Банкеръ Daily

Свят

На аукцион в Париж продадоха най-скъпия комикс

На парижкия аукцион Artcurial бе продаден най-скъпият комикс. Това е ескиз на корицата на първия албум с комикси „Синият лотос“, издаден през 1936 година. За него бяха платени 3.2 млн. евро.

Дело е на белгиеца Ерже, чиято истинско име е Жорж Реми и е живял от 1907 г. до 1983 година. Той е измислил един от най-известните комиксови герои – репортерът Тинтин.

До този момент Artcurial е успял да продаде осем от десетте най-скъпи графики, на които са изобразени сцени от приключенията на Тинтин. Последният рекорд бе поставен на 24 май 2014 г., когато една от тези рисунки бе продадена за 2.6 млн. евро.

Ескизът на „Синият лотос“, представляващ квадрат 34 см на 34 см, е бил търсен от експертите, работещи за аукциона, в продължение на 30 години. Накрая работата била предоставена на организаторите на търга от наследниците на Луи Кастерман - известният издател на Ерже. Именно Кастерман започва да печата комиксите на белгиеца като произведения на изкуството.

За ескиза са наддавали трима души. Накрая победителят платил общо 3.8 млн. евро заради процента, който организаторите на аукциона си удържали.

Остава загадка как ескизът е попаднал в семейството на Кастерман. По този въпрос между наследниците на издателя и наследиците на Ерже дълго време се водели спорове.

Обяснението на семейство Кастерман е, че художникът е подарил рисунката на Жан-Пол - седемгодишният син на Луи Кастерман, и че момчето я сгънало няколко пъти и я прибрало в шкаф. Това било причината върху хартията да има следи от прегъване. Първоначално тази версия не бе оспорвана и именно тя бе поддържана, когато ескизът бе показан за първи път през 1988 г. на изложбата „Ерже - илюстраторът, 60 години от приключенията на Тинтин“ в Брюкселския музей в престижния район Иксел.

Но в последно време наследниците на Ерже - вдовицата му Фани Реми и съпругът й Ник Родвел, основатели на фондацията Moulinsart, държаща всички права върху Тинтин, смятат, че работата не е била подарък, а просто издателят си я е задържал и не я е върнал.

„Убеден съм, че тази рисунка е открадната от Ерже от семейството на Кастерман“ - обявил Ник Родвел пред Paris Match.

Според Филип Годан, един от изследователите на комиксите с приключенията на Тинтин, ескизът не е бил подарък, а бил сгънат неколкократно, защото Ерже го пратил на издателя си по пощата. На рисунката имало дупчици от телбод, които били същите като върху лист от писмо, съпровождащо пратката.  

Въпросът за проблема с авторските права, които възникват между издатели и творци, не може лесно да бъде решен особено със задна дата. Основната причина за това е, че докато работят по някоя книга, художниците не възприемат рисунките си за произведение на изкуството. За това и издателите след публикуването на книгата, са можели или да запазят скиците, или да ги изхвърлят, или да ги върнат на художника.

Facebook logo
Бъдете с нас и във