Банкеръ Weekly

Съдби

Телевизионна (за)бавачка

Истинските герои са тези, които застават до вас. Ние само им помагаме. Копито е на известна банка и в един от клиповете към него момче на видима възраст около десетина години обяснява, че голямата му страст е картингът. Дори вече имало медал от състезание, но старият му карт - този на баща му, се счупил. Тогава, докато чакало да му го оправят, баща му купил нов. Детето споделя още, че родителят му не го бива много в картинга, но като баща бил супер. В същата рекламна кампания имаше и вариант с момиченце и неговата майка, която обяснява на първокласничката да не свиква с грешките - животът нямал гумичка, как не била самотен родител и как сложила парички в касичката - ейййй, там.


В друга реклама - на салам, момченце и момиченце в началните класове незнайно защо се мотаят, докато роднини и приятели на семейството вкусват от колбаса и ахкат. Излишно е