Банкеръ Daily

Свят

Качеството на кафето ще се определя от робот

Дните на експертите, събиращи се в изолирани стаи, за да посръбват кафе и да оценяват зърната по техния цвят, аромат и вкус, вероятно са преброени. 

Колумбийско-израелската компания Demetria е разработила платформа за данни за изкуствен интелект, който може да окачестви зърната на напитката, използвайки ръчни сензори. Машината ще се нуждае от хора, които да вкарват параметрите за качество, но след това ще може да класифицира кафето преди дори да е изпечено. Компанията е приключила пилотна програма с Carcafe - колумбийското поделение на Volcafe - един от най-големите кафени търговци в света.  

Преходът към компютри вероятно ще сложи край на традиционното оценяване на кафето от професионалисти, превърнало се в утвърдена церемония. Добре платени и обучени експерти (познати като Q оценители) на американската борса за фючърсни контракти ICE в Ню Йорк, изпълняват сложната задача да определят качеството и стойността на кафеените зърна, получени от борсата. Търговските къщи и фирмите за изпичане на ароматната суровина също имат свои собствени оценители. 

Процесът на окачествяване на кафето не прилича на винените дегустации на сомелиерите. Q оценителите измерват зърната и ги стриват в чаша. Те вдъхват аромата на сухата маса и си водят бележки. След това върху нея се изсипва затоплена вода до 93 градуса по Целзий и експертите помирисват мокрото кафе. След четири минути коричката, оформена на повърхността на чашата се разчупва и зърната и пяната се премахват. Изчакват се 15 минути, за да изстине кафето, и едва след това то се сърба с лъжица.

Или, както обобщава ветеран от сектора и член на борда на Demetria, "човекът е създал сензорната част и трябва да обучи робота какво да прави". 

През март Demetria е приключила етап за финансиране в размер на 3 млн. щ. долара срещу предоставяне на дял от компанията. То е осигурено група частни инвеститори под ръководството на латиноамериканско-израелската фирма за частен капитал Celeritas. 

Volcafe е в процес на внедряване и използване на технологията с цел "основно да увеличи ефикасността и ефективността на процесите в центровете за покупка на суровината и на полето", информира генералният мениджър Себастиан Пинзон. Главният изпълнителен директор на Demetria - Фелипе Айербе - допълва, че роботът ще помогне на производителите да отгледат кафе с предпочитани от купувачите характеристики, което би помогнало и за договаряне на по-изгодни цени.   

Технологията може да е и в услуга на борсата, която имаше сериозни затруднения при оценяване на кафето заради наложените правила за социално дистанциране по време на пандемията. Тя ще допринесе и за разрешаване на споровете за качеството на пазара. Ако бъде приета от борсата, търговците биха могли да използват устройството, за да сканират зърната преди да започнат да ги оценяват, което намалява риска те да бъдат отхвърлени като некачествени. 

Demetria работи и с Националната федерация на производителите на кафе на Колумбия по разработването на поредица от приложения, които да помогнат на фермерите да контролират и проследяват качеството на зърната и на  цените. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във