Банкеръ Weekly

Съдби

ВОЙНАТА НА ОБУВКИТЕ

Какво точно искате да видите?, пита с подчертано изнервен тон жената в единственото туристическо бюро в Херцогенаурах. Нервността й е съвсем обяснима - от хилядите туристи, посещаващи всяка година малкото баварско градче, едва ли ще се намерят и шепа, които да поискат да разгледат местните забележителности. Всички останали са привлечени от една от най-яростните и мащабни семейни вражди в световния бизнес.

Херцогенаурах вече над 60 години е дом на Адидас и Пума - гигантите в спортния бранш, които всъщност съществуват благодарение на непоправимото скарване между двама братя. А днес, броени седмици преди старта на Световното първенство по футбол в родната им страна, съперничеството между компаниите се е изострило до краен предел. Мнозина смятат, че онази фирма, която успее да изведе свой отбор до световната титла, най-после ще спечели и половинвековната обувна война, която определя живота на всички в Херцогенаурах вече половин век. Адидас снабдява с бутонки шест от финалистите на първенството; Пума има договори с цели дванайсет.
Някои от историите, които ще чуете за тази вражда, звучат направо налудничаво, обяснява Филип Трулсон, маркетинговият директор на Пума. Трийсет и три годишният швед признава, че само скандинавското хладнокръвие го е предпазило от сигурно полудяване през осемте години, откакто работи в това консервативно германско градче. Тук всичко се дели на два лагера.
Хората от Пума никога не се женят за хора от Адидас
В училищата има враждуващи банди - едните са от Пума, другите от Адидас. В кръчма, която симпатизира на едната компания, за нищо на света няма да сервират бира на работник от другата. Единствената ми надежда е, че напоследък тук идват на работа все повече външни хора, за които тази идиотска вражда не значи нищо. Трулсон твърди, че кореняците и до ден днешен не започват разговор, преди да проверят чии обувки носи събеседникът им. Макар и с едва двайсетина хиляди жители, градчето има и два футболни отбора, при това - смъртни врагове. Спонсор на RSV е Адидас, а на ФК Херцогенаурах - Пума. Всъщност това не е нищо - подсеща се Филип Трулсон. - Почакайте само да видите гробищата, тогава ще осъзнаете колко силно са се мразели двамата братя. Действително останките на Адолф и Рудолф Даслер почиват в двата противоположни края на градското гробище.
Всъщност братята невинаги са били врагове. През 20-те години Ади и Руди, както ги наричали всички, работели заедно в семейната обувна фабрика Гебрюдер Даслер и се погаждали отлично. Ади открил няколко нови техники и бизнесът започнал да процъфтява, особено покрай нацисткия култ към спорта. През 1936-а на олимпиадата в Мюнхен Джеси Оуенс спечелил прословутото си злато в спринта, обут в шпайкове на Даслер.
С падането на Третия райх обаче се разпаднала и задругата на братята. Вероятно никога няма да научим защо точно са се скарали двамата - признава Ернст Дитрих, директорът на градския архив. - Може би не е имало конкретна причина, а просто постепенно отношенията им са се вгорчавали, както става и в някои бракове.
По-възрастните жители на Херцогенаурах охотно ще ви предложат своите обяснения - че жените на двамата се мразели,
че Ади преспал с жената на брат си,
че Руди бил истинският баща на сина на Ади, че Руди, който бил по-малко предприемчивият от двамата, започнал да бърка в общата каса... Най-популярната версия обаче е, че скандалът започнал при една бомбардировка през 1943-а. В скривалището Ади изрекъл злополучната фраза: Ето, свинете пак дойдоха, тъкмо когато брат му слизал по стълбите. После Рудолф така и не повярвал на обяснението, че всъщност е ставало въпрос за британските летци, а не за него и жена му.
Окончателната раздяла дошла след края на войната, когато Рудолф Даслер за кратко се озовал затворен в американски лагер и брат му започнал да движи семейния бизнес сам. Когато се върнал в Херцогенаурах през 1948-а, Руди основал своя собствена фабрика от другата страна на реката, отмъквайки половината работници на Ади.
През годините битката между двамата конкуренти вървяла с променлив успех. Макар от Пума да претендират, че тъкмо те са изобретили навиващите се бутони за футболните обувки, първият голям удар в този спорт е на Адидас, с чиито бутони западногерманските национали сензационно печелят световната титла през 1954 година. После обаче едва епохата на
