Банкеръ Daily

Свят

Автомобилите "Ланча" са символ на елегантен дизайн и иновативни технологии

На днешния ден можем да си спомним за Винченцо Ланча (Vincenzo Lancia) - италианският автомобилен състезател и предприемач, създател на автомобилната компания Lancia Automobiles S.p.A., която понастоящем е дъщерна на Fiat Chrysler Automobiles (FCA Italy). Тя произвежда леки и товарни автомобили, автобуси, тролейбуси и военна техника. Компанията е основана през 1906 г. от автомобилния състезател Винченцо Ланча. От 1969 г. тя става част от FIAT Group, по-късно Fiat Chrysler Automobiles. В България марката е известна и с грешното произношение "Ланчия".

Lancia има дълга история в производството на автомобили и запомнящо се представяне в Световния рали шампионат, като е спечелила общо десет световни титли. Марката е символ на елегантен дизайн и иновативни технологии. Освен това можем да опишем автомобилите на марката като комбинация от луксозен интериор и спортен дух. Модерните модели на компанията се разглеждат като по-луксозна алтернатива на моделите в гамата на FIAT, върху чиято база се основават.

Една от запазените марки на фирмата е използването на букви от гръцката азбука, с които кръщават своите модели.

Оригиналното лого на компанията е разработено от граф Карло Бишчерети ди Руфия (автомобилният музей в Торино е кръстен на него). До 1911 г. името "Ланча" се изписва върху повечето автомобили. През 20-те години на миналия век се обсъждат множество предложения за логото на марката. Класата и индивидуалността трябвало да бъдат показани по някакъв начин. Идеите за лого били свързани с различни видове геометрични фигури-ромб и правоъгълник, маслинови клонки. През 1911 г. се появява първото лого - щит със знаме и името "Ланча" в средата. През 1929, 1957, 1974 и 2007 г. логото минава през различни козметични промени.

Винченцо е роден на 24 август 1881 г. в село Фобело, разположено в италианската провинция Варчели, в семейството на Джузепе Ланча, заможен предприемач, натрупал състояние в Аржентина с производство на консервирани храни. Той е най-малкото от четирите деца в семейството (има още двама братя и една сестра).

В детството си Винченцо показва добри математически умения, но резултатите в училище са слаби. Желанието на баща му е той да стане или счетоводител или адвокат, но младежът е запленен от машините и наскоро създадените автомобили. Впоследствие става чирак на Джовани Черано, вносител на велосипеди от Торино. Винченцо дори е обявен за счетоводител на фирмата. Скоро той усъвършенства уменията си в инженеринга, проектирането и изработката на машини и агрегати, работи с голямо търпение, упоритост и решителност. В резултат започва самостоятелно да се справя със сериозни проблеми.

През февруари 1899 г. Винченцо Ланча е изпратен да помогне на граф Карло Бискарети ди Руфия, който притежава един "Бенц".  Италианският граф е известен с произведенията си като художник, промишлен дизайнер, журналист и като автомобилен ентусиаст, както и като основател на музеен автомобилен салон. Карло е роден на 24 август 1879 г. в Торино. Той е син на Роберто, местен сенатор, участвал в създаването на компанията "Фиат". Карло изучава право в университета (1904 г.) и работи в Генуа в магазин за аксесоари за велосипеди "Filiale di Fabbre e Gagliardi", преди да се премести в Рим, за да управлява офисите на Carrozzeria Alessio. Ди Руфия е изобретател на логото на "Ланча".

Двамата - Винченцо и Карло, които са и връстници, бързо стават приятели. Това познанство придобива значение по-късно в кариерата му, тъй като Винченцо получава кредит от графа за предстоящия му бизнес, а Карло дори проектира познатото лого на компанията през 1911 година.

Когато е на 19 години, Винченцо Ланча става главен инспектор в големия производител на автомобили от Торино - "ФИАТ", а същевременно е и тест пилот на компанията. Неговото умело управление на автомобилите впечатляват шефовете на "ФИАТ" и скоро той е поканен да управлява състезателен автомобил "ФИАТ", като първият му успех идва през 1900 г. още във второто му състезание. Въпреки пилотските си качества, често изпитва механични проблеми. Винченцо е любимец на публиката на състезанията Vanderbilt Cup Races през 1905 и 1906 година.

Първата кола, която създава, е построена през 1907 година. Тя е с двигател с 12 к.с., и е обозначена като Alfa, а на основата на този модел по-късно са създадени "Ламбда" и "Aprilia".

Винченцо Ланча умира от инфаркт на 15 февруари 1937 година, на 55-годишна възраст, точно преди "Aprilia" да бъде пусната в серийно производство. Той е погребан в родното Фобело.

Съпругата му Адел и техният син Джани Ланча продължават управлението на компанията (1937-1955 г.).

Facebook logo
Бъдете с нас и във