Банкеръ Daily

Свят

Най-богатият европеец е загубил 30 млрд. долара от пандемията

Бернар Арно

Френският милиардер Бернар Арно е преживял няколко кризи, но нито една от тях не прилича на сегашната, ударила империята му от над 70 търговски марки от всички страни. Акциите на конгломерата му LVMH са загубили 19% от пазарната си оценка от началото на годината, а личното му състояние се е стопило с 30 млрд. долара - повече от който и да било богаташ в света, сочи индексът на милиардерите на агенция "Блумбърг". Към 5 май Арно е загубил почти толкова пари колкото е спечелил шефът на Amazon - Джеф Безос. Все пак, част от загубата е по-скоро на хартия и бързо би могла да се занули и дори да се трансформира в печалба след края на кризата. Пък и 71-годишният французин прекарва цели дни в обмисляне на бъдещата си стратегия. 

Ситуацията е необичайна, доколкото от края на 80-е години на миналия век всичко, до което се "докоснеше" Арно, беше бляскав успех. По оценка на анализатори на бранша водещият му бранд Louis Vuitton е носел 45% печалба. Символите на търговската марка - куфари и чанти с монограми, както и "златните кокошки" - коняк Hennessy и шампанско Dom Perignon, помогнаха на французина да разшири присъствието си в повечето любими глезотии на богаташите, било то модни чанти, часовници "Булгари" или пък почивка в хотел Cipriani във Венеция.      

Разпространението на COVID-19 по света обаче сложи край на този комфорт: повечето луксозни бутици на Арно по света са затворени повече от месец, което означава милиарди долари от загубени приходи от най-печелившите източници. Производителят на една пета от световното потребление на шампанско продава значително по-малко заради отменените концерти и затворените нощни клубове и ресторанти. А парфюмът J'adore Dior не е приоритет в света на медицинските маски. Като гарнитура милиардерът ще трябва да плати 16 млрд. щ. долара за Tiffany & Сo. - най-голямото в историята поглъщане в сектора на луксозните продукти и услуги - сделка, от която Арно не се отказва и няма да иска предоговаряне на цената.  

Въпреки неблагополучията акциите на LVMH стоят доста по-добре на борсата от книжата на собственика на "Гучи" - Kering, или на производителя на часовници Richemont, които са се обезценили, съответно с 25 и с 30 процента. А тлъстите печалби на брандовете на Арно и наличният кеш от около 9 млрд. евро му дава възможност не само да преодолее кризата, но и да разширява дейността си. Особено предвид обичая му да инвестира в периоди на спад когато конкурентите са прекалено изтощени. 

В сегашната необичайна обстановка милиардерът е орязал разходите за реклама, бюджета за нови колекции, модните дефилета, които обикновено са през юни и юли, като някои събития вероятно ще бъдат заменени с по-евтини презентации онлайн. Много по-впечатляващи обаче са инвестициите, които Арно планира да осъществи. LVMH не се е отказал да отвори отново универсалния си магазин "Самартин" в Париж, но в доста модернизирания вид на център за пазаруване без ДДС (duty-free) и луксозен хотел. Реконструкцията му, на стойност 1 млрд. долара, е възобновена и се очаква обектът да бъде открит през февруари 2021-а. LVMH планира също да построи и луксозен хотел в Лос Анджелис.   

Анализатори на бранша прогнозират, че LVMH ще отчете най-острия в историята спад на печалбата си в размер на грубо 50% през първото полугодие. Арно вероятно ще продължи да съкращава и служители. В САЩ веригата на конгломерата Sephora е уволнила над 3000 души или 30% от персонала в началото на април. 

Оттук нататък съдбата на луксозния бранш и в частност на Арно ще зависи до голяма степен от Китай - пазарът, на който се е осъществила една трета от продажбите на луксозни стоки и на който се дължат две трети от растежа на сектора през последните години. Големите вериги на маркови стоки вече отчитат ръст на продажбите през април, което показва силното желание на китайците да се върнат към предишния си начин на потребление след двата месеца домашна карантина. Но пък официалните данни подсказват, че много китайски клиенти харчат пари по-предпазливо.  

Първият голям тест за подновяване на дейността на LVMH ще стане на 11 май, когато ограничителните пандемични мерки във Франция и по света ще започнат постепенно да отпадат. След като компанията пренасочи през март дейността на френските си фабрики към производство на санитарни маски и гелове за ръце - по 60 тона седмично - те вече са се върнали към прочутите си аксесоари. Ще бъдат отворени повечето магазини на Sephora, Dior и Louis Vuitton, както и универсалният магазин на Bon Marche. На касите са инсталирани плексигласови прегради и е предвидена възможност за поръчки на стоки, които ще се изпълняват в рамките на два часа. 

<!-- Google Tag Manager --><!-- End Google Tag Manager --><!-- Google Tag Manager (noscript) --><!-- End Google Tag Manager (noscript) -->

Facebook logo
Бъдете с нас и във