Банкеръ Weekly

Съдби

ЗАЩО ПРЕУСПЯВА ПАРИС ХИЛТЪН?

Парис Хилтън, наследничката на едноименната хотелска верига, до неотдавна не знаеше, че Лондон се намира в Англия и смяташе, че в цяла Европа се говори на френски. Това невероятно невежество обаче не попречи на телевизионната мрежа Fox да й плаща всеки сезон по 10 млн. долара за участие в риалити шоуто Обикновен живот. Нещо повече, Парис започна да печели и като модна дизайнерка, като производителка на парфюми и дори като певица. С голям успех се продават и бездарните й книги Изповеди на наследничката и Дневникът на вашата наследничка, които, като капак на всичко, бяха включени в списъка на бестселърите на в. Ню Йорк таймс.
С уникат като г-ца Хилтън американската celebrity industry - индустрията на славата, достигна своя апогей. Именно благодарение на тази индустрия в американския пантеон на звездите изгря една маниерна, глуповата и вулгарна дамичка, чиято популярност никак не може да се обясни само с факта, че е наследничка на хотелите Хилтън. От друга страна, казусът Парис Хилтън е и добър повод за анализ на същата индустрия и на американското преклонение пред суетата на славата.
Парис Хилтън не е нито чаровна, нито красива, нито елегантна, нито изтънчена. Всичко, с което може да се похвали тази изрусена брюнетка, е едно прилично тяло и чифт контактни лещи в син цвят. Била е манекенка, играла е третостепенни роли в киното. Известна е със скандалните си изцепки по хайлайфните купони в Ню Йорк, Лас Вегас и Лос Анджелис, с топлес изяви и танци на пияна глава из нощните барове. Медиите й приписват романи с Леонардо ди Каприо, Джейми Кенеди, продуцента Робърт Евънс и боксьора Оскар де ла Оя.
Г-ца Парис Хилтън блесна с цялата си ослепителност през 2003 година. Тогава тя се включи в риалити шоуто Обикновен живот. Критиците я отличиха като най-безвкусно облечената знаменитост. По ИНТЕРНЕТ тръгна видео с интимните пози на Парис и тогавашното й гадже Рик Саломон. На следващата година официалният вариант на записа се продаваше в магазините на DVD. Сценките в него се коментираха от самия Саломон. Хилтън го даде под съд, но накрая се съгласи на обезщетение от 400 хил. долара и процент от печалбата.
Култът към известната личност и преследването на славата вече са се превърнали в национална мания на Америка. Това накара социолозите и психолозите да се разровят по-надълбоко във феномена. Ричард Шникъл, автор на книгата Близки непознати, го обяснява с инстинктивния стремеж на човека към безсмъртие. А тъй като медиите дават все повече картинки от живота на знаменитостите, трохи от тяхното безсмъртие падат и върху главите на простолюдието. Точно знаменитостите са близките непознати, с които обикновените хора се стремят да се отъждествят.
Тъй като в САЩ няма нито цар, нито дори кралица, американците бият чела пред своите републикански идоли, пише Лио Брауди, също автор на книга по въпроса. Според него никъде другаде по света не се раздават толкова монаршески титли на хора, завладели по един или друг начин масовото съзнание (кралят на рока Елвис, кралят на бокса Мохамед Али и т.н.). В резултат медиен аристократ в САЩ може да стане всеки ваксаджия или разпасана хотелиерска принцеса. И всичко, в крайна сметка, е опит на публиката да избяга от скуката и сивотата на всекидневието.
В американските условия, разбира се, от това се правят пари, като никак не е задължително популярността на поредното величество да е с положителен знак. Въпреки цялата си глупост и специфичен морал Парис Хилтън влезе в класацията на стоте най-добре печелещи знаменитости на сп. Форбс. През 2003-2004-а тя изкара от телевизионните си роли и като манекенка 7.5 млн. долара. Веднага след това, само за няколко месеца, прибави към тях още 15.5 милиона.
Броят и тиражите на списанията, които се прехранват с клюки за известни личности, непрестанно се увеличава. Бони Фулър, главна редакторка на пресконцерна Америкън мидиа, дори смята, че през последните години американската култура е буквално прогизнала от манията за знаменитости. Новият религиозен култ обхваща все повече хора. Даже уважавани учени, юристи, лекари и бизнесмени се впускат в бясна гонитба на славата - не за друго, а защото знаят какви пари може да им донесе тя. От своя страна специализираните фирми за производство на знаменитости овладяха до съвършенство процеса на тяхното създаване, лансиране и капитализиране. Оказа се, че най-краткият път към славата са празните шумотевици и скандалите, а не истинските успехи, постигнати с усилен дългогодишен труд.
Животът на новите божества се възприема от тълпите като спектакъл, отбелязва Морийн Орт, авторка на книгата Защо е толкова важно да сме известни? Според нея при увенчаването с лаврите на славата действителните заслуги остават на заден план. По-сигурен резултат дават постоянното присъствие в медиите, пластичните операции, бодибилдингът и т.н. Пряката последица от всичко това е, че светът на медиите, в който популярността е най-висша ценност, съзнателно деформира действителността и ерозира обществения живот. За един политик например вече не е толкова важно какво върши, а какъв рейтинг е успял да постигне. Така в живота на САЩ все повече се засилва маркетингът на... илюзорността. А оттам до социалната патология вече не е никак далече. И неслучайно напоследък в САЩ стават толкова много безпричинни масови разстрели по училищата, по улиците... Статистиките показват, че голяма част от техните извършители са посегнали към оръжието с едничката цел да се прочуят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във