Банкеръ Daily

Свят

Какво вещае за икономиката Индексът на червилото?

Логиката предполага, че когато времената станат трудни от икономическа гледна точка, хората намаляват несъществените покупки, дори достъпните. Но това невинаги се случва – всъщност някои експерти смятат, че хората са склонни да купуват повече дребни предмети на лукса, колкото по-зле изглежда икономиката.

Това явление има име – Индекс на червилото – и е потвърждавано многократно в историята, когато икономиката е претърпявала спад, пише "Инсайдър". Не е безпогрешно: първите месеци на пандемията опровергаха теорията и има периоди на спокойствие, когато продажбите на козметика са скачали до небето.

И все пак, докато инфлацията бушува и възможна рецесия дебне на хоризонта, вече виждаме индикатори, че Индексът на червилото отново влиза в действие.

Какво всъщност представлява Индексът на червилото?

Създаването на индекса на червилата се приписва на Ленард Лодър, един от милиардерите, наследници на козметичната компания Estée Lauder.

Още през 2001 г., когато икономиката на САЩ беше в рецесия, Лодър забеляза, че продажбите на червила всъщност се покачват, а не падат. Теорията на Лодер беше, че

продажбите на червило и здравето на икономиката са обратнопропорционални

едно на друго – когато икономиката се влошава, продажбите на червило се подобряват.

"В моменти, когато доходите са ограничени и няма възможност за пръскане на пари по скъпи и не необходими стоки, купуването на червило може да бъде форма на бягство", пише Наталия Бамбиза, директор и анализатор на красотата във фирмата за пазарни проучвания NPD Group.

Бамбиза описва червилото като "достъпен лукс", който хората са готови да си позволят дори когато се отказват от лукс като дизайнерска чанта или бижу.

Кога сме виждали тази игра в историята?

Приблизително по времето, когато Лодер изобретява индекса, продажбите на червила в масовите търговци на дребно са се повишили с 11%, съобщи тогава "Уолстрийт джърнъл".

Продажбите на гримове също са скочили между 1929 и 1933 г., когато САЩ са затънали в Голямата депресия. А някои от най-големите козметични марки в света отчетоха ръст на продажбите през 2008 г., докато САЩ се насочваха към рецесия.

Червилото ли е единственият "достъпен лукс", който хората купуват при спад на икономиката?

Невинаги. По време на рецесията от 2008 г. продажбите на лакове за нокти скачат, тъй като намаляват посещенията в козметичните салони.

А през първата година от пандемията необходимостта да се носят маски през цялото време направи червилото безсмислена покупка. Вместо това хората избраха парфюми: продажбите са нараснали с 45% през първото тримесечие на 2021 г. спрямо предходната година и са били по-високи дори от времето преди пандемията.

Може ли индексът на червилата действително да предскаже рецесия?

Вероятно не. Невинаги има връзка между продажбите на червило и здравето на икономиката - понякога продажбите на козметика са процъфтявали по време на относителен икономически просперитет и са спадали по време на спадове.

Все пак продажбите на продукти за устни се възстановяват през 2022 г., във време, когато много американци имат смътни перспективи за икономиката. Данните на NPD показват, че продуктите за устни – които включват продукти като червило и гланц – са най-бързо развиващият се козметичен продукт от януари до юни 2022 г., като приходите са се увеличили с 28% през второто тримесечие.

Facebook logo
Бъдете с нас и във