Банкеръ Daily

Свят

Брюксел обяви 2021 г. за Година на железопътния транспорт

Благодарение на малкия брой инциденти, железопътният транспорт е и най-безопасният вид сухопътен транспорт.

Европейските институции определиха  2021 г. за Европейска година на железопътния транспорт, за да насърчи използването на влаковете като безопасен и устойчив транспорт. 

На 15 декември Европейският парламент одобри предложение на Европейската комисия за определяне на 2021 г. за Европейска година на железопътния транспорт. Решението, прието от Съвета на 16 декември, е свързано с усилията на ЕС за насърчаване на екологосъобразни видове транспорт и постигане на климатична неутралност до 2050 г. съгласно Европейския зелен договор .

Вече са планирани няколко дейности за насърчаване на железопътния транспорт в ЕС, за да се насърчи използването му от хората и бизнеса .

Транспортът представлява 25% от емисиите на парникови газове в ЕС 

 Железопътният транспорт обаче е отговорен за само 0,4% от емисиите на парникови газове в ЕС. Железопътният транспорт е до голяма степен електрифициран и това е единственият вид транспорт, който значително е намалил своите емисии от 1990 г. Железопътният транспорт също може да играе важна роля в устойчивия туризъм.

Благодарение на малкия брой инциденти, железопътният транспорт е и най-безопасният вид сухопътен транспорт: само 0,1 смъртни случая на милиард пътници / км са причинени от железопътни произшествия , срещу 0,23 от автобусни произшествия, 2,7 от автомобилни катастрофи и 38 от мотоциклети (2011-2015 ). През 2018 г. Парламентът одобри нови мерки за укрепване на правата на пътниците в железопътния транспорт.

Железопътният транспорт свързва отдалечени райони, осигурявайки вътрешно и трансгранично сближаване на европейските региони. Само 7% от пътниците и 11% от стоките обаче пътуват с железопътен транспорт. Остарялата инфраструктура, остарелите бизнес модели и високите разходи за поддръжка са част от пречките, които трябва да бъдат преодолени, за да се създаде единно европейско железопътно пространство.

Автомобилният транспорт превозва 75% от вътрешните товари: значителна част от него трябва да се насочи към железопътни и вътрешни водни пътища, за да помогне за намаляване на емисиите в този сектор като по-устойчив метод на транспорт. За постигането на това са необходими значителни инвестиции и прилагане на трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) .

Релса по време на пандемията Covid-19

Кризата с Covid-19 показа, че железопътният транспорт може да осигури бърз транспорт на основни стоки като храни, лекарства и горива при изключителни обстоятелства.

Кризата засегна тежко сектора, като броят на пътниците спадна значително поради мерки, ограничаващи пътуванията. И все пак тя ще изиграе роля за устойчивото възстановяване от пандемията.

Защо 2021 г. е избрана за Европейска година на железопътния транспорт

2021 г. е от съществено значение за железопътната политика на ЕС, тъй като представлява първата пълна година на прилагане на правилата в Четвъртия железопътен пакет . Законодателният пакет има за цел да създаде напълно интегрирано европейско железопътно пространство, като премахне останалите институционални, правни и технически пречки и подкрепи икономическия растеж.

Facebook logo
Бъдете с нас и във