Банкеръ Weekly

Съдби

ВТОРОТО ЗАВРЪЩАНЕ НА МЛАДЕН КИСЕЛОВ

Режисьорът Младен Киселов (1944) показа премиерно в Театър 199 своята постановка на Веселите Разплюеви дни по Сухово-Кобилин. Това е режисьорска адаптация на трилогията Сватбата на Кречински, Дело и Смъртта на Тарелкин, обединена от присъствието на един и същ герой - Разплюев - и в трите пиеси, създадени в средата на 19 век. Младен Киселов проследява развитието на образа от бродягата, през доносника до полицейския служител и квартален надзирател, а чрез еволюцията му - на обществените нрави в тази политическа сатира. Спектакълът е остро социален с темите за корупцията, за господарите и слугите, и без умишлено да търси паралели с днешния ден на България (Младен Киселов не го познава добре, тъй като от години е в САЩ!), асоциациите се налагат сами. Пред в.БАНКЕРЪ режисьорът коректно отбеляза, че тази тема е поставена на вниманието на интелигентната публика от Стефан (Теди) Москов, а той прави втората крачка в предлагането й. В спектакъла са ангажирани петима актьори, които се превъплащават в 18 роли, като жените играят мъжките роли, а мъжете - обратно.
По силата на логиката представленията на Веселите Разплюеви дни би трябвало да се превърнат във фокус на театралния ни сезон, а втората за послените пет години постановка на Младен Киселов - в знак за приобщаването на българския театър към присъщите за света културни процеси в момента. Дори само за това, че социалният театър се завръща на сцената като лакмус за процесите и настроенията в нашето днешно общество. Припомняме, че през 2001 г. Младен Киселов постави също в Театър 199 Есенна соната, която се радваше на добър зрителски прием.
Младен Киселов от 15 години живее и работи в Питсбърг, САЩ, където преподава режисура и актьорско майсторство в университета. Той е възпитаник на големия руски режисьор Анатолий Ефрос, при когото завършва през 1968 г. Московския театрален институт. Работи в Младежкия театър в София, където реализира поредица от интересни постановки на български, немски, американски, руски и др. автори. Но най-голямо признание печели със спектаклите по пиеси на Иван Радоев, Йордан Радичков и Станислав Стратиев, а Човекоядката на Иван Радоев се играе десет сезона в театър София, в която дебютира и неговата втора съпруга. През 1984 г. Младен Киселов е поканен в САЩ да постави Опит за летене на Радичков в Питсбърг и за първи път се сблъсква с манталитета на американските актьори, техните професионални навици и американската сценична практика. През втората половина на 80-те години на ХХ в. той става режисьор в Народния театър, заместник-директор по художествената част на НДК и преподавател във ВИТИЗ Кръстю Сарафов. Въпреки добрия си обществен статус и творчески позиции той приема поканата да стане преподавател в университета на Питсбърг и през 1991 г. се преселва в САЩ. Следи, макар и от дистанция, театралния живот у нас, който премина през няколко бързотечни, но шумни етапа - от неправомерното струпване на авангардни идеи и постановки, през откровения цинизъм и показване на еротика на сцената до постепенното улягане на репертоарната политика и мълчалив прием на несъстоялата се докрай театрална реформа.
Веселите Разплюеви дни на Сухово-Кобилин припомня знаменитата през 60-те години постановка на Сатиричния театър Смъртта на Тарелкин, в която участваше цялото съзвездие от актьори на трупата и имаше шумен успех сред публиката. Ориентацията на Младен Киселов към същия автор очевидно не е случайна. Само през изтеклата 2005 г. в Москва бяха създадени пет нови спектакъла по пиесите на Сухово-Кобилин, включително и от световноизвестния литовски режисьор Коршуновас. Очевидно театралното изкуство в страните в преход става все по-чувствително към социалната тематика, търсейки я както в старите, станали вече класически пиеси, така и в новите произведения на своите автори. За съжаление в това отношение българската драматургия продължава да бъде длъжник на театралното изкуство, привлечена главно от глобалните теми и повърхностния показ на типажи от съвремието - основно мутри и мутреси.
Ден след премиерата на Веселите Разплюеви дни Младен Киселов отпътува обратно за САЩ, където го чакат ангажиментите към студентите му.

Facebook logo
Бъдете с нас и във