Банкеръ Daily

Свят

Коронавирусът засегна и летните културни фестивали

Фестивалът в Авиньон

Президентът на Франция Еманюел Макрон наскоро забрани да се организират масови събития поне до средата на юли. Това доведе до отменянето на най-известния френски театрален фестивал – този в Авиньон. Под въпрос е и кинофестивалът в Кан, който по начало трябваше да се проведе през май. В началото на пандемията се заговори за отлагането му за края на юни или началото на юли, но сега вече се мисли за промяна на формата му или за още по-късни дати, например през есента. Тъй като в него са ангажирани много хора, и препоръките за съдбата му тази година са изключително разнообразни.

 В целия свят коронавирусът изправя летният фестивален сезон пред провал.

Наскоро бе отменен фестивалът на сценичните изкуства в Единбург, на който традиционно гостите могат да чуят и видят едни от най-добрите музиканти в момента- изпълнители на класическа музика, на опера и балет. Фестивалът в шотландския град, който всяко лято привлича около четири милиона посетители, тази година няма да може да зарадва и почитателите на експерименталния театър, на уличните актьори и на авангардните комедийни сценки.

Известният фестивал на Гърция в Барселона - „Ел Грек“, събиращ през месец юли музиканти, художници, танцьори, театрални и циркови трупи, също търпи реорганизация. Освен че се мести за август, някои от участниците от чужбина няма да могат да дойдат, но за сметка на това в програмата му ще бъдат включени театрални спектакли от Барселона, които заради пандемията пропуснаха своите премиери през април.

Френският театрален фестивал „Пролетта на комиците“ в Монпелие, продължаващ от края на май до края на юни и радващ се на близо 40 000 зрители, официално е отменен.

Международният фестивал на класическия театър в испанския град Мерида, който обикновено се провежда през юли и август, също е под въпрос. Директорът му Хесус Симаро си е поставил като краен срок 15 май,  когато ще обяви окончателното си решение. Освен това Симаро си дава сметка, че може да разчита основно на испански театри, защото участниците от чужбина може и да не могат да пристигнат.

Не е ясна и съдбата на другия известен Международен фестивал на класическия театър в Алмагро, Испания, събиращ през юли трупи от цял свят. Директорът му Игнасио Гарсия разчита на по-голяма гъвкавост: фестивалът разполага с големи и малки салони, със сцени на открито и закрито.

За по-късна дата се отлага фестивалът в Сочи „Кинотавр“ -  за рускоезични филми и за продукции с руско участие, който обикновено се провежда през юни.

На 2 септември обаче се предполага, че ще започне Венецианският филмов фестивал, а на 12 септември – известният испански кинофестивал в Сан Себастиан.

Кинофестивалът за авторско кино D’A в Барселона (30 април – 10 май) не успя да се "пренастрои" и минава онлайн. В същото време организаторите на Мюнхенския филмов фестивал (25 юни – 4 юли) са решили, че няма да могат да се реорганизират и за тази година го отлагат. Планираните за есента големи кинопрояви в момента са в позиция на изчакване.

Музикалните и танцовите фестивални прояви, събиращи голяма публика, също страдат от пандемията. Към момента бе обявено, че няма да се проведе най-старият фестивал в Германия - прочутият Вагнеров фестивал в Байройт, който традиционно може да се посети от края на юли до август. В същото време австрийският летен музикален фестивал в Залцбург (през втората половина на юли до август) смята да отвори врати, след решението на правителството да започне да разхлабва въведените строги мерки за борба с разпространението на пандемията. Все още не е ясна съдбата на международния музикален и танцов фестивал в испанския град Гранада (24 юни – 12 юли), но за момента продажбата на билети е спряна, въпреки че има планове мероприятието да се състои и по-късно, дори през септември. Организаторите на фестивала за класическа музика в кралската базилика „Сен Дени“ в Париж, смятат да отложат концертите от юни за есента. Отменен е и парижкият музикален фестивал „Solydays”, основан през 1999 г. от организацията „Солидарност с болните от СПИН“. Но фестивалът „Берлиоз“ в Кот Сент Андре в департамент Изер, Франция, все още е „в програмата“ от 18 до 30 август.

В същото време френският Фестивал на съвременния танц в Монпелие, който традиционно привлича около 50 000 зрители и трябваше да се проведе от 20 юни до 8 юли, е отложен за есента. За кога точно - ще се определи допълнително.

Под въпрос остават и симфоничните концерти заради спазването на необходимата физическа дистанция. Представете си само 80 музиканти с техните инструменти, разположени на по два метра и някъде отпред - диригентът, а пък публиката – насядала шахматно през ред... Подобна сюрреалистична картина ще представлява и оркестърът на оперните спектакли. При тях трябва да се помисли и за хоровете и за режисурата на сцените, в които певците почти дишат един в друг..

 

За музикалните фестивали вече е ясно, че няма да се състои априлският международен „пъстър“ фестивал в Луизиана, който включваше освен музикални прояви и пърформанси, и фестивал на кухните. Отменени са и юнският фестивал за електронна музика „Сонар“ в Барселона, а дори и августовският джаз фестивал в Копенхаген.

При панаирите на книгата ситуацията не е по-розова. Няма да се проведе международният панаир на книгата (края на април) в Богота, независимо че част от проявите минават в социалните мрежи. Няма да се състои и международният литературен фестивал (PEN World Voices) в Ню Йорк, планиран за началото на май, който обичайно събира писатели от целия свят. Мадридският панаир на книгата, който традиционно се провежда през пролетта, вече бе отложен за началото на октомври. Така големите издателства, които редовно гостуват на големите международни панаири, ще трябва да са готови веднага след Мадридския да се пренасочат към Франкфуртския, който още от 2019 г. е обявен за 14-18 октомври 2020 година.

Като цяло проявите, планирани за след лятото, още не са променили датите си.

А може би при някои културни мероприятия решението да не се отменят е продиктувано от чисто финансови причини – ако техните организатори го направят, ще трябва да плащат неустойки. Ето защо те изчакват. При форсмажорни обстоятелства, когато забраната е наложена от държавните органи, фестивалите не дължат нищо – нито на предварително ангажираните изпълнители, нито на техническия персонал, нито на фирмите, сключили с тях рекламни договори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във