Банкеръ Daily

Архитектурни чудеса

Мостът "Сан Франциско - Оукланд" дава път на над 280 хил. коли

Западната част на моста, погледната от Сан Франциско

На днешния ден през 1936 г. започва експлоатацията на моста "Сан Франциско - Оукланд", който свързва двата града през Санфранциския залив. Оукланд е главно пристанище на Тихоокеанското крайбрежие на САЩ и четвъртото по натовареност за контейнеровози в страната.

Мостът "Сан Франциско - Оукланд", известен още като Мостът на Залива или мост Джеймс "Слънчевия Джим" Ролф (San Francisco-Oakland Bay Bridge или Bay Bridge или James Sunny Jim Rolph Bridge) е платен мост, който пресича залива край Сан Франциско и свързва градовете Сан Франциско и Оукланд в щата Калифорния. Това е висящ пътен мост с десет платна, изработен от стомана.

Състои от два основни сегмента, които са свързани посредством остров Йерба Буена, разположен в залива (също се счита и за квартал на Сан Франциско). Двата моста са свързани с тунел, който се прорязва в средата на острова.

Мостът "Сан Франциско - Оукланд" е построен в периода 1933-1936 г., а негов проектант е Чарлз Пърсел. Той е влязал в експлоатация на 12 ноември 1936 г., шест месеца преди другия известен мост на Сан Франциско - "Голдън Гейт Бридж" (Golden Gate Bridge, Мост Златна порта или Златна врата) - висящия мост над пролива Голдън Гейт, който отделя Санфранциския залив от тихия океан. Мостът "Голдън Гейт" свързва град Сан Франциско от южната страна на пролива с градчето Сосалито на северния бряг. Завършен е през 1937 г. и остава мостът с най-голям отвор в света (1280 м) до построяването на моста "Веразано Нароуз" (Verrazano-Narrows Bridge) в Ню Йорк през 1964 година.

Общата дължина на Мостът "Сан Франциско - Оукланд" е 7180 м, а ширината му - 17.5 метра. Долната му част е на височина 67 м над океана, а от водата до върха на колоните е 160 метра.

От 1 януари 2007 г. таксата за преминаване на моста "Сан Франциско - Оукланд", е 4 щ.д., която се плаща само в посока Оукланд-Сан Франциско или от изток на запад. Дневният трафик по моста надхвърля 280 хил. коли.

При земетресението "Лома Приета" през 1989 г., част от източният сегмент (между остров Йерба Буена и Оукланд) е засегната. След продължителни анализи е преценено, че настоящият източен сегмент не е сеизмично устойчив и е взето решение той да бъде заменен с нов мост. Строежът започва през 2002 г., но бива спиран неколкократно поради сигнали за некачествено строителство и поради значителни преразходи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във