Банкеръ Weekly

В Брюксел цари предпазлив оптимизъм

Мини сделка между големите партньори ЕС и САЩ

Субсидиите за "Еърбъс" са една от ябълките на раздора
S 250 a6cac8da 7c77 4731 bce4 03aade2841af

Европейският съюз се надява да сключи мини търговско споразумение със Съединените щати, съобщи еврокомисарят за търговията Фил Хоган след месеци на силно напрежение между двата блока. Той оправда оптимизма си с изявлението от американска страна, че митата върху произвежданите в Европа самолети "Еърбъс" ще бъдат увеличени само до 15% от 18 март, а останалите тарифи, засягащи други сектори, ще останат непроменени.

Логично е, че след като подписаха през януари "първата фаза" на търговското си споразумение с Китай, Съединените щати да се насочат към поне частично урегулиране на отношенията си с Европейския съюз. От октомври 2019-а Вашингтон наложи наказателни мита от 25 процента върху вноса на продукти от общността (вино, сирене и маслини) на стойност 7,5 милиарда долара като ответна мярка срещу субсидиите за "Еърбъс", но заплаши да ги повиши драстично, ако европейските страни въведат данъци върху американските технологични гиганти Фейсбук и Амазон. Отделно от това остава заканата на президента Доналд Тръмп да вдигне митата за вносни европейски автомобили на стойност 40 милиарда долара. Оттогава обаче Белият дом смекчи тона и сега перспективите за двустранно търговско споразумение са по-добри, без да има основания за краен оптимизъм.

От една страна, вероятно Тръмп ще поиска да избегне търговската война, за да не пострада американската икономика в навечерието на

президентските избори

през ноември. От друга, търговският дефицит на САЩ с Европа достигна нов рекорд - 178 млрд. долара през 2019-а, а това е ситуация, с която американският държавен глава трудно би се примирил. Ето защо може да се очаква, че ако се стигне до споразумение, то ще е с ограничен обхват, подобно на онова с Китай.

Както постъпи с всичко друго, наченато от предшественика си Барак Обама, след влизането си в Белия дом Тръмп отмени преговорите за търговско споразумение с ЕС, които се водеха от години. През 2018-а той наложи мита над по-голямата част от вноса на стомана и алуминий. Администрацията му се закани да удари и по вноса на автомобили, което щеше да е далече по-болезнено за европейците, защото той съставлява 10 на сто от европейския внос в Америка.

През юли 2018-а тогавашният председател на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер подписа във Вашингтон временно примирие в търговската война, но тя отново ескалира в края на 2019-а, когато Съединените щати наложиха мита върху европейски внос за 7,5 милиарда долара заради спора за субсидиите за самолетостроенето. Тръмп заплаши и с наказателни тарифи за

френското вино и храни,

ако Франция изпълни плана си да наложи данък върху дигиталните компании. В Давос през януари 2020-а американският президент стигна до там, че обяви, че с ЕС "се работи по-трудно, отколкото с Китай".

Оттогава и двете страни смъкнаха напрежението. Тарифите заради европейската подкрепа за "Еърбъс" се оказаха не чак толкова немотивирани, след като Световната търговска организация отсъди, че субсидиите за авиокомпанията нарушават международните търговски правила. Затова и ЕС не отвърна веднага на удара и обяви, че ще изчака тази пролет СТО да се произнесе по подобен казус, засягащ субсидиите за "Боинг". След решението за "Еърбъс" пък американците се задоволиха да вдигнат митата за самолетите от 10 на 15% – скромна стъпка на фона на заканите, че ще увеличат митата за други европейски стоки от 25 на 100 на сто. Междувременно, в края на януари, Тръмп и френският му колега Еманюел Макрон се разбраха да отложат данъка за Фейсбук и Амазон и съответния отговор срещу него, като се опитат до края на годината да договорят многостранно споразумение за облагането на цифровите компании .

Тези предпазливи стъпки породиха надеждата, че започнатите от Юнкер и Тръмп преговори преди година и половина най-сетне ще дадат резултат. Каква ще е сделката, обаче не е ясно, както и как ще бъде постигната. Френската експертка по търговията Елвир Фабри предположи, че евентуалното споразумение може да се отнася до намаляване на

индустриалните тарифи,

които и сега не са високи от двете страни на Атлантика, и символични отстъпки от ЕС за регулаторните бариери в търговията със селскостопански продукти.

Предвид това, че няма да се сключи всестранно търговско споразумение, важен въпрос за европейските и американските преговарящи е дали намаленията на митата за индустриалните стоки ще се прилагат двустранно, или ще са съобразени с правилата на Световната търговска организация, забраняващи дискриминирането на другите й членове. Ако бъде избрано второто, това ще означава, че трети държави, като Индия и Китай, ще могат да се възползват от намаленията, а това едва ли ще срещне подкрепата на Белия дом. Но докато за Тръмп спазването на правилата на СТО не е от значение, Евросъюзът досега поддържа позицията на защитник на международната организация.

Най-големият проблем остава

търговският дефицит на САЩ

спрямо ЕС за 2019-а. Дори от споменатите 178 милиарда долара да се приспаднат 55-те милиарда положителен баланс, който САЩ имат в сферата на услугите, разликата пак остава огромна. Още повече за  Тръмп, който се стреми да угоди на американските промишлени и селскостопански производители.

Съществуват признаци, че и в Брюксел позициите се втвърдяват. Председателят на комисията за търговия в Европарламента Бернд Ланге отбеляза, че, за да тръгнат преговорите, препятствия като митата за стомана и алуминий и заплахите за автомобилните тарифи трябва да бъдат премахнати. В парламента цари скептицизъм за търговските отношения със САЩ, а общото усещане е, че европейците са направили твърде много отстъпки след примирието между Юнкер и Тръмп през 2018-а, предупреди европейският политик.

Facebook logo
Бъдете с нас и във