Банкеръ Weekly

Съдби

ВЪЖЕТО ОКОЛО ШИЯТА НА АРСЕНАЛ СЕ ЗАТЯГА

Разбира се, че можем да се превърнем в голям клуб - само ми покажете къде да разположа още 20 000 седалки по трибуните, отговаря мениджърът на Чарлтън Алън Кърбишли на често задавания въпрос защо тимът му все остава едно стъпало под върха във Висшата лига. Факт е, че за разлика от българския футбол, в който седалките по стадионите са само неприятен, но задължителен допълнителен разход за клубните президенти, в английския те са основният икономически актив.
И наистина Чарлтън, който разполага с едва 27 хиляди места за продан на своя стадион Долината, е обречен да крета в златната среда въпреки несъмнения талант на треньора и отличното управление. С толкова ограничен приход от билети клубът нито може да се мери с финансовите възможности на Юнайтед, Ливърпул или Тотнъм, нито пък може да се надява на банкови заеми, с които евентуално да разшири стадиона си. Получава се класически омагьосан кръг. Но той съвсем не е еднакво омагьосан за всички отбори. Арсенал например успя да го разкъса и вече брои дните до откриването на своя нов стадион Емирейтс. От тази грамада от железобетон се очакваше - ни повече, ни по-малко -
да гарантира абсолютната хегемония на топчиите
в английския футбол през следващото десетилетие.
Когато стадионът в Ашбъртън Гроув най-сетне бъде довършен това лято, Арсенал ще започне да печели от билети повече от всеки друг клуб в света. Сто и петдесетте ложи са разпродадени за години напред, както и 85 на сто от най-луксозните места извън тях, а кандидатите за сезонни абонаменти надхвърлят с 50 на сто капацитета на стадиона.
Нашият приход от билети на новия стадион най-вероятно ще е нов световен рекорд - с гордост признава изпълнителният директор на клуба Кийт Едълман. - Обяснението е просто: ние имаме поне 60 000 сигурни зрители, най-високите цени на билетите и най-голям брой скъпи места от всички клубове във Великобритания.
Всъщност главният коз на Арсенал е липсата на естествена регулация на цените на билетите в английския футбол. В Испания например евентуалните пристъпи на алчност у футболните президенти се възспират от многобройните клубни членове (сосиос), които по правилник имат
право на вето при определянето на цените
В Германия в ролята на регулатор влиза самата държава; в Италия цените се ограничават от все по-нарастващата апатия у публиката, която в последните години намаля с близо 40 процента. Само в Англия няма никакъв механизъм, който да контролира клубовете при определянето на цените - държавата няма отношение по въпроса, на запалянковците не се предоставя никаква друга роля, освен чинно да си внасят парите си в клубните каси, а интересът към мачовете отдавна надхвърля капацитета на повечето стадиони. Тъкмо това все по-засилващо се търсене мотивира Арсенал да си построи нов дом - за абонамент за стария и тесен Хайбъри привържениците на тима се записваха в отчайващо дълъг списък и чакаха с години някой да се откаже. При тези обстоятелства шефовете на клуба нямаше как да не вдигнат цените. По план до 2007-а година годишните им приходи от продажба на билети и абонаменти ще скочат от сегашните 33 млн. до 70 млн. лири. Всъщност разпродажбата на картите за Емирейтс започна цяла година преди да е направена първата копка на съоръжението. По-заможните привърженици бяха принудени да платят 19 000 лири (27 000 евро), само и само да имат запазено място в ложите през следващите четири години. Дори и на Острова 19 000 лири са много пари - това е малко под официално изчислената средна годишна заплата (24 740 лири).
Според Едълман всъщност продажбите вървят толкова добре, че дори най-оптимистичните финансови разчети на клуба скоро щели да бъдат надхвърлени. В потвърждение на това оплакващият се от непрекъснат недостиг на средства Арсен Венгер най-после получи солидна сума (18 млн. лири), за да купи голмайстора на Монако Еманюел Адебайор, халфа на Оксер Абу Диаби и най-обещаващия млад талант в английския футбол Тео Уолкот от Саутхемптън.
Само едно хвърля сянка върху широко прокламираното розово бъдеще на клуба - анализите на независимите експерти, според които всъщност строителството на стадиона е
