Банкеръ Weekly

Съдби

Уолстрийт на ръба на закона

Гадни шегички. Неудобни фотоси на нищо неподозиращи колеги, докато са  на търговските "пултове". Снимки на конфиденциални сделки на клиенти, снимани от екраните на дилърските монитори. Това са реални епизоди, които показват  променената култура на работа в офисите на Уолстрийт. Плюс размяна на информация  на ръба на закона. Разпространението на тези на пръв поглед тийнейджърски "закачки" става по новите частни линии на финансовите акули чрез текстови приложения като WhatsApp и Signal. (Бел. ред. - Всъщност Signal е предпочитан от Едуард Сноудън и от всички, които не желаят да има  правителствен контрол върху личния им живот под каквато и да е форма.)

Почти всеки член на финансовата общност - от финансовите посредници до банкерите и паричните мениджъри, приемат охотно тези приложения за криптирани съобщения като лесен и практически непроследим начин да заобикалят регулациите и вътрешнофирмения надзор и да държат на тъмно висшестоящите за сделките си. Употребата на лични телефони за бизнес отдавна е рутинна практика. Сега най-важният мотив, който тласка все повече играчи от Уолстрийт към използване на приложенията за съобщения, е, че  им е омръзнало всяка написана от тях дума - свързана или несвързана с дейността им - да се регистрира в огромна база от данни, своеобразен  "Биг брадър", който ги следи  и  анализира под лупа даже тона и привкуса на изказа. При тази дисекция дори дребна погрешна интерпретация може да ги направи "клиенти" не само на контролните органи, но и на прокуратурата по подозрение за  евентуални финансови престъпления. От другата страна на бариерата и доста потребители на банковите услуги също предпочитат тези криптирани приложения за комуникация с банкерите, с повечето от които са и приятели. 

Широката употреба на въпросните  приложения обаче предизвиква и сериозни опасения, защото позволява и невъзможно за проследяване безотговорно поведение, улеснява извършването на нарушения от рода  на скандалното  манипулиране на ЛИБОР и на валутните котировки, които бяха разкрити немного отдавна.

В момента финансовите фирми работят при ясни правила. Те трябва да съхраняват записи на всички разменени в писмен вид бизнес комуникации - независимо колко невинни са те - такива са  изискванията на щатската Комисия за ценни книжа и фондови борси и регулатора на финансовия сектор. Подобни регулации са в сила и за мениджърите на активи. 

Официални представители на банките от Уолстрийт, включително и "Голдмън Сакс груп", "Бенк ъф Америка" и "Ситигруп", твърдят, че имат различни методи за защита от безнадзорни комуникации и неразрешен достъп до конфиденциална информация. Те правят рутинни проверки на електронната кореспонденция и на разговорите през фирмените устройства, забраняват ползването на лични телефони и на услуги за съобщения в залите за търговия и задължават служителите да подписват съгласие да нямат свободни контакти. Германската "Дойче Банк" пък забрани през януари текстови съобщения и приложения като WhatsApp и iMessage на "Епъл" на фирмените телефони в офисите си по света, за да подобри стандартите за съвместимост на дейността им с нормативите.

Над 20 служители на компании от Уолстрийт, с които са разговаряли репортери на агенция "Блумбърг", обаче твърдят, че тези политики се заобикалят в практиката.

Популярни текстови приложения като iMessage вече насочват разговорите по пътища, заобикалящи повечето системи, използвани от финансовите компании за контрол на електронната кореспонденция и на разговорите. А разпространението на криптираните услуги за директна връзка (end-to-end) между двете страни, които могат да изтрият автоматично съобщението веднага след като то бъде прочетено (каквито са Dust, Confide и Signal), правят нещата около контрола още по-сложни.

По какъв начин се използват криптираните съобщения зависи от предпочитанията на играчите от Уолстрийт.

В големите банки служителите често използват подобни приложения за споделяне на слухове, за да информират клиентите си по време на съвещанията при сутрешните продажби какво искат да купят и да продадат или дори да се похвалят за конкретна печеливша търговска операция. Други пък твърдят, че приложенията са изключително полезни, защото са по-бързи и по-подходящи от контролирания софтуер, предлаган от работодателите им. Няколко служители на хеджингов фонд дори създали в WhatsApp група за регулярно споделяне на пазарно "разузнаване". То е особено важно, ако се появи мащабна поръчка, която да раздвижи пазара. Както и за парични мениджъри, пътуващи до отдалечени места, за да бъдат достъпни във всеки момент. За по-специални случаи банкерите се обръщат към Signal, защото приложението може да се настрои по такъв начин, че да изтрие в рамките на пет секунди съобщенията както от страна на подателя, така и на получателя. От време на време за най-деликатните разговори в употреба влизат и лични телефони, които не се контролират, но пък деянието е на ръба на закона. 

Както си му е редът, контролните органи винаги са на крачка след нарушителите. Все пак те успяват да реагират на отделни случаи. Например в края на миналия месец британските регулатори обявиха, че са глобили с около 46 хил. щ. долара служителя на инвестиционната банка Jefferies - Кристъфър Нюхаус, задето е споделил конфиденциална информация за клиент чрез WhatsApp. През декември 2016-а пък Навнур Канг - паричен мениджър, отговарящ за инвестиции за 50 млрд. щ. долара от пенсионен фонд на щата Ню Йорк, бил осъден за приемането на подкуп от поне 180 хил. долара, включително и часовник за 17 400 долара, в историята имаше също проститутки и кокаин. Те били предложени от двама търговци на облигации в замяна на бизнес, генериращ комисиони за милиони долари. Според присъдата Канг и един от продавачите на книжата използвали WhatsApp, "за  да държат контактите си далеч от надзора на прилагащите законодателните изисквания органи".

Въпреки че програмите за откриване на нежелано поведение ще продължат да се подобряват, технологиите също не стоят на едно място. В усилията си да не изостават от нарушителите финансовите компании дори ползват опита на следователите и въвеждат софтуер, който мигновено да отделя знакови фрази в разговорите между банкерите и клиентите им, като: "провери телефона си", "изпратих ти текст", "извади това офлайн" или "обади ми се на клетъчния телефон" и други такива. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във