Банкеръ Weekly

Съдби

УЕДНАКВЯВАНЕ НА ОПЪРНИЧАВИТЕ

Неотдавна Съветът за електронни медии (СЕМ) разреши на още едно радио да промени програмния си лиценз и по този начин го освободи от задължението да прави програмата, за която е било лицензирано на провелите се в края на миналия век конкурси за радио и тв оператори. През април надзорът се съгласи Джаз ФМ - единственото българско радио, което все още продължаваше да поддържа специализиран музикален формат - за джаз и неговите разновидности - да го смени. Включвайки го по тоя начин във и без това дългия списък на т.нар. CHR - станции, които привличат аудитория основно чрез нови парчета, чрез хитове от близкото минало или чрез ротация на едните и другите.
Освен да смени профила регулаторът позволи на Джаз ФМ и да се прекръсти на Енджой. В близко бъдеще новото радио ще започне излъчвания в София, Пловдив, Варна, Благоевград, Бургас, Стара Загора, Русе и Хасково. Програмата на Джаз ФМ ще остане достъпна единствено в София, където ще се излъчва на честотата на Радио НЕТ, което пък се закрива. Преди около година Джаз ФМ и Радио НЕТ се вляха в Радиокомпания Си Джей ООД, която е собственик и на радио Класик ФМ. Очакванията са то скоро също да претърпи промени и на неговите честоти да започне да излъчва радио NewsTalk. В пресата вече се писа, че под това име собствениците на телевизия Би Ти Ви - Болкан Нюз корпорейшън, планират да създадат собствена радиостанция в България. Очаква се NewsTalk да се приема в София, Пловдив, Бургас, Варна, Велико Търново, Видин, Плевен, Стара Загора, Хасково и Разград. Подобно на станцията за джаз, Класик ФМ ще остане да се разпространява само на територията на София. През април то се обедини с университетското Алма матер в Алма матер-Класик ФМ и ще излъчва на студентската честота.
Това е първата промяна в програмен лиценз на действащо на пазара радио за тази година, но е поредната за последните четири-пет. Както БАНКЕРЪ вече е писал неведнъж, от 2003 г. т.нар. радиовериги, покриващи повечето на големите градове в страната, попълват липсващи им регионални честоти, като поглъщат по-малки местни станции. По този начин постъпи например едно от най-големите радиа - ФМ плюс, което преди няколко години включи в своите и регионалните честоти, на които излъчваше, несъществуващото вече старозагорско радио Трели.
Освен този начин на разширяване други собственици на финансово стабилни медии предпочетоха да разнообразят портфолиото си чрез създаване на нови станции - било за спорт, било за фолкхитове. Подобна стратегия предприе националното Дарик, което през последните години придоби честотите на бившето рок радио Тангра и на негово място създаде спортната мрежа Гонг. Впоследствие собствениците на Дарик създадоха обща рекламна стратегия с още две съществуващи вече музикални станции - Ретрорадио и Сигнал плюс.
Трети пък, които чрез различни фирми и свързани с тях хора бяха получили на конкурсите в края на деветдесетте години повече от една честота, предпочетоха да слеят станциите и да запазят по-печелившата. Такъв е примерът с радиата Витоша и Атлантик. Известно време те работеха като отделни медии, а преди преди около две години получиха разрешение от СЕМ да слеят честотите си и да излъчват на тях вероятно по-печелившото дотогава софийско Витоша. За Атлантик остана единствено покритие над столицата. Както БАНКЕРЪ писа, преди седмица международната компания SBS Broadcasting съобщи, че е купила фирмата собственик на Витоша, Атлантик и на пловдивското радио Ритмо. Чуждестранната група се контролира от фондове, консултирани от две дружества за частни инвестиции - Пермира и ККР. Двадесет на сто от капитала й пък се държат от холандското дружество Telegraaf Media Groep N.V.
Бедата за слушателите в целия този процес е, че сливането и уедряването на радиогрупите става главно за сметка на разнообразието във форматите. Справка в регистрите на СЕМ показва, че не повече от 10 на сто над 90-те лицензирани радиопрограми са със специализиран профил, докато всички останали са политематични и обхващат най-масовите вкусове. Когато преди около седем години предишният радиотелевизионен регулатор - Националният съвет за радио и телевизия, реши да провежда конкурси за оператори, той изрично обяви, че държи на плурализма и на медийното разнообразие. В средата на първото десетилетие на ХХI век обаче и с просто око се вижда, че идеята за повече специфични програми търпи крах, че пазарът храни преди всичко хитови поп и фолк профили и че бели лястовици като Класик ФМ и Джаз ФМ биха могли да останат да съществуват единствено ако за тях се потърси по-специален кокошарник от този, в които кудкудякат всички останали.
И тъй като остават дни до момента, в който СЕМ би трябвало да обяви нови конкурси за радио и тв оператори, и съветниците, и (още повече) законодателите би трябвало да се замислят нужно ли е изобщо да се правят процедури. Когато при какъвто и да е резултат на финала никой не дава никаква гаранция, че бизнес планът, заради който една фирма е била предпочетена пред всички останали, след няколко години няма да се промени. И по този начин мнозина - и законотворци, и прилагащите закона, а най-вече зрителите и слушателите, ще останат с пръст в уста. Изненадани да разберат, че на вълните, на които са дали разрешение или са свикнали да слушат Луис Армстронг или Стан Гетц, вече се вихри диджей Бобо или направо Радка - Пиратка. Точно както и на съседната честота. И на тая до нея.

Facebook logo
Бъдете с нас и във