Банкеръ Weekly

Съдби

ТИКТАКАЩИТЕ ИНВЕСТИЦИИ

Ума Търмън се слави като актриса, която не се плаши от никакви роли. Новата й роля е да рекламира дамските часовници Диамантена фантазия. Този модел на престижната швейцарска фирма Хойер е адресиран към съблазнителките, интелектуалките и пробивните жени. Часовникът всъщност е гривна, в която са вградени 879 диаманта. При натискане на съответния механизъм част от диамантите почервеняват, показвайки по този начин съответния час. Впрочем срещу солената цена от 120 хил. долара.
Съвременните богаташи вече не купуват часовници, за да узнаят времето. За това е достатъчен един поглед към джиесема, компютъра или хладилника, казва Жан-Даниел Паше, председател на Организацията на швейцарските производители на часовници. Според него луксозен часовник се купува само заради стойността му като бижу. Неотдавна фирмата Ришмон обяви, че за пет месеца продажбите на луксозните й марки са нараснали с 23 процента. Подобни са данните и за Суоч. За отбелязване е, че с най-голям потенциал по отношение на тези покупки показва Азия.
Драгоценните часовници се купуват за цял живот, но онова, което украсява богаташката ръка, се мени според обстоятелствата. Сакото Армани върви с една марка, костюмът за голф - с друга. За много елегантни жени и бизнесдами часовникът е понякога единственото украшение. С което - за разлика от ферарито или яхтата - човек може да се фръцка и в офиса.
Въпреки дискретното си тиктакане часовниците казват много за притежателите си. Днес след дългото господство на кварцовите часовници на мода пак излизат механичните им събратя. Механичните Патек и Бреге например се смятат за връх на елегантността и изтънчеността. Цената на дамския механичен Бреге, да речем, може да стигне и 100 хил. долара. Това е любимата марка на висшата аристокрация. Часовници Бреге си е поръчвала още навремето Мария Антоанета, днес ги поръчва Елизабет Втора.
Патек пък е любимата марка на президентите. Владимир Путин носи Вечен календар за 60 хил. долара (колкото е едногодишната му заплата). Никой обаче не може да се мери с италианския премиер Берлускони, чийто Вашрон-Константен струва половин милион долара. Голям ценител на разкоша е и Джеймс Бонд (актьорът Пиърс Броснан), който в началото носеше Подводничар на Ролекс, а после го смени с Господарят на моретата на Омега. Часовниците на агент 007 бяха същевременно боксове, лазерни и взривни устройства.
VIP-часовниците често напомнят миниатюрно командно табло на свръхмодерен самолет. Те показват не само времето в различните часови пояси, но и надморската височина, атмосферното налягане, лунните фази и т. н. Моделът В беда на фирмата Брайтлинг е с вграден предавател, който при нужда може да повика помощ. Дори дадена функция да е напълно излишна, тя пак се цени високо, защото хората обичат да са на ти с чудесата на техниката. Наред с другото такива часовници и подсказавт, че техният собственик си запълва времето с водолазен спорт, с ветроходство или с околосветски пътешествия. Въпреки че това може да няма нищо общо с истината.
С настъпването на вечерта сложните хронометри се скриват в сейфовете, а по хайлайфните китки цъфват машинките със скъпоценни камъни, каквито например са моделите на Картие. За елитните приеми са добре дошли диамантите, седефът и дори... хаосът! На циферблата на някои часовници цифрите са разположени разбъркано и стрелката скача направо на съответния час. Картие може да си позволи такава ексцентричност, защото никой не се съмнява, че часовникът с тази марка е от най-високо качество.
Ръчната изработка на тиктакащи бижута в Женева или Ньофшател е истинско свещенодействие. За цяла година един скъпоплатен майстор изработва само по няколко екземпляра. За поръчания Космограф Доутън например трябва да се чака близо две години.
Часовникът струва на купувача си цяло състояние. Но сам по себе си той е и великолепна инвестиция. Колкото е по-стар, толкова по-висока е неговата цена. През 1999 г. на търг в Сотбис бе продаден 66-годишен Патек Филип за 11 млн. долара. Неслучайно девизът на фирмата е: Нашите часовници не са просто притежание, за тях имат грижата бъдните поколения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във