Банкеръ Weekly

Съдби

Всичко за продан, освен ядрен взрив

S 250 9db50ec6 3806 49df a563 3e534ed00ea2

Компанията Bluefish от Лос Анджелис, основана от Стив Симънс, обслужва много богати хора. Тя предлага да изпълни всеки техен каприз - от частна вечеря в подножието на скулптурата "Давид" на Микеланджело във флорентинската Galleria dell'Accademia до спускане с батискаф до лежащия на дъното на океана "Титаник". Все пак, когато потенциален клиент попитал дали може да му организират взривяване на ядрена бойна глава, получил отказ.

Става дума за света на "емпиричния разкош", в който милиардерите не се нуждаят от дизайнерски чанти и часовници "Ролекс", а жадуват да преживеят нещо невиждано, което се случва веднъж в живота. Затова съществуват фирми, осъществяващи всякакви желания на богаташите, стига да не противоречат на законите и на обществения морал.

Емпиричен разкош е всяко действие, възприемано като получаване на удоволствие, отбелязва Джиана Екхард, професор по маркетинг от Кралския колеж "Холуей" в Лондон. "Както изисканата храна за гурмена, редкият сорт кафе за ценителя или хубавото вино за познавача, така и удоволствието е не просто кичозна демонстрация на финансови възможности, а наслаждение, което изпитвате сам или в компанията на хора като вас", обяснява Екхард.

Предоставянето на уникални преживявания се е превърнало напоследък в истински двигател на пазара на лукса. През 2016-а той е струвал 860 млрд. евро, като делът на услугите, свързани с емпиричния разкош, е 542 млрд. и продължава да расте. "Това, което наблюдаваме, напомня сеизмичен трус - твърди Арон Симпсън, съосновател и управляващ лондонската компания Quintessentially, предоставяща услуги за свръхбогатите. - Сериозните предприемачи внимателно следят не само как върви бизнесът им, но и как ги възприема обществото - иначе казано, как си харчат парите извън работа." По думите му появата на тази тенденция е свързана с няколко фактора. След финансовата криза от 2008-а обществото осъжда безогледната демонстрация на финансови възможности. Наред с това "покупката на опит" повишава удовлетворението от живота много повече, отколкото материалните придобивки.

"Въпреки че предметите на разкоша понякога са много скъпи, средностатистическият гражданин все пак може да спести пари за някои от тях - портфейл, парфюм или маркова чанта - смята Кит Уилкокс, професор по маркетинг в Колумбийския университет. - Докато ексклузивно организираното сафари в Африка е нещо, което кара хората да се гордеят с преживяното."

Разбира се, подобни услуги не са по джоба на всеки. Например постоянният клиент на Quintessentially плаща по 10 хил. паунда месечно и повече "за участие в уникални събития". За един това била срещата и запознанството с принц Хари и групата Coldplay преди благотворителен концерт в Кенсингтънския дворец. За друг, който пожелал да посрещне рождения си ден на необитаем остров, компанията организирала на архипелага Фиджи преживяване в стила на филма "Корабокрушенецът". А веднъж служителите на Quintessentially успели да договорят дори временно затваряне на моста Харбър Бридж в Сидни, за да може клиентът им да предложи брак на любимата си. Компанията не обича да разкрива подробности за работата си. "Всичко се свежда до добрите връзки и създадените отношения с властите в различни държави", повдига завесата неин представител.

Топфирмите в тази сфера често обслужват само членове на клубовете си. Но монреалската Pure Entertainment Group, Inc. изпълнява и единични поръчки."Ако знаем кой сте и какво точно искате да преживеете, можем да организираме нещо специално за вас", казва шефът й Стив Идо. Компанията предлага пет нива на членство на стойност от 12 до 50 хилядарки годишно. Идо сравнява това с членството във фитнес клубовете, където допълнителните услуги и привилегии се заплащат допълнително. Състоянието на средностатистическия клиент на Pure Entertainment Group, Inc. е 5 млн. долара, а сумата, която плаща за типична поръчка, е 30 хил. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във