Банкеръ Daily

Свят

Гигантската раковина на музея "Соломон Гугенхайм" обединява гения на двама мъже

"Храм на душата", нарича Райт своето произведение. Сградата се издига плавно като бежова спирала на Пето авеню, а вътрешността ѝ прилича на охлюв. Нейната уникална централна геометрия е замислена с цел посетителите да вземат асансьора и да започнат обиколката от най-горе, спускайки се плавно надолу по централната спираловидна рампа. Но идеите на Райт не са изцяло реализирани. В момента експозицията се разглежда от долу нагоре.

На днешния ден преди 60 г. отваря врати музеят "Соломон Гугенхайм" в Ню Йорк, по проект на архитекта Франк Лойд Райт. Уникалната сграда е свързана с имената на двама мъже - Соломон Робърт Гугенхайм - американският бизнесмен и колекционер, известен със създаването на фондацията "Соломон Р. Гугенхайм" и музея "Соломон Гугенхайм", и прочутият американски архитект, интериорен дизайнер Франк Лойд Райт.

"Соломон Гугенхайм" (Solomon R. Guggenheim Museum) е известен музей, разположен в район Горен Ийст Сайд на Манхатън (Ню Йорк). Сградата е постоянен дом на именита колекция от творби на импресионизма, постимпресионизма, ранен модерн и съвременно изкуство. Провеждат се също и специални експозиции. Музеят отваря врати на 21 октомври 1959 г., като това е втория музей на фондация "Соломон Р. Гугенхайм".

Автор на проекта е архитектът Франк Лойд Райт. Проектът на музея "Соломон Гугенхайм" в Ню Йорк отнема шестнадесет години на Райт (1943 - 1959 г.) и вероятно е най-известният му шедьовър. "Храм на душата", нарича Райт своето произведение. Сградата се издига плавно като бежова спирала на Пето авеню, а вътрешността ѝ прилича на охлюв. Нейната уникална централна геометрия е замислена с цел посетителите да вземат асансьора и да започнат обиколката от най-горе, спускайки се плавно надолу по централната спираловидна рампа, чиято геометрична визия е подсилена от кръгли форми, вградени в пода и триъгълни осветителни тела. Но след завършването на строежа редица от идеите на Райт не са изцяло реализирани. В момента експозицията се разглежда от долу нагоре.

Сградата се превръща в знакова творба в съвременната архитектура. През 1992 г. е извършена мащабна реконструкция. Добавено е новопроектирано крило с цел разширяване на експозиционната площ. Автори на пристройката са архитектите от студио Гуатми и Сийгъл.

Соломон Робърт Гугенхайм започва да колекционира произведения на изкуството през 1929 година. Отваря първия си музей в Ню Йорк през 1939-а. Колекцията нараства с бързи темпове, поради което през 1943 г. Гугенхайм и съветникът му Рибей пишат писмо до Франк Лойд Райт с молба да се заеме с проектирането на сграда за настаняване на експозициите. Проектът струва на Райт петнадесет години, 700 скици и шест пълни комплекта с работни чертежи. Докато той проектира, Рибей се залавя с търсене на подходящ градски терен за разполагане на постройката. В крайна сметка се спират на парцел на 5-то авеню, между 88-ма и 89-та улица, с гледка право към Сентрал парк.

През есента на 1959 г. - десет години след смъртта на Соломон Гугенхайм и шест месеца след смъртта на самия Франк Лойд Райт, музеят отваря врати за широката публика. Така никой от двамата не успява да види своята мечта осъществена.

През 2008 г. сградата на музея е регистрирана като национално културно-историческо богатство.

Франк Лойд Райт (Frank Lloyd Wright ) е прочут американски архитект, интериорен дизайнер, теоретик и основоположник на т.нар. органична архитектура (разкриваща свойствата на естествените материали и органично вписваща се в околния ландшафт). Автор на над 1100 проекта - къщи, офиси, църкви, училища, мостове, музеи и други – 532 от които са реализирани в рамките на 70-годишната му кариера и 409 съществуват и до днес. Райт често проектира много от интериорните елементи на своите сгради, като например обзавеждането с мебели и различни витражи. Творчеството му включва освен това проектиране на десени, изкуство от стъкло, лампи, сребърни предмети и графично изкуство.

В допълнение той е плодовит писател, лектор и философ. Автор е на 20 книги и безчет статии, изнася лекции из САЩ и Европа и създава забележителен план за децентрализация на градска Америка (Broadacre City), който продължава да е обект на дискусии и до днес, десетилетия след появата му.

Франк Лойд Райт е считан за най-великия архитект на ХХ век. Американският институт на архитектите го нарича "най-великият американски архитект на всички времена". Според "Architectural Record" - официалното списание на института, сградите на Райт изпъкват сред най-значителните архитектурни творби в света за последните 100 години.

Единственият построен небостъргач по проект на Райт е "Прайс Тауър" - 19-етажна кула в Бартълсвил (Оклахома). Тя е втората негова вертикална структура (другата е изследователският център в Расийн, Уисконсин). "Прайс Тауър" е построена по поръчка на Харолд Прайс за неговата нефтохимическа компания и отваря врати през 1956 година. През 2007 г. "Прайс Тауър" е обявена за национална историческа забележителност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във