи централните банки и финансовите пазари. Правителството обаче твърдо остава зад решението си да не търси спасение чрез  европейски работници. Вместо това то планира да използва програми за обучение и преквалификация, с които да помогне на безработните и търсещите работа да заживеят нормално.

Потокът от работници мигранти от Централна и Източна Европа към по-богатия Запад започна на намалява още преди пандемията, защото разрастващите се икономики и заплати примамиха някои да се приберат у дома. Стотици хиляди работници са се върнали  в Полша, Литва и Румъния. Службата за национална статистика обяви, че през третото тримесечие на 2020 г. във Великобритания са работили с 364 000 граждани на ЕС по-малко, отколкото година по-рано. Едно е сигурно - бюрокрацията, която съчини новите изисквания за работни визи, едва ли ще излъже поляците и румънците да забравят за Великобритания и да размахат мистрии, лопати и мотики из родните си поля. За българите - да не говорим...

Наскоро в сайта на британското правителство бе качен списък с професиите, в които липсата на кадри е повече от осезаема. Липсват достатъчно учени, инженери, уеб дизайнери, архитекти, заварчици. Хората с тези професии получават визи за квалифицирани работници без никакви проблеми, което по никакъв начин не удовлетворява търговските вериги и не разсейва страховете им, че един прекрасен ден ще пуснат ролетките, защото няма кой да им докара стоката.

Работодателите в страната са категорични, че ако правителството не насочи усилията си бързо в посока решаване на проблема, кризата ще се проточи и през 2022 г., а любимият празник на британците - Коледа, ще е бедна и изнервена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във