Банкеръ Daily

Свят

Жп гарата "Сейнт Панкрас" е лондонският терминал на влаковете Eurostar

Сградата (използвана за жп офиси, 1935-2011 г.) на хотела край гара "Сейнт Панкрас" с кулата на преден план

Англия е едно прекрасно място за пътуване - с много история, забележителности, емоции, което скоро ще стане малко по-трудно достъпно за посещение. Ако не обичате да пътувате със самолет, или искате да усетите "мириса" на пътуването и да виждате природа около вас и да преминавате през живописни градчета, най-добре можете да го направите с влак.

До Лондон можете да стигнете с влак от Париж за два часа. Високоскоростният Eurostar ще ви отведе до "Сейнт Панкрас" - жп гара в северната част на Централен Лондон, непосредствено до Британската библиотека (British Library, националната библиотека на Великобритания, втората по големина в света) и жп. гара "Кингс Крос" (King's Cross). "Кингс Крос" е построена  по повод на Голямото изложение от 1 май до 15 октомври 1851 г. в Лондон по проект на Джон Търнбул и Люис Кюбит и е открита през 1852 година. Сградата е с правоъгълна форма, а характерна черта на нейната архитектура като здание от нов тип е отсъствието на декорации, има само носещи конструкции. В строителството са използвани най-новите за времето материали: сводовете са от стъкло и метал, а фасадата е от железобетон.

"Сейнт Панкрас" е един от великите паметници на викторианската архитектура.

От 2007 г. "Сейнт Панкрас" след мащабна реконструкция става британският терминал на влаковете Eurostar. Eurostar е жп връзка между Лондон и Париж, преминаваща през тунела под протока Ла Манш, известен и като Евротунел - подводен железопътен тунел с дължина около 50 км, който свързва френския град Кале с британския  град Фолкстоун. Влаковете са мощни и достигат скорост 320 км/час, но позволената в тунела е 160 км/час.

Красивата сграда на жп гарата Сейнт Панкрас е построена през 1866-1868 г. в неоготически стил (архитектурно течение, стремящо се към възраждане на средновековните форми) по проект на Джордж Джилбърт Скот и дълги години е била хотел (Midland Grand Hotel). Сградата от червени тухли отлично се вписала в архитектурата на Лондон. Покритото със стъкло перонно пространство (на английски: train shed) e по проект на знаменития железопътен инженер Уилям Хенри Барлоу и е най-голямото в света за времето си. Друга забележителност е часовниковата кула. Тя е завършена през 1873 година, висока е 83 метра и по онова време е най-високата сграда в света (от 1889 г. (заедно с Аудиториум Билдинг в Чикаго, САЩ - 82 м) до 1890 година, когато е построен "Ню Йорк Уърлд Билдинг" в Ню Йорк, САЩ с височина 94 метра).

През 1935 г. хотелът е затворен и сградата е използвана за офиси (до 2011 г.) на железопътни компании под името "Сейнт Панкрас Чеймбърс".

По време на бомбардировките на Лондон през Втората световна война е частично разрушена, но бързо заработва отново. По време и на двете световни войни от жп гара "Сейнт Панкрас" заминавала на фронта войниците и евакуирали лондонските цена в провинцията.

Най-голямата опасност за сградата настъпва през 60-те години на миналия век, когато градоустройствените планове предвиждат тя да бъде разрушена и гарата да се обедини с близката "Кингс Крос", но общественото мнение се възпротивява и в крайна сметка сградата е обявена за архитектурна забележителност през 1967 година. Най-голяма е заслугата на сър Джон Бенджамин - поет, романтик и основател на Викториансокто общество. В знак на признателност към него е поставена негова бронзова скулптура. А в "Бенджамин пъб" можете да опитате бира, която носи името на спасителя на жп гарата.

През 2007 г. е завършена мащабна реконструкция на гарата, при която става възможно приемането на високоскоростни влакове. Построен е специален терминал за влаковете Eurostar от и към континентална Европа редом със съществуващите перони, обслужващи вътрешните направления в посока север и югоизток. В реконструираната гара има 15 перона, търговски център и автобусна гара, петзвезден хотел, както и връзка с Лондонското метро.

Facebook logo
Бъдете с нас и във