Банкеръ Daily

Свят

През 1933 г. започва строителството на моста "Голдън Гейт"

Поглед към моста "Голдън Гейт" от остров Алкатрас

На днешния ден през 1933 г. започва строителството на моста "Голдън Гейт" (Golden Gate Bridge, Мост Златната порта) - висящ мост над пролива Голдън Гейт, който отделя Санфранциския залив от Тихия океан. Съоръжението свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Саусалито на северния бряг. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 м) до построяването на "Веразено Нероуз" в Ню Йорк през 1964-а.

Преди мостът да е бил изграден, единственият практически кратък маршрут между Сан Франциско и Марин Каунти е с лодка през една точка на залива на Сан Франциско. Фериботът работи още от 1820 г., а услуга с редовно разписание започва през 1840 г. - с цел транспортиране на вода към Сан Франциско.

Много хора са искали да се изгради мост за свързване Сан Франциско до Марин Каунти. Сан Франциско е бил най-големият американски град, който все още бил обслужван главно чрез фериботи. Тъй като не е имал постоянна връзка с местните общности около залива, темпът на растеж на града е бил под средното за страната. Много експерти са заявявали, че мост не може да бъде построена над на пролива, където в средата има дълбочина над 150 метра (500 фута) и чести силни ветрове. Експертите смятали, че силните ветрове и гъсти мъгли биха предотвратили изграждането и експлоатацията на мост.

Поради последните достижения в металургията по онова време е решено като най-практично да се направи висящ мост. Друг съюзник на проекта е автомобилната индустрия, която подкрепяла изграждането на пътища и мостове с идеята това да доведе до увеличаване на търсенето на автомобили.

Йозеф Щраус повече от десетилетие агитация в Северна Калифорния. Мостът е среща сериозна опозиция, включително и съдебни дела, от много места. Американската служба United States Department of War е била притеснена, че мостът ще влияе на движението на кораби, а военният флот се страхувал от сблъсък на кораб или саботаж на моста, който би могъл да блокира достъпа до едно от основното си пристанища.

Йозеф Щраус е бил основен инженер, отговорен за цялостния дизайн и конструкция на моста. Понеже той е имал малко опит с кабелни висящи конструкции отговорността за това е поверена на други експерти. Irving Morrow, малко известен местен архитект, е направил цялостния дизайн на кулите на моста, схемата за осветяването му и декоративните елементи - улични лампи, перила и пешеходни алеи. Известният оранжев (International Orange) цвят е използван първоначално като корозионна защита на моста. Много местни хора са агитирали Мороу да оцвети в жизнерадостния оранжев цвят, а не в някой от традиционния сив или тъмно сив цвят. От тогава е запазен този цвят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във