Банкеръ Daily

Свят

Андре Мишлен е произвеждал автогуми и е оценявал ресторантите в Европа

На днешния ден можем да си спомним за Андре Мишлен (Andre Michelin) - френски индустриалец и предприемач. Той е роден през 1853 г. в Париж.

През 1888 г., заедно с брат си Едуар, основават фирмата "Мишлен", която в момента е една от най-големите производители на гуми в света. Предприемачът е починал на 4 април през 1931 г. във френската столица.

Офисът на "Мишлен" е в град Клермон Феран. Фирмата започва работа на 28 май 1889 г. и се ръководи от братята Едуар и Андре Мишлен. През 1898 г. се появява на бял свят и рекламната фигурка на човечето на "Мишлен", с което фирмата е популярна и днес. Името му е Бибендум от лат. пия, който пие. Популярното днес лого е преправяно няколко пъти, докато стане симпатичното дебело човече от автомобилни гуми. 

Развитието на автомобилната индустрия помага за просперитета на фирмата. Към 1906 г. за нея вече работят 6000 души. Две години по-късно "Мишлен" отваря първия си завод в чужбина - в Торино (Италия). По време на Първата световна война фирмата произвежда и самолети, но след края на войната отново се концентрира върху гумите. През 1931 г. e отворен и първият завод в Германия. Инвестира и в каучукова плантация във Френски Индокитай.

В периода от 1934 г. до 1975 г. фирмата е мажоритарен собственик в Citroen. В годините след Втората световна война "Мишлен" разработва гумите тип Radial. През 1977 г. за първи път те се използват от автомобилите във Формула 1.

През 1988 г. компанията поглъща направлението за гуми на американската фирма B. F. Goodrich Company, а през цялата си история компанията е придобила общо около десет компании за гуми, малки и големи.

Един от най-важните моменти в дейността на фирмата е появяването на пазара през 1992 г. на така наричаните "зелени гуми" Energy, имащи нисък коефициент на съпротивление при търкаляне, което позволява да се икономисва гориво.

От 1999 г. до май 2006 г. компанията се ръководи от Едуар Мишлен (правнук на основателя), но на 26 май 2006 г. той се удавя по време на риболов с яхтата си покрай западното крайбрежие на Франция (около Бретан). След този инцидент начело на фирмата застава Мишел Ролѐ, който не е член а семейство Мишлен.

Освен като производител на гуми, "Мишлен" е известен и като като издател на един от най-авторитетните рейтинги на ресторантите в Европа - така наричания "Червен гид" (фр. Michelin, Le Guide Rouge). Компанията издава също пътни карти и улични атласи.

Michelin Guides (Guide Michelin) са поредица от пътеводители, издадени от френската компания за гуми Michelin за повече от век. Терминът обикновено се отнася до ежегодно публикувания Michelin Red Guide, най-старият европейски справочник за хотели и ресторанти, който награждава до три звезди на Michelin за отлични постижения на няколко избрани заведения. Придобиването или загубата на звезда може да има драматични ефекти върху успеха на ресторант. Michelin също така публикува серия от общи ръководства за градове, региони и страни - Зелените водачи .

През 1900 г. по пътищата на Франция имаше по-малко от 3000 автомобила. За да увеличите търсенето на автомобили и съответно на автомобилни гуми, производителите на автомобилни гуми и братята Едуард и Андре Мишелин издават ръководство за френски автомобилисти - Michelin. Разпространени са близо 35 000 екземпляра от това първо, безплатно издание на ръководството. То предоставя полезна информация на автомобилистите, като карти, инструкции за ремонт и смяна на гуми, списъци с автомобилни механици, хотели и бензиностанции в цяла Франция.

През 1909 г. е публикувана англоезична версия на ръководството за Франция.

Гидът започва да награждава със звезди заведения за хранене през 1926 година. Първоначално е присъждана само една звезда. Тогава през 1931 г. е въведена йерархията на нула, една, две и три звезди. И накрая, през 1936 г. са публикувани критериите за класирането със звезда.  

*- "Много добър ресторант в своята категория" ( Une très bonne table dans sa catégorie ).

**- "Отлично готвене, струва си обиколка" ( Table excellente, mérite un détour ).

***- "Изключителна кухня, заслужаваща специално пътуване" ( Une des meilleures таблици, vaut le voyage ).

Facebook logo
Бъдете с нас и във