Банкеръ Weekly

Свят

Брюксел поряза "био", "еко" и "веган" - корпорациите

Европейската комисия ще налага строги санкции на измамниците.

Европейската комисия търси ефективен начин да се справи с компаниите, които се представят за "био" и "еко", докато в същото време производствата са им замърсяващи и евтини.
S 250 b928fd3a d93c 41d2 8d15 30675806c69f

Зелените политики са модерни в Европейския съюз - прогресивните хора защитават местообитанията на блатното кокиче, назадничавите - искат да се отопляват на въглища. Още преди да бъде избрана, председателката на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен се зарече "зеленото" да стане като новото "черно" в модата. Тя успя, защото за екопроекти са предвидени милиарди евро, само че това породи порочни практики. 

Европейската комисия от години търси ефективен начин да се справи с компаниите, които се представят за "био" и "еко", докато в същото време производствата са им замърсяващи и евтини. Тези търговци заблуждават потребителите, че ще се сдобият с "природни продукти", но трябва да платят малко по-висока цена и обикновено успяват. Брюксел обяви, че вече е намерил начин нормативно да се справи с измамниците, които активно практикуват  "greenwashing" т.нар. “зелен блясък”. Институцията предвижда заради фалшиви етикети да бъдат налагани строги санкции.

Модерната тенденция е следвана най-вече от големи корпорации, които се опитват да прикрият своите не толкова изрядни екологични вериги на производство с грандиозен, публичен жест към зелени каузи. В кампаниите им продуктите им винаги са  “зелени“, “устойчиви“ или “веган“. Най-много злоупотреби се срещат в козметиката - там всичко е "от природата", активните съставки са събирани от ливадите и подмладяват с 20 години. При хранителните стоки положението не е по-добро, ако слушаме реклами оставаме с впечатлението, че 80% от храната е органична. Голяма част от дрехите, които идват от Китай, са произведени най-вече от съмнителни материали,които замърсяват почвата и реките. Големи модни вериги обаче ги представят като естествени материи, щадящи кожата. В супермаркета на почти всеки рафт можете да намерите продукти на производители, които предлагат от локум до телешко варено, на които са поставени отличителните знаци "еко“ и „био“. Сами по себе си тези думи нищо не означават, защото стоките трябва да имат международно признат сертификат.

Затова Европейската комисия предлага да се започне от информационна кампания за потребителите, като им се обясни какво означава истинска устойчивост на продуктите, които купуват. След това трябва да се научат да разпознават сертифицираните стоки, които са преминали строг контрол и качеството им е гарантирано.  Следващата стъпка е нормативната база. Очаква се новите правила за защита на потребителите да влязат в сила до 2025 г.  Програмата на институцията се фокусира върху пет области: зелен преход, цифрова трансформация, ефективно прилагане на правата на потребителите, уязвими групи и международно сътрудничество.

Още повече че министрите на околната среда на страните от общността  се споразумяха през октомври да придадат законово обвързваща сила на целта за постигане на нулеви нетни емисии до 2050 година. Мярката ще засегне всички производства и предлаганите в блока стоки. 

Дългата история на измамите

Проблемът със заблуждаващата "еко" маркетингова стратегия влезе в полезрението на институциите още през 2012 година. Тогава бе установено, че Dawn Antibacterial dish сапун, на чийто етикет са показани тюлени и патета и там пише, че  "Dawn помага за спасяването на дивата природа", съдържа триклозан, който официално е обявен за токсичен за водните обитатели. Тогава природозащитници настояха да бъде забранен за употреба. Производителят Proctor & Gamble се обиди, но изтегли отровния си продукт. 

През 2017 г. излезе доклад, който разобличи световните вериги за дрехи като "H & M“, "Zara“, "Marks and Spencer“ и "Tesco“, че са свързани с опустошително замърсяване в Азия. Облеклата, които много европейци обичат да купуват и носят, се изработват във фабрики, които изхвърлят нетретирана, токсична вода директно в реките. И макар да изразяват загриженост за околната среда и да отделят милиони за екоинициативи, въпросните марки  нямат намерение да прекратят производството на дрехи в тези фабрики и да се лишат от нископлатената работна ръка на Азия.

Какво да кажем за хилядите предлагани в интернет етерични масла, био хранителни добавки, домашно приготвени лекарства и лечебна козметика. Тези продукти е много трудно да бъдат проследени, но много потребители стават тяхна жертва. 

Според юристите от ЕС основен проблем е, че много от биосертифициращите организации са  частни, а не публични институции и опасенията са, че при по-добро заплащане могат да си затворят очите.  Очевидна е  липсата на единни правила,  международен регламент и постпазарен контрол за тяхното спазване. Идеята на Брюксел е да бъдат въведени  по-унифицирани стандарти, които да се прилагат масово и да бъдат контролирани от държавни и международни институции. 

Повече пари за наистина зелени продукти

Ново проучване показва, че хората обръщат повече внимание на опаковката, отколкото на действителния вкус на покупката си. Изследователи казват, че особено за по-малките компании златната обвивка и интересната предистория са ключът към големите печалби. Оказва се, че потребителите в общността са готови  да променят хранителните си навици, но ги спира липсата на информация, високите цени и ограничена наличност на устойчива храна.

“Европейските потребители са в основата на глобалната промяна. Техните действия могат да доведат до значителна трансформация в културата на потребление. Те обаче трябва да бъдат оправомощени да правят устойчив избор и да бъдат уверени, че правата им ще бъдат защитени при всякакви обстоятелства”, коментира Дидие Рейндерс, еврокомисар по правосъдието.

През 2021 г. Комисията ще представи предложение за предоставяне на по-детайлна информация на потребителите за устойчивостта на продуктите, за да се избегне заблудата с “био” и “еко” етикетите и да се популяризират кръгови продукти. Планът също така ще се стреми да насърчи  намеренията от компаниите, които предлагат наистина устойчиво потребление.

Иначе пари за зелени проекти има

За да се каже "да" на дългогодишния бюджет на ЕС, Европарламентът се договори с представителите на държавите-членки за допълнителни 16 млрд. евро към пакета - бюджет и спасителен план в размер на 1,8 трилиона евро. Голяма част от тези пари ще отидат за зелени проекти и дигитализация.

Освен това Европейската инвестиционна банка да посвети 50% от операциите си на действия в областта на климата и устойчивостта на околната среда от 2025 г. нататък. 

Предвидените от банката 1 трилион евро ще бъдат инвестирани до 2030 година за проекти, насочени към климата, биоразнообразието и устойчивостта. А до края на годината всички дейности по финансирането ще бъдат приведени в съответствие с Парижкото споразумение.

"Това е ключов принос за водещата роля на Европа по пътя към декарбонизация и зелена, устойчива и социално приобщаваща икономика", коментира президентът на ЕИБ Вернер Хойер.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във