Бразилия и Пеле, верни клиенти на Руди Даслер
Омразата между братята постоянно се засилва и те започват да пилеят цели състояния за абсурдни съдебни дела. През 1958-а Руди завежда дело, за да забрани новия рекламен лозунг на Адидас: Най-добрите спортни обувки в света. Съдът уважава аргументите му и нарежда рекламите да бъдат оттеглени в седемдневен срок, но лукавият Ади убеждава свой приятел търговец да окачи един плакат на фургона си и да го паркира през тези седем дни пред входната врата на Руди.
Често политиката на двата гиганта се е ръководела единствено от тази непресъхваща омраза. През 1980-а румънският мениджър Йон Циряк потропва на вратата на Адидас, водейки най-новия си клиент - никому неизвестния по онова време Борис Бекер. Тогавашният шеф на компанията Хорст Даслер отказва да ги приеме. Циряк незабавно отива в централата на Пума при Армин Даслер, сина на Руди. Защо не вземете Борис, това ще вбеси ужасно братовчед ви?, пита румънецът. Половин час по-късно Бекер вече има рекламен договор за 300 000 марки.
Със смяната на поколенията обаче старата вражда постепенно се размива. Един тийнейджър, който си купува сладолед в центъра на Херцогенаурах, носи Пума. Двамата му приятели обаче са с Адидас и Найк. Това затопляне на атмосферата вече личи дори по високите етажи в двете фирми. Единият от внуците на Руди сега е юридически съветник в Адидас - споделя Трулсон. - Само допреди десетина години подобно нещо бе немислимо. Щеше да изглежда като, да речем, внукът на Буш да работи за Саддам Хюсеин.
Чисто икономическото съперничество между двата гиганта обаче съвсем не отслабва. А в годината на германския Мондиал Пума записа изненадващо много точки в своя актив. Адидас може и да е официален доставчик на първенството и верен партньор на ФИФА, но тъкмо
акциите на Пума вървят усилено нагоре
а очакванията са продажбите да надхвърлят рекордната за компанията граница от 2.3 млрд. евро.
Разбира се, Пума си остава по-малката компания (с едва 4 000 служители срещу 17-те хиляди на конкурента си и с близо три пъти по-малки продажби), но тя е и по-ефективно управляваната и с доста по-добър марж на печалбата. Междувременно инвеститорите на Адидас започват все повече да се тревожат за бъдещето на компанията, особено след скорошното поглъщане и на губещата Рийбок. Затова и наследниците на Ади Даслер възлагат толкова големи надежди на предстоящото световно първенство. Според ФИФА мондиалът е най-голямото медийно събитие на планетата и от Адидас са твърдо решени да го използват по най-добрия начин. Вече много години ние сме световен лидер на футболния пазар - напомня говорителката на компанията Кристин Купман. - Вярно е, че сега снабдяваме само шест от финалистите, но тези шест са с най-добри шансове да спечелят турнира. Последното изявление всъщност важи само за четири от партньорите на Адидас - Германия, Аржентина, Франция и Испания, защото и при най-добро желание Япония, Тринидад и Тобаго не могат да се причислят към фаворитите. Но и така вероятността световният шампион да носи обувки с прочутите три ивици е достатъчно голяма. В Пума обаче изобщо не се тревожат от тази мисъл. Дори Адидас да спечели титлата, те няма да загубят, защото отдавна са пренесли борбата извън границите на Германия и Европа. Пума инвестира много сериозно в африканския футбол и доставя екипировка на осемте най-силни отбора от Черния континент. А следващото световно първенство ще е в Южноафриканската република през 2010-а. Време за разплата? Хората от Пума засега мълчат, но самоуверените им усмивки говорят достатъчно.

ДВЕТЕ ИМПЕРИИ
Адидас
Основана: 1949
Седалище: Херцогенаурах
Служители (2004 г.): 17 023
Печалба преди данъци (2005 г.): 768 млн. евро
Годишни продажби (2005 г.): 6.9 млрд. евро
Отбори на Мондиал 2006: Германия, Франция, Испания, Аржентина, Япония, Тринидад и Тобаго
Пума
Основана: 1948
Седалище: Херцогенаурах
Служители (2004 г.): 3910
Печалба преди данъци (2005 г.): 286 млн. евро
Годишни продажби (2005 г.): 2.4 млрд. евро
Отбори на Мондиал 2006: Италия, Чехия, Полша, Швейцария, Саудитска Арабия, Гана, Иран, Кот Д'Ивоар, Парагвай, Того, Тунис, Ангола

Facebook logo
Бъдете с нас и във