Банкеръ Weekly

Свят

Газовите блянове на Испания

Испанската група "Енагас" чака от четири години най-големите газови танкери в света да "пристанат" в Барселона. Сега съществува реална възможност тази мечта да осъществи руският президент Владимир Путин.

"Енагас" е похарчила над 400 млн. евро, за да обнови своя терминал за втечнен газ в испанското пристанище и да разтоварва на него най-новите танкери от Катар. Плановете да помпа горивото към Северна Европа осуетяваше френският оператор на газопровода, който не дава концесия на испанците. Напрежението около Украйна и заплахите на руснаците да прекратят доставките на синьо гориво за Стария континент обаче бързо промениха приоритетите на европейските лидери и откриха възможност пред "Енгас" да спечели от инвестицията си.

Москва изпрати миналата седмица писмо до европейските си клиенти, че ще "врътне кранчето" за Украйна, ако Киев продължи да бави плащанията на вече полученото гориво. Така че голяма част от доставкитке през украинските газопроводи могат да се компенсират от испанския внос на втечнен газ, който е четвърти по капацитет в света.

В момента Европейската комисия разработва планове за диверсифициране на газовите доставки и заобикаляне на Русия, които трябва да са готови до юни. Испанските власти искат да включат с приоритет в променената стратегия нов газопровод, известен като "MidCat", защото преминава през района на Южна Франция (le Midi) и през испанската област Каталуния. Испанският премиер Мариано Рахой обяви пред парламента още в средата на март, че тази газова връзка е изключително важна не само за страната, а и за цяла Европа.

Испания е най-големият износител на втечнен газ на Стария континент. Тя модернизира основния си газопровод с Франция през миналата година и увеличи капацитета му в Ларау (Западните Пиринеи) до 5.2 млрд. куб. м годишно, като добави съоръжения за изпомпване на гориво на север и на юг. Втора връзка близо до крайбрежието на Атлантическия океан ще пренася по около 2 млрд. куб. м газ до 2016-а. Изграждането на MidCat ще добави още 7.2 млрд. куб. м, с което испанците ще могат да изпращат почти 15 млрд. куб. м газ годишно в Северна Европа, или около 9% от руските доставки. Руският монополист "Газпром" е снабдил Европа с около 163 млрд. куб. м природен газ през 2013-а, за които е получил близо 63 млрд. щ. долара по официални данни на компанията, огласени на 3 март. Това са около 30% от газовите доставки за Европа, като 15% от тях минават през Украйна.

Европейският съюз подкрепи испанските амбиции миналата година, когато включи проекта за MidCat в списъка от 248 приоритетни инвестиции, които трябва да интегрират европейските енергийни пазари. Въпреки това френският газов оператор GRTgaz не предвижда тази връзка да бъде изградена до 2020-а, става ясно от огласените дългосрочни планове на компанията. Преди това Париж смята да обнови газовите връзки между северните и южните райони на страната и да увеличи собствения си вносен капацитет на втечнен газ. Според Гонзало Ескрибано - директор на програмата за енергийни проучвания на Кралския институт "Елкано" в Мадрид, "Франция блокира испанските връзки през последните 20 години, защото не иска конкуренти".

В Барселона, където вътрешното търсене на синьо гориво се е свило значително заради продължилия шест години икономически спад и заради разцвета на възобновяемите източници на енергия, заводът на "Енагас" е работил през март едва с 18% от мощностите си. Четирите газови хранилища са били наполовина пълни на 2 април, а докът е празен. Председателят на компанията Антонио Ларден обаче е оптимист за бъдещето и смята, че "Иберийският полуостров би могъл да стане пристан за газ от целия свят, който да влиза на европейския пазар".

Facebook logo
Бъдете с нас и във