Банкеръ Daily

Свят

Айви Лий е основоположник на модерния PR

Айви Лий: Казвай истината, защото рано или късно обществото ще я разбере така или иначе.

На днешния ден можем да си спомним за Айви Ледбетер Лий - един от основоположниците на модерните връзки с обществеността заедно с Едуард Бернайс.

Айви Лий е роден през 1877 г. близо до Седартаун, Калифорния, в семейството на методиския свещеник Джеймс Уайдман Лий. Първо учи в Емори Колидж, а след това завършва Принстън. Работи във вестник като репортер и нещатен дописник. Докато работи в екипа на Демократичната партия по време на кандидат-президентската кампания на съдия Алтън Паркър срещу Теодор Рузвелт, се запознава с Джордж Паркър. През 1904 г. двамата основават едва третата в САЩ фирма, която се занимава с връзки с обществеността и която се казва "Паркър и Лий".

Фирмата просъществува по-малко от четири години, но през това време Лий се утвърждава като един от пионерите в теорията на връзките с обществеността. През 1906 г. в статията "Декларация на принципите" той разгръща своите идеи относно концепцията, че специалистите по връзки с обществеността носят отговорност към обществото, която е значително над самото задължение към клиента. След катастрофа с Пенсилванските железници през същата година Лий публикува съобщение, което е считано за първия официален презрелийз. В него той убеждава железопътните компании да разкриват информация на журналистите преди да са я получили от трети лица. През 1919-а Лий основава консултантската фирма "Айви Лий и съдружници". Три години след това той той започва работа в Пенсилванските железници, ставайки първият специалист по връзки с обществеността, който да заема административна длъжност.

Айви Лий е бил съветник на Джордж Уестинхаус, Чарлз Линдберг, Джон Дейвис, Ото Кан и Уолтър Крайслер. На 9 ноември 1934 г. Айви Лий умира в Ню Йорк на 57-годишна възраст.

Много историци определят Лий за основоположник на модерните кризисни комуникации. Негов основен конкурент в новаторския PR е Едуард Бернайс.

През 1914 г. Айви Лий въвежда PR в много по-голям мащаб, когато е поканен от Джон Рокфелер младши да представлява семейството му и компанията "Стандарт ойл" (да излъска семейния имидж), след бунтовете във въглищните мини в Колорадо, познати като "Клането в Лудлоу". Оттогава той вярно служи на семейство Рокфелер и техните корпоративни интереси, като взима и силно участие в "Рокфелер център". Всъщност той е сред първите, които предлагат на Рокфелер младши да даде на комплекса собственото си фамилно име.

Лий става член на Съвета за чуждестранни отношения в САЩ при създаването му през 1921 г. в Ню Йорк.

Айви Лий предлага инструкция на "Стандарт ойл" за общуване с обществото чрез медиите: "Казвай истината, защото рано или късно обществото ще я разбере така или иначе. И ако обществото не харесва това, което правиш, промени политиката си и прави това, което искат хората." Айви Лий е считан за баща на модерния PR заради неговата обществена кампания от 1913-1914 г., когато той успешно лобира за повишаване на таксите за железниците пред федерално правителство, което е принудено да отстъпи.

Лий следва своята философия последователно, наричана от някои двупосочна улица - да помага на клиентите да се вслушват в общественото мнение и да комуникират чрез съобщения с тяхната аудитория. Като практик обаче Айви Лий често се ангажира с еднопосочна пропаганда от името на клиенти, презрени от обществото. Малко преди смъртта му Конгресът на САЩ разследва работата му в нацистка Германия за скандалната компания IG Farben.

Едуард Бернайс (на английски: Edward Bernays) (1891-1995) е малко известен, но изключително влиятелен манипулатор на общественото мнение в САЩ през ХХ век. Той е роден във Виена. Племенник на Зигмунд Фройд, Бернайс използва на практика идеите на чичо си за безсъзнателните, ирационални човешки импулси, за да ги впрегне в услуга на корпоративни интереси, и така да подтикне масите да консумират продукти и услуги основаващи се не на рационални нужди, а ирационални желания. Считан е от мнозина за автор на термина PR (Public Relations, или връзки с обществеността). Автор е на книгата "Пропаганда" (1923 г.). Бернайс напуска този свят на 9 март 1995 г. в Кембридж (САЩ).

Facebook logo
Бъдете с нас и във