Банкеръ Daily

Свят

Лондон жертва сделката за Брексит заради кризата в снабдяването?

Великобритания смята да прекрати митническите проверки в Ирландско море

Митническа проверка до Ирландско море

Великобритания изпадна в невиждана криза в снабдяването. Връзката между недостига на шофьори и излизането на страната от ЕС е очевидна. Управляващите на Острова обаче смятат за виновен не Брексит, а споразумението с ЕС за извършването му. И смятат да ударят по него.

На 4 октомври Великобритания заплаши, че в срок от десет дни ще предприеме едностранни действия, с които фактически ще прекрати митническите проверки в Ирландско море. Изявлението дойде, след като ЕС неколкократно отхвърли британското искане за предоговаряне на споразумението относно Северна Ирландия.

"В крайна сметка това може да се окаже единственият начин да защитим страната си, народа си, търговията си, териториалното си единство, мирния процес и предимствата на великото Обединено кралство, от което сме част", заяви министърът за Брексит Дейвид Фрост на конференция на своята Консервативна партия.

Фрост все пак добави, че ще изпробва всички възможности, преди

да задейства член 16 от договора с ЕС

за Брексит, позволяващ на всяка от двете страни да се оттегли от Протокола за Северна Ирландия, ако прецени, че той я ощетява.

Една от най-трудните точки в преговорите за Брексит бе за бъдещето на границата между Северна Ирландия и Република Ирландия. Отворената граница между британската област и държавата е ключов елемент от споразумението от 1998-а, което сложи край на десетилетия насилие между общностите в размирната област.

През 2019-а Великобритания и ЕС се договориха да бъдат установени митнически проверки в Ирландско море, така че да бъде предотвратена възможността стоки да влизат незаконно на територията на ЕС. Тази част от споразумението бе посрещната с гняв от страна на северноирландските юнионисти, според които тя ги прави

неравнопоставена част от Обединеното кралство

След като през 2021-ва Великобритания напусна единния европейски пазар, се появиха трудности в преминаването на стоки от основната британска територия към Северна Ирландия. ЕС обаче твърдо отказва да предоговаря сделката, сключена доброволно от договарящите се страни.

"Да, договорихме този протокол през онази трудна есен на 2019-а. Знаехме, че поемаме риск, но си струваше", заяви Дейвид Фрост в понеделник в опит да отрази критиките към правителството на Борис Джонсън, което подписа споразумението. "От самото начало знаехме, че протоколът няма да издържи на натиска, ако с него не се борави внимателно. Както се оказа, бяхме прави. Споразумението започна да се разпада дори по-бързо, отколкото очаквахме", добави той.

Великобритания обяви, че

дава на Брюксел десет дена,

за да отговори на исканията й, и ако нищо не се промени, през ноември ще задейства член 16.

"Работим усилено, за да намерим практически решения на трудностите, които изпитват жителите на Северна Ирландия", заяви още същия ден говорителят на Еврокомисията Даниел Фери. Заместник-председателят на ЕК Марош Шефчович, който отговаря за отношенията между ЕС и Великобритания след Брексит, също каза, че подготвя серия от предложения, които се надява да облекчат трудностите в Ирландско море.

В Брюксел не липсва и подозрителност към мотивите на Лондон да предприеме тази стъпка точно сега. Според някои наблюдатели премиерът Борис Джонсън не желае да излиза от битката с ЕС, с която е най-прочут, и въобще Консервативната партия иска да поддържа постоянно на дневен ред въпроса за Брексит, тъй като това й позволява да поддържа постоянно състояние на политическа кампания.

"Това идва много добре на политическата им рeторика, защото, ако не правиш нищо,

можеш винаги да се оплакваш и да хвърляш вината върху ЕС

– че е бюрократичен, че не проявява достатъчна гъвкавост, и въобще всички тези лъжливи и не особено полезни твърдения", е заявил висш представител на ЕС, цитиран от "Политико", под условие за анонимност.

Представители на Европейската комисия се безпокоят, че комбинацията от кризата с доставките на Острова и задействането на член 16 може да доведе до политически театър с много високи залози.

"Британският премиер може да реши, че му е нужно да отклони вниманието на общественото мнение", смята цитираният по-горе източник и отбелязва, че Джонсън е "страстен историк" и би могъл да възприеме подхода на римляните – когато е имало политически проблем, те са отваряли Колизея, организирали празненства, развличали са тълпите, въобще са отклонявали мислите им от проблемите.

Задействането на член 16 все пак не отменя автоматично Северноирландския протокол – то е само началото на

дълъг процес между Лондон и Брюксел

Според споразумението за Брексит при такъв развой трябва да започнат "консултации, целящи намирането на взаимно приемливо решение". Преговорите ще се провеждат в двустранната комисия, оглавявана от Фрост и Шефчович. Британското правителство ще трябва да дава едномесечно предизвестие за всяко едностранно действие от своя страна, например отмяната на митническите проверки в Ирландско море.

Ако едната от двете страни не е съгласна с едностранно действие на другата с цел защитаване на интересите й, тя може да отвърне с "пропорционални мерки, възстановяващи баланса". ЕС например би могъл да наложи допълнителни мита върху британския внос за ЕС и частично да отмени действието на общото търговско споразумение с Лондон.

Каквато и да е поредността от стъпките обаче, проблемът се свежда до следното: дали Великобритания ще приеме евентуални предлагани от ЕС ходове за улесняване на митническите проверки, без да настоява за пълното им премахване – защото това би взривило търговското й споразумение с ЕС.

Facebook logo
Бъдете с нас и във