Банкеръ Weekly

Свят

Безплатен WiFi за всички

Мария Габриел оповести новата стъпка в изграждането на единния цифров пазар.
S 250 abda1d17 fa16 489a 9204 0803759a4eb3
S 250 ea9ef39b f5ea 4729 9c91 f8dc572f6f6b
S 250 29eb9056 a88f 4220 9a4a f726c5699078

Покана за общините да кандидатстват за безплатен публичен достъп до безжичен интернет, изборите за нови евродепутати, ползата от ваксините, създаването на многостранен инвестиционен съд и бъдещето на мултимодалния транспорт са сред основните теми от седмичния европейски дневен ред. 

По 15 000 евро за безжичен интернет 

Европейската комисия пусна в действие на 20 март уебпортала на инициативата WiFi4EU. Програмата предлага на общините ваучери на стойност 15 000 евро за създаване на точки за безплатен достъп до безжичен интернет на обществени места, включително и в библиотеки, музеи, в паркове и на площади.

Комисията покани общините от цяла Европа да се регистрират на сайта в очакване на първата покана да предоставят проектните си предложения, които ще получат финансиране от ЕС.

"WiFi4EU дава възможност на общините да приобщят своите граждани към интернет свързаността, за да могат чрез нея пълноценно да се възползват от безкрайните възможности на цифровизацията. Това е конкретна стъпка към изграждането на цифровия единен пазар.", каза комисарят по въпросите на цифровата икономика и цифровото общество Мария Габриел. 

Общините могат да използват ваучерите на WiFi4EU за закупуване и инсталиране на оборудване за безжична интернет връзка в избрани от тях центрове на местния обществен живот. Разходите за поддръжката на мрежата ще се поемат от съответната община. В бюджета на Евросъюза до 2020 г. са предвидени 120 млн. евро за оборудване за безплатни обществени Wi-Fi услуги в общо 8000 общини от всички държави членки, както и от Норвегия и Исландия.

"Въпреки че постигнатият напредък е значителен, призовавам Европейския парламент и Съвета на министрите да приключат работата си по предложения Европейски кодекс за електронните съобщения, за да може да се гарантира високоскоростна връзка на цялата територия на съюза. Този кодекс предвижда обща за Европа координация по отношение на мобилния спектър и мощни стимули за инвестициите в мрежите с висок капацитет", заяви заместник-председателят по въпросите на цифровия единен пазар Андрус Ансип.

Евродепутати срещу антиваксъри 

Все повече хора в страните от Европейския съюз отказват да ваксинират себе си и децата си. Комисията по обществено здраве в Европарламента гласува на 20 март доклад, който изтъква рисковете от спада на ваксинациите и призовава за конкретни мерки за преодоляване на проблема. Според институцията общността е изправена пред риска да се върнат отдавна забравени епидемии. 

Последните данни показват сериозен спад в процента на ваксинираните европейци, което е сигнал, че обществеността не е адекватно защитена от предотвратими заболявания. В същото време все повече хора са скептични към ваксините, което може да има сериозни последствия, като например епидемия от морбили. Съдейки по статистиката, ваксинацията предотвратява приблизително 2.5 млн. смъртни случая на година в световен мащаб. Освен това намаляват значително разходите за лечение. В периода 2008-2015-а в Европа е имало 215 000 случая на заболявания, които са предотвратими от ваксини.  

Евродепутатите препоръчват на Европейската комисия  да засили подкрепата си за националните здравни министерства. Те настояват за повишаване на прозрачността при оценката на ваксините и техните странични ефекти, както и за финансирането на независими изследователски програми. Иска се дори да отпадне поверителността на обсъжданията на групата за оценка на Европейската агенция по лекарствата. Друга препоръка е учените да обясняват ясно на хората ползата от ваксините и да се противопоставят на  пороя от подвеждаща и ненаучна информация по темата.

Многостранен съд за инвестиционни спорове

Съветът на ЕС предприе нова стъпка към създаването на многостранен съд за уреждане на инвестиционни спорове. На свое заседание той прие указания за водене на преговорите, а Еврокомисията бе упълномощена да преговаря от името на общността. Основната цел за създаването на такъв съд е да бъде установен постоянен орган за уреждане на инвестиционни спорове. Новата институция ще замени системата на двустранните инвестиционни съдилища, която е част от търговските и инвестиционните споразумения на Европейския съюз.

Конкретните характеристики на международния инвестиционен съд (например състав, бюджет, възможността да се подпомага от секретариат и т.н.) ще зависят от предстоящите преговори между държавите, които ще се присъединят към новата система. Но Брюксел ще настоява той да е постоянен, съдиите  да бъдат квалифицирани, да заемат щатна длъжност и да получават постоянно възнаграждение.

Една от възможностите е многостранният съд да се финансира чрез редовни вноски от страните  членки - каквато е практиката при повечето международни организации. Прогнозите са, че разходите ще са подобни на тези на други международни съдилища  като Международния трибунал по морско право (около 10 милиона долара на година), или Апелативния орган на СТО, за който годишно са необходими около 7 млн. долара. Вноската на всяка държава ще зависи от общия брой на членовете. Освен това с времето оперативните разходи вероятно ще намалеят с повишаването на ефективността на съда.

По-еко и по-евтино с комбиниран транспорт

Брюксел проучва възможностите за постигане на по-устойчиви и ефективни транспортни и логистични връзки в Европа и извън нея. На конференция в София министрите на транспорта обсъдиха преразглеждането на Директивата за създаване на общи правила за комбиниран транспорт на стоки, което беше инициирано от България и цели развитие на мултимодалния транспорт.

"Документът е приет преди 25 години и не се прилага еднакво в законодателството на отделните държави, което не позволява да се разгърне неговият потенциал и да се реализират превози с висока добавена стойност. Европейското законодателство в тази област се нуждае от преразглеждане. Изпълнението на новата директива пряко ще засегне бизнеса в положителен аспект  чрез насърчаване използването на комбиниран транспорт на стоки в рамките на съюза", заяви заместник-министърът на транспорта Велик Занчев по време на откриването на конференцията.

Той подчерта също, че от съществено значение е прехвърлянето на товари от автомобилния транспорт към железопътния, вътрешно водния и морския транспорт. Чрез разтоварването на пътната инфраструктура ще се намали значително отрицателното въздействие на транспорта върху околната среда и ще се гарантира по-голяма сигурност за пътниците. Създаването на благоприятни условия за развитието на мултимодален транспорт и логистика изисква изграждането на съвременни интермодални терминали на територията на пристанищата и в местата, където се пресичат основните транспортни пътища.

В рамките на срещата бяха обсъдени и възможностите за финансиране на транспортните връзки между Европейския съюз и страните от Западните Балкани.

Кога избираме новите евродепутати

Следващите избори за Европейски парламент ще се проведат между 23 и 26 май 2019-а. Това стана ясно след заседание на външните министри на Европейския съюз. На евровота догодина обаче броят на избираните депутати ще намалее от 751 на 705 заради решението на Великобритания да напусне общността.

Официалното решение за обявяване на датите за следващите избори ще бъде взето през юни. Последните европейски избори бяха между 22 и 25 май 2014-а.

Facebook logo
Бъдете с нас и във