Банкеръ Weekly

Свят

Кипър тръгва "на лов" за нови туристически пазари

S 250 c0d12b09 f9a2 456d 9ce7 3191d77c9b6d

Хотелите в Кипър вече започнаха да работят. На два етапа – от 9-ти и 20-ти юни, врати отварят и летищата. Островната държава възстановява въздушните си връзки с 19 страни, сред които и България. Първата туристическа вълна се очаква да "удари" в края на юни - началото на юли.

„Този сезон ще е много по-различен... Сега най-важното е да запазим хотелите и хората си и да останем на международния туристически пазар. Искаме туристическият ни бизнес да е в действие, работещ това лято, хотелите ни да не останат затворени за 18 месеца, повече хора да бъдат наети на работа. Така че тези трудности са и възможност и аз съм убеден, че ще се възползваме от нея”, коментира ситуацията специално за „БАНКЕРЪ” заместник-министърът на туризма Савас Пердиос.

Туризмът е жизненоважен отрасъл за Кипър, защото пряко осигурява 13% от брутния му вътрешен продукт, а заедно със съпътстващите го сектори генерира до 20% от него.

Малката средиземноморска държава годишно посреща

4.5 пъти повече туристи,

отколкото е самото й население (близо 880 000 души). През миналата година съвсем малко не й достигна, за да прескочи психологическата граница от 4 млн. туристи, а общите приходи надхвърлиха 2.7 млрд. евро. Но сега дори и традиционно силният юли ще бъде слаб месец за туризма.

"Очакваме 70% спад за годината както в броя на туристите, така и на приходите. Днес целта на правителството е Кипър да привлече около 1-1.2 млн. туристи и около 800 млн. евро приходи, като използва максимално периода юли-ноември", прогнозира заместник-министърът Пердиос..

Отварянето на хотелите не решава изцяло проблема, тъй като традиционните пазари, от които островът е силно зависим, остават затворени. В най-добрия случай - до края на есента и началото на зимата. Става дума за

Великобритания и Русия, които „дават” 60% от туристите.

Затова усилията на туристическото министерство и на бранша са насочени към търсенето на нови пазари, за които обаче ще са в остра конкуренция с другите туристически дестинации. Фокусът е върху страни, които не са силно свързвани с Кипър, но са набелязани като „таргетни” в Националната стратегия за туризъм до 2030 година. Сред тях са Германия (на която приоритетно разчита и България), Австрия, Швейцария, Полша, скандинавските държави.

„Тази криза ни показа, че сме на прав път и трябва по-бързо да приложим записаното в стратегията. Нашите амбиции са да диверсифицираме пазарите, да добавим повече нови туристически продукти, освен традиционно познатия „слънце и море”, да привлечем нови възрастови групи”, казва Савас Пердиос.

Част от започнатите промени са посветени на по-активното

стимулиране на вътрешния туризъм.

Той заема само 6% от пазара и делът му може да нарасне до 10%, но няма как да компенсира 40 млн. нощувки от чуждестранните гости. При все това Кипърската хотелиерска асоциация обяви списък със 120 хотели, които ще предлагат специално за кипърците курорт на преференциални цени. Те са с 15-20% по-ниски в сравнение с миналогодишните и дори за пиковия юли започват от 25 евро за двойна стая.

„Здраве и безопасност” е козът,

на който ще заложи Кипър в конкуренцията за туристи. Що се отнася до коронавируса, според Световната здравна организация той е най-сигурната страна в Средиземноморския регион и петата най-безопасна в света.

Здравното министерство обяви много строги протоколи за хигиената, които хотелите и туристическите обекти са длъжни да спазват. И тъй като

нивото на хотелите е изключително високо,

прилагането им няма да е проблем за повечето от тях, твърдят от Кипърската хотелиерска асоциация.

„Червена точка” в полза на Кипър този сезон ще е и решението на правителството да покрие медицинските разходи за лечение на турист, ако се зарази с коронавирус по време на почивката си, както и да поеме разходите за престоя, настаняването и храната на неговото семейство.

„Ние се опитваме да направим най-доброто, за да подготвим следващия сезон 2021”, обобщава кипърският заместник-министър на туризма Савас Пердиос. Възстановяването на туристическия отрасъл - след удара на коронавируса - той вижда до края на 2022 година.

 

 


Над 200 млн. евро държавна помощ за индустрията


Това показват изчисленията на заместник-министъра на туризма Сава Пердиос, направени за "Банкеръ". Става дума за директни плащания, стимулиращи мерки, данъчни и кредитни облекчения, средства за повишаване на ликвидността.

Едно от най-големите пера е субсидията за заплати на заетите в туристическия бизнес, която спаси фирмите от банкрут, а хората – от безработица.

Още първият пакет мерки в подкрепа на икономиката, приет от правителството на Кипър в средата на март, предостави 11 млн. евро за подпомагане на туризма - за съвместни маркетингови дейности с туроператори и авиокомпании.

Хотелите спечелиха от наложения в края на март 9-месечен мораториум (до 31 декември т. г.) върху плащането на вноски по банкови заеми. "Без данъчните облекчения и замразяването на плащанията по кредитите, много фирми нямаше да издържат", коментираха от Кипърската хотелиерска асоциация.

Нова схема - в размер на 6.3 млн. евро - за укрепване на туристическия сектор и подобряване на транспортната свързаност на острова бе одобрена от правителството в края на месец май. Тя предвижда 7-месечно субсидиране на полети до Кипър, покриващо 40-50% от самолетния капацитет. Целта е възстановяване и увеличаване на туристическият поток. Тази схема е допълнение към вече въведени програми, по които до края на 2020 г. ще бъдат отпуснати общо 9.4 млн. евро.

Десет млн. евро са отпуснати за нова промоционална кампания, която започна в началото на юни. Тя ще бъде организирана от туристическото ведомство заедно с туроператори, а новите акценти са два: популяризиране на Кипър като атрактивна дестинация не само през лятото, но и през зимните месеци, както и рекламирането му като безопасно за здравето място.

Готов е и стабилизационен пакет, включващ пряка безвъзмездна държавна помощ - общо 430 млн. евро - за малки и средни предприятия, както и за самонаети. В това число и на фирми от туристическия бранш. Парите могат да бъдат харчени само за оперативни разходи и наеми.

Сред новите мерки за засилване на ликвидността е и възможността хотелиерите да теглят нови заеми от осигурените от правителството ликвидни средства за икономиката на обща стойност 1.7 млрд. евро, като държавата ще субсидира част от лихвите по кредитите, взети от 1 март до 31 декември тази година, за срок от 4 години.

В края на май бе намалена и ставката на ДДС в секторите "Хотелиерство", "Ресторантьорство" и "Туристическо настаняване" - от 9% на 5 процента. Тази мярка ще се прилага от 1 юли 2020 г. до 10 януари 2021 година.

 

Бранислава Бобанац

Facebook logo
Бъдете с нас и във