танц по ръба на бръснача
от чисто финансова гледна точка. Една грешна стъпка, и Арсенал може да загуби всичко.
По план самият стадион трябваше да струва скромните за подобен род съоръжения 125 млн. лири. Останалият четвърт милиард от цената щеше да отиде за изграждането на станция за преработване на отпадъците, построяване на жилища около стадиона, подобряване на транспортната инфраструктура и други допълнителни строежи. Само че в хода на строителството изникнаха много непредвидени разходи, а планираното откриване на стадиона принудително бе отложено от миналото за идното лято - забавяне, от което Арсенал ще загуби около 40 млн. лири. А по всичко личи, че клубът има отчаяна нужда от тези пари.
Според най-пресните публикувани отчети лондончани са платили 45.52 млн. лири главници и лихви по дълговете си за предпоследната финансова година (до май 2004-а) и 32.64 млн. за последната. Същевременно за тези две години задълженията на клуба са набъбнали с нови 233.46 млн лири.
На всичко отгоре най-важната операция в селекцията на отбора - по задържането на френския ас Тиери Анри - бе саботирана от отсъждането на Камарата на лордовете по т.нар. случай Декстра миналия юли. То на практика увеличи данъчната тежест върху различните фондове за допълнително подпомагане на служителите (employee benefit trusts). А тъкмо този механизъм използваше Арсенал, за да надува заплатите на футболистите си,
без да пълни излишно британската хазна
Продажбата на Патрик Виейра в Ювентус миналото лято само подхрани и без това упоритите слухове, че лондончани са плащали заплатата на капитана си под масата и след решението Декстра просто не са можели да си позволят и данъците върху нея. Виейра категорично е отказал да приеме намаляване на заплатата и в резултат Арсенал се раздели с най-важния си играч. Почти сигурно същото ще стане и с Анри. Колкото до новите попълнения на Арсен Венгер, те може и да струват скъпо, но до един са млади таланти, които в никакъв случай няма да претендират за рекордни заплати.
Арсенал просто няма право да харчи безогледно, защото е под непрекъснатия надзор на банките кредиторки. Взетите заеми вече са обезпечени с всичко, което клубът притежава - като се започне от бъдещите приходи по спонсорския договор с Найк, премине се през отчисленията от телевизионните права и се приключи с ипотеки върху всички недвижими имоти на топчиите в Лондон.
А междувременно се задава и нов проблем. Когато през 2003-а представяха плановете за Ашбъртън Гроув, шефовете на Арсенал обявиха, че го правят в името на запалянковците - че за да остане отборът конкурентен на Манчестър Юнайтед, трябва или билетите да поскъпнат драстично, или да се построи по-голям стадион. Една от целите на Ашбъртън гроув е да намали товара върху хората, които плащат за билети, обясняваше тогава вицепрезидентът Дейвид Дийн.
На практика обаче местата на новия стадион не могат да облекчат никакъв товар - те са
значително по-скъпи дори от тези на стария
Споменатите 19 000 лири за четиригодишен абонамент за еквивалента на А сектор далеч не са върхът в това отношение. Местата в луксозните ложи например вървят по 76 000 лири на сезон. Привържениците са склонни да приемат подобни цени, докато Арсенал им предлага в замяна първокачествен футбол. Но дали ще ги приемат и занапред, ако отборът се окаже неспособен да задържи звездите си? Инвеститорите засега също изпитват достатъчно доверие към Арсенал - акциите на клуба поскъпнаха с 29 на сто за последните 12 месеца. Но подкрепата и на едните, и на другите е обвързана с едно ненарушимо условие - постоянни участия в Шампионската лига. Ако Арсенал я пропусне дори веднъж, запалянковците ще се поотдръпнат, а дълговете напълно ще излязат от контрол. В момента тимът на Венгер е едва пети във Висшата лига и при колебливата му форма съвсем не е сигурно, че ще влезе в четворката. А къде би се озовал, ако го няма и Тиери Анри, шефовете на Хайбъри вероятно не смеят и да мислят.

ФИНАНСИТЕ НА АРСЕНАЛ
2004 2005
Оборот 156.9 138.4
Оперативна печалба 36.2 32.6
Нетен дълг 141.27 153.33
Главници по дълга 40.18 18.57
Лихви и управление на дълга 5.33 14.07
Сумите са в млн. лири

Facebook logo
Бъдете с нас и във