Банкеръ Daily

Свят

Мостът "Голдън Гейт" осигурява бурния икономически растеж на Сан Франциско

Съоръжението свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Саусалито на северния бряг.

На днешния ден през 1933 г. започва строителството на моста "Голдън Гейт" (Golden Gate Bridge, Мост Златната порта) - висящ мост над пролива Голдън Гейт, който отделя Санфранциския залив от Тихия океан. Съоръжението свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Саусалито на северния бряг. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 м) до построяването на "Веразено Нероуз" в Ню Йорк през 1964-а.

Преди мостът да е бил изграден, единственият практически кратък маршрут между Сан Франциско и Марин Каунти е с лодка през една точка на залива на Сан Франциско. Фериботът работи още от 1820 г., а услуга с редовно разписание започва през 1840 г. - с цел транспортиране на вода към Сан Франциско.

Много хора са искали да се изгради мост за свързване Сан Франциско до Марин Каунти. Сан Франциско е бил най-големият американски град, който все още бил обслужван главно чрез фериботи. Тъй като не е имал постоянна връзка с местните общности около залива, темпът на растеж на града е бил под средното за страната. Много експерти са заявявали, че мост не може да бъде построена над на пролива, където в средата има дълбочина над 150 метра (500 фута) и чести силни ветрове. Експертите смятали, че силните ветрове и гъсти мъгли биха предотвратили изграждането и експлоатацията на мост.

Поради последните достижения в металургията по онова време е решено като най-практично да се направи висящ мост. Друг съюзник на проекта е автомобилната индустрия, която подкрепяла изграждането на пътища и мостове с идеята това да доведе до увеличаване на търсенето на автомобили.

Йозеф Щраус повече от десетилетие агитация в Северна Калифорния. Мостът е среща сериозна опозиция, включително и съдебни дела, от много места. Американската служба United States Department of War е била притеснена, че мостът ще влияе на движението на кораби, а военният флот се страхувал от сблъсък на кораб или саботаж на моста, който би могъл да блокира достъпа до едно от основното си пристанища.

Йозеф Щраус е бил основен инженер, отговорен за цялостния дизайн и конструкция на моста. Понеже той е имал малко опит с кабелни висящи конструкции отговорността за това е поверена на други експерти. Irving Morrow, малко известен местен архитект, е направил цялостния дизайн на кулите на моста, схемата за осветяването му и декоративните елементи - улични лампи, перила и пешеходни алеи. Известният оранжев (International Orange) цвят е използван първоначално като корозионна защита на моста. Много местни хора са агитирали Мороу да оцвети в жизнерадостния оранжев цвят, а не в някой от традиционния сив или тъмно сив цвят. От тогава е запазен този цвят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във