Банкеръ Daily

Свят

Кайро ще свърже Червено и Средиземно море чрез пристанища и жп пътища

Властите в Египет работят над проект за свързване на Червено и Средиземно море чрез мрежа от пристанища и жп пътища. Това заяви  президентът на арабската република Абдел Фатах ас Сиси.

"Ние също така  работим над реализацията на различни планове за развитие на отделните региони на страната, в това число и пристанище Ел Ариш", съобщава  информационный портал Al-Masry Al-Youm, цитирайки  египетския лидер.

Ариш, някъде Ел Ариш (на арабски: Ал ʿАриш) е град пристанище в Североизточен Египет, административен център и най-голям град (с население от над 114 000 жители) на област Северен Синай. Разположен е в северната част на Синайския полуостров, на брега на Средиземно море, на 344 км североизточно от столицата Кайро.

Изявлението на ас Сиси бе оповестено скоро след като стана известно освобождаването на  Суецкия канал, който беше блокиран на 23 март  от 400-метровия контейнеровоз Ever Given. Инцидентът тогава се случи в условията на силен вятър и пясъчна буря. Блокирането на  канала от кораба стана причина за пълното спиране на корабоплаването  през тази важна водна магистрала.

Суецкият канал е едни от максимално натоварените морски търговски пътища. Според експертни оценки, през тази транспортна артерия преминават около 10% от световните морски превози на нефт, или около 4.4% от целия световен обем на доставките на нефт и на нефтопродукти.

Задържането за седмица на корабоплаването през Суецкия канал обездвижи над 100 танкера с черното злато с различен размер.

Част от блокираните кораби промениха курса и се насочиха към обходния маршрут покрай Африка - това обаче означава удължаване на морския път от Средиземно в Червено море примерно с 8 хил. километра. За големите газовози или нефтени танкери това означава две допълнителни седмици плаване, да не говорим и за непланирания преразход на гориво.

Да не забравяме, че за Европа  Суецкият канал е много важен, тъй като по този маршрут основно преминават доставките на втечнен природен газ от Катар.

В същото време това е добре дошло за плановете на Русия, която отдавна говори за предимствата и възможности, които предлага алтернативният северен морски път към Азия по нейното арктическо крайбрежие. Там широчината и дълбочината на съдове не са от значение. Затоплящото се време и построените вече ледоразбивачи могат да осигурят и по-дълъг сезон за използването на този маршрут. 

Но последствията от това събитие за реалния сектор от икономиките ще бъдат значителни. Според оценките на най-големия в света оператор на контейнерни превози A.P. Moller-Maersk A/S, за преодоляване на предизвиканите от този инцидент забавяния в световното коробоплаване ще са необходими седмици, а може би дори и месеци.

В момента Суецкият канал се управлява от правителството на Египет. Случилото се отново накара анализаторите да заговорят за отдаването му на концесия, за да се подобри организацията на корабоплаването.

Няма да е лесно, тъй като около 5-6 млрд. годишно са таксите, плащани за преминаване през канала в момента. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във