Банкеръ Daily

Свят

Кога 63 млн. служебни коли в ЕС ще се заменят от електромобили?

Служебният автопарк е основният кандидат за електрификация.

Европейският служебен автомобилен парк се състои от 63 милиона автомобила, микробуси, автобуси и камиони, експлоатирани от частни компании или публични институции. Въпреки че имат само 20% дял от общия автопарк, те представляват 40% от всички изминати километри и 50% от емисиите на CO2 от транспорта. Това означава, че носят значителен потенциал за подпомагане на ускорената декарбонизация на транспорта.

Кристиян Руби, генерален секретар на Eurelectric, заяви по време на форум, посветен на темата: ”Електрификацията на служебните автопаркове може да донесе истинска промяна. Тя идва с осезаемо намаляване на общите разходи за собственост и въглеродните емисии. Така че това е добра сделка както за собствениците на служебните автомобили, така и за обществото като цяло."

Служебният автопарк е основният кандидат за електрификация по редица причини. Първо, публичните стимули и отстъпките, прилагани при големи продажби, повишават привлекателността на покупките на електромобили. На второ място, предвидимостта на маршрутите, която е обща експлоатационна характеристика на служебните автопаркове, би позволила и ускорила разгръщането на зарядна инфраструктура на ключови места, правейки електромобилите по-надеждни и за частни лица. Проучването установява, че се очаква електрификацията на служебния автопарк да расте с ускорени темпове, които ще доведат до 10,5 милиона електромобили до 2030 г. Дотогава автобусният сегмент ще е електрифицирал 42% от парка си, последван от сегментите на леките автомобили и микробусите, които ще бъдат електрифицирани съответно на 17,5% и на 12%. Тези възможности ще бъдат допълнително активирани от промени в политиките на компаниите по отношение на електрическите превозни средства и от по-големия избор на превозни средства. 

Създаване на инфраструктура за зареждане

Съществуващите в Европа 213 000 обществени пункта за зареждане на електромобили, от които само 14% са бързозарядни, са доста под целта. Необходимо е 13-кратно увеличение, за да се изпълни амбицията на Европейската комисия да инсталира три милиона обществени пункта за зареждане до 2030 г. Проучването установява, че са необходими 20 милиарда евро за публична инфраструктура за зареждане и още 60 милиарда евро за частна инфраструктура. Необходими са допълнителни 25 милиарда евро, за да могат електроразпределителните мрежи да поддържат внедряването на инфраструктурата за зареждане.

Подходът на моркова и тоягата 

Електрификацията на служебния автопарк ще бъде пришпорена от все по-строги правила и разпоредби, както и от изгодни схеми за данъчно облагане. На местно ниво над 300 града са въвели зони с ниски и нулеви емисии, притискайки компаниите за логистика и доставки до краен клиент или да се електрифицират, или да бъдат санкционирани. На ниво ЕС трябва да бъдат въведени задължителни изисквания за автомобилните производители да продават превозни средства с нулеви емисии, в допълнение към стандартите за CO2, като по този начин катализират прехода на леките и лекотоварните автомобили към чиста мобилност.

Общият брой на служебните автомобили - както електромобили, така и с двигатели с вътрешно горене - се очаква да нарасне с около 15% до 2030 г. до 73 милиона автомобила. Електрифицираният сегмент от служебния автопарк, при очакваното 24-кратно увеличение, ще достигне в абсолютни стойности до 10,5 милиона до 2030 г. спрямо 420 000 електромобила днес.

В Европа служебният автопарк изминава 2,25 пъти повече километри от личните автомобили, което представлява 40% от общо изминатите километри и половината от емисиите на CO2 от автомобилния транспорт.

Европейската комисия изчислява, че до 2030 г. ще са необходими три милиона обществени точки за зареждане за 40 милиона електромобили. Това представлява 13-кратно увеличение спрямо 213 000-те инсталирани до момента.

Разходите за батерията намаляват в световен мащаб. От над 1100 USD/kWh през 2010 г. те са средно 137 USD/kWh през 2020 г. и се очаква да стигнат до около 100 USD/kWh до 2023 г. На това ниво се очаква производителите на автомобили да могат да произвеждат и продават електромобили на съпоставими цени с традиционните превозни средства.

Facebook logo
Бъдете с нас и във