Банкеръ Daily

Свят

ЕК се обяви против партийните назначения в обществените медии

Вера Йоурова

В ръководствата на обществените медии не трябва да бъдат назначавани партийни приятели и тези медии не трябва да се превръщат в еднопартийно пропагандно средство. Това заяви заместник-председателят на Европейската комисия Вера Йоурова при представянето на новите предложения на комисията за повишаване на независимостта на медиите и за изсветляване на тяхната собственост.

Виждаме отрицателни тенденции в европейските медии и това не засяга само 1-2 страни, поясни тя. Наблюдаваме убийства на журналисти, случаи на тяхното преследване, натиск над обществените медии, държавна реклама в полза на едни срещу други. В някои държави е трудно да се установи чия собственост са медиите, някъде медийната свобода е застрашена. Войната на Русия срещу Украйна подчерта нуждата да се предприемат стъпки срещу външната намеса. Това е част от усилията ни в защита на демокрацията, обобщи Йоурова.

Тя отчете, че доверието в европейските медии намалява, а дезинформацията се увеличава. Правителствата трябва да предоставят данни колко средства в реклама са вложили и в кои медии, настоя зам.-председателят на ЕК.

Европейската комисия представи днес предложения, насочени към повишаване на независимостта на редакционната политика в медиите. Предложенията подлежат на одобрение от Съвета на ЕС и Европейския парламент.

Комисията предвижда медиите да бъдат длъжни да представят данни чия собственост са, а държавите в ЕС ще трябва да предприемат допълнителни мерки за неприкосновеност на редакционните решения. Обществените медии се очаква да получат гаранции за достатъчен и редовно отпускан бюджет.

Предлага се държавите да нямат право да използват шпионски софтуер срещу журналисти, освен при разследване на случаи, свързани с тероризъм, убийства и злоупотреби с деца. Предвижда се държавите от ЕС да извършват оценки за влиянието на пазара на медийните сливания, както и да преработят правилата за държавна реклама в медиите. ЕК предлага да се подобрят системите за измерване на аудиториите и отчита, че този въпрос е пряко свързан с размера на приходите от реклама.

Facebook logo
Бъдете с нас и във