Банкеръ Weekly

Съдби

ТЪРГОВСКИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА С ДЕЧКО УЗУНОВ

В навечерието на 109-годишнината от рождението на Дечко Узунов (1899-1986) цели три софийски галерии предлагат негови картини, ескизи, етюди, рисунки: Бохем, Лоранъ и Галерията на СИБанк. У нас подобно внимание - едновременно търговско и представително - към един-единствен автор не се е случвало досега. Имаше опити на някои частни галерии да репликират реализации на СБХ в пространствата на ул. Шипка 6, но те бяха по-скоро себично желание за съизмерване, своеобразно намигване и стремеж да се възседне вълната на общественото внимание към даден автор. В сегашния случай обаче видимо и тримата галеристи - Емил Чушев, Лаврен Петров и Георги Лозанов, са търсили организиращ повод в един и същи източник - календара.
След продължителна предварителна подготовка реставраторът Емил Чушев от началото на миналата година сдържано и без излишен рекламен шум предлага на порции придобитите от него картинни масиви. Тактиката има за цел тестването на пазара в условията на общоевропейската му отвореност и опит за ценово приближаване до международните стандарти. Подобен е и примерът със солидното количество произведения на Дечко Узунов, част от които са експонирани в тясното пространство на Бохем. На мястото на всяка закупена творба ще се излага нова, което подсказва продължителния характер на акцията и вероятност (!) пред публиката да се появяват все по-добри работи на художника. Лаврен Петров развива предложението си до 22 февруари (рождената дата на Дечко Узунов) и е центрирал вниманието на клиентите основно върху артистично и елегантно нахвърляните акварели (има и пастел), част от които не са подписани. Ценовата листа варира в границите от 850 до 1800 лева, отбелязвайки сериозен ръст в сравнение с периода отпреди десетина години. В СИБанк са потърсили различието и съвместно с галерията-музей Дечко Узунов са организирали експозицията си около майстора и неговите ученици, тръгнали по собствени пътища и с различен принос към нашето визуално изкуство. Предвид непазарния принцип тази изложба е най-стегната в експозиционната си цялост, а аранжирането й, вероятно дело на Светлин Русев (а той умее това), придава представителна звучност на проекта.
Внезапното и малко очаквано публично внимание към Дечко Узунов и богатото му творчество с различна художествена стойност подсказва една новост в българския артпазар - увеличаващата се конкуренция и очевидния приоритет на търговското над представителното начало. Провокирането на това внимание чрез имената на утвърдени, вече оборотни художници ще продължи. Но динамиката на галерийната практика, заявила се както чрез закритите, така и чрез новооткритите центрове за търговия с изкуство, откроява и повишаващ се интерес към съвременните автори. По същество тенденцията показва освобождаване от съществуващата до неотдавна манипулативност, перфидно реализирана от няколко фигури с публична известност и свободен достъп до медийното пространство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във