Банкеръ Daily

Свят

Български и шведски фирми са изтъргували стоки за около половин милиард евро

Шведско-швейцарската компания ABB има няколко завода у нас.

На 6 юни Швеция отбелязва своя Национален празник.  На този ден 1523 г. Густав Ваза е избран за крал на Швеция, като по този начин се разпада Калмарската уния и Швеция става независима държава.  Калмарската уния е поредица от лични унии, започнали през 1397 г. и обединяващи трите кралства на Дания, Норвегия и Швеция под властта на датската кралица Маргрете І. На отделните части е даден суверинитет, но не и независимост. Проблемите в разпределянето на областите на влияние предизвикват бавно отслабване през 30-те години на XV в. и пълно й разпадане на 6 юни 1523 година.

Тази дата се смята за ден на основаването и обединението на съвременна Швеция. Девизът й е För Sverige - i tiden (За Швеция във времето). От 2005 г. 6 юни е въведен като национален празник на Швеция. Преди тази дата денят е честван с тържество в Стокхолм, на което шведския крал Густав ХVІ е раздавал флагове на различни организации в Швеция.

Густав I Ваза (на шведски: Gustav I Vasa) или Густав Ериксон е крал на Швеция от 1523 до 1560 г. и е първият от династията Ваза.  През 1520 г. Густав Ваза оглавява въстание срещу датския крал Кристиан ІІ. На 23 август 1521 г. въстаниците го избират за регент на Швеция. А на 6 юни 1523 г. Густав Ваза е избран за крал и изгонва датчаните от Стокхолм като по такъв начин скъсва с Калмарската уния.  Като крал той въвежда протестантството в Швеция, прави реформа в административната, данъчната, правосъдната система, укрепва шведската централизирана монархия. Създава постоянна наемна армия, за поддръжката на която се разходва 70% от бюджета на държавата. Също така провежда литературна реформа.

Когато умира на 29 септември 1560 г., Гюстав Ваза оставя една добре функционираща и финансово стабилна държава.

Кра̀лство Швеция е скандинавска държава, конституционна монархия. По големина е пета в Европа. С Дания се свързва и чрез моста Йоресунд - най-големия мост в Европа, между Малмьо с Копенхаген. Страната е член  на Европейския съюз от 1995 г. и на Шенгенското пространство от следващата година.

Швеция е с относително ниска гъстота на население, с изключение на гъсто населения столичен район с център Стокхолм. Страната се отличава с висок жизнен стандарт, с модерно и либерално общество. Опазването на околната среда, съхранението на животински и растителни видове, както и ефективното използване на енергия са задачи в политиката ѝ с широка обществена подкрепа.

През 90-те години на XIX век, благодарение на развитието в образованието и общата индустриализация, успешно е създадена производствена индустрия, и така до края на ХХ век Швеция се превръща в развита държава, заемаща високи позиции сред най-богатите страни според Индекса на човешкото развитие.

Двустранните отношения между Република България и Кралство Швеция са установени преди 105 години. Днес в Швеция постоянно пребивават около 9 хиляди граждани от български произход, предимно в големите градове - Стокхолм, Гьотеборг и Малмьо.

През последните години стокообменът между България и Швеция леко расте, но едва през 2016, 2017, 2018 и 2019-а успяхме да постигнем положително търговско салдо в търговията с тази скандинавска страна. През миналата година износът ни расте (+3.9%), но вносът намалява (-3.1%), така че стокообменът остава под половин милиард евро, съобщават от Министерството на икономиката. През 2019-а двете страни са си обменили продукция за 461 млн. евро при 457.6 милиона за 2018-а.

Структурата на стокообмена с Швеция е разнообразна. В износа на България преобладават електрическа апаратура, семена от слънчоглед, продукти на обработвателната, мебелната, електротехническата и шивашката промишленост, а във вноса основни стоки са: апарати за телефония и видеокомуникация, включително и части за тях, транспортна техника, хартии, земеделски машини и други стоки.

От 2009 г. Българо-скандинавската търговска камара, която обединява български и скандинавски компании от различни отрасли на икономиката, работи за разширяване на връзките. Сред основателите на камарата са водещи шведски компании от различни сектори на търговията и промишлеността, които развиват дейност в България.

Шведските компании оценяват условията за бизнес и инвестиции у нас и са насочили интерес към енергетиката, транспорта, изграждането на съоръжения за отпадъчни води и опазване на околната среда, IT сектора и производството на електроника, на машини и оборудване, търговия. Много добри перспективи има в сътрудничеството между компании от двете страни в областта на информационните и телекомуникационни технологии и енергетика, по-конкретно оползотворяване на ВЕИ, зелените технологии, технологиите за обработка на отпадъците и т.н.

Шведските инвестиции у нас не са големи като стойност, но тук присъстват някои от най-големите им компании. Не може да не спонеме SKF JCS - за производство на лагери, инвестирали 63.8 млн. щ.д., Swedish Match - за производство на кибрит (със завод в Костенец), с инвестиция от 13.3 млн. щ.д., шведско-швейцарската ABB - за електротехника, 7 млн. щ.д. инвестиции. Тук е и IKEA - световноизвестната шведска марка за мебели и домашно обзавеждане, която на 20 септември 2011 г. отвори първият си магазин в България (инвестицията е чрез франчайз), както и Hennes & Mauritz AB (H&M) - веригата за търговия с дрехи (втората по обем на продажбите модна групировка в света след испанската Inditex), която влезе със свои магазини и други. 

В областта на туризма Швеция дълго време бе значим партньор за България, но от 2009 г. насам броят на туристите, посетили страната ни, е променлив  - тенденция, която продължава. За сметка на това все повече българи пътуват до Швеция. Гостите от скандинавската държава проявяват интерес главно към българското Черноморие, но в немалка степен също и към българските балнеоложки центрове, морски и планински почивки, ски-туризъм, обиколни и комбинирани познавателни турове. Все повече нараства интересът към  зимните ни курорти, особено след предаването по шведската телевизия SVT на Световната купа по ски в Банско през 2011 и през 2015 година. Добри възможности съществуват и за допълнителното популяризиране на СПА и уелнес туризма в България сред шведските граждани, както и на бизнес и конгресния туризъм у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във