Банкеръ Daily

Свят

Брюксел ще избърза с налагането на строги правила за онлайн платформите

На 15 декември 2020 г. Европейската комисия предложи за обсъждане две законодателни инициативи, които се очаква да предизвикат реформа на цифровото пространство.

На 15 декември 2020 г. Европейската комисия предложи за обсъждане две законодателни инициативи, които се очаква да предизвикат реформа на цифровото пространство, да създадат цялостен набор от нови правила за цифровите услуги (вкл. социални медии, онлайн платформи, платформи за онлайн търговия и др.), функциониращи в ЕС. Те са част от европейската стратегия в областта на цифровите технологии.

Обхватът на цифровите услуги се различава значително от този преди 20 години, когато бе приета Директивата за електронната търговия. Онлайн посредниците се превърнаха в жизненоважни участници в цифровата трансформация. Онлайн платформите по-специално създадоха значителни ползи за потребителите и иновациите, улесниха трансграничната търговия в рамките на ЕС и извън него, а също и откриха нови възможности пред различни европейски предприятия и търговци. Същевременно те могат да бъдат употребени и като средство за разпространение на незаконно съдържание, или за онлайн продажба на незаконни стоки или услуги. Появиха се няколко много големи участници като квазипублични пространства за обмен на информация и онлайн търговия. Те станаха системни по своя характер и създават особени рискове за правата на потребителите, информационните потоци и участието на обществеността.

Затова Брюксел трябва да реагира. Планът, който Европейската комисия е подготвила, включва нови общоевропейски правила за технологични компании, описани в два текста: Закон за цифровите услуги и Закон за цифровите пазари. Ако технологичните компании не се съобразят с новите правила, те ще бъдат глобявани. Една компания може да бъде глобена с 6% от годишния си оборот за хостване на незаконно съдържание и с 10% за нарушаване на правилата на пазарната конкуренция

Щурмът на Капитолия от поддръжници на американския президент Доналд Тръмп обаче ще ускори процесът на приемане на новите правила за онлайн платформите в общността. Компанията Туитър обяви, че перманентно прекратява достъпа на американския президент Доналд Тръмп до социалната мрежа. Причината е ролята на Тръмп в провокирането на насилието.  Според компанията съществува риск от "по-нататъшно подбуждане към насилие". Платформата бе основния комуникационен канал на Тръмп преди и след избирането му.

Фейсбук и Инстаграм ще държат профилите на американския президент блокирани до края на мандата му. 

От цял свят обаче заваляха обвинения, че това е нарушаване на свободата на словото, както и че ръководствата на технологичните гиганти еднолично решават кой има право да се изразява. Еврокомисията се закани в бъдеще да не се допуска платформите да вземат такива решения сами.

По-специално, Законът за цифровите услуги ще въведе редица нови, хармонизирани задължения за целия ЕС по отношение на цифровите услуги, внимателно степенувани въз основа на размера и въздействието на тези услуги, като например:


  • правила за отстраняване онлайн на незаконни стоки, услуги или съдържание;

  • защитни мерки за ползватели, чието съдържание е било погрешно изтрито от платформи;

  • нови задължения за много големите платформи да предприемат базирани на риска действия за предотвратяване на злоупотреба с техните системи;

  • широкообхватни мерки за прозрачност, включително по отношение на онлайн рекламата и алгоритмите, използвани за препоръчване на съдържание на ползвателите;

  • нови правомощия за обстоен преглед на работата на платформите, включително посредством улесняване на достъпа на изследователите до ключови данни на платформата;

  • нови правила за проследяемост на бизнес ползвателите в онлайн пазарите, за подпомагане на проследяването на продавачите на незаконни стоки или услуги;

  • нова процедура за сътрудничество между публичните органи за гарантиране на ефективно прилагане в рамките на единния пазар.

Съгласно промените в Закона за цифровите пазари платформите са длъжни да предложат отказ от комбиниране на личните данни от различни услуги и автоматично вписване на потребителите, освен ако не е дадено съгласие. Забранено е  на бизнес потребителите да предлагат едни и същи продукти при различни цени / условия от услугите на пазачите;да позволява на бизнес потребителите да популяризират оферти за крайни потребители чрез платформи и да сключват договори;да се въздържат от предотвратяване или ограничаване на бизнес потребителите да повдигат въпроси пред властите относно практиките на пазачите;да се въздържат да изискват от бизнес потребителите да използват услугата за идентификация. Освен това платформите трябва да се въздържат да изискват от потребителите да се абонират или да се регистрират за друга основна услуга на платформата, както и да да осигурят прозрачност на рекламодателите и издателите за цената, заплатена за публикувана реклама.

Facebook logo
Бъдете с нас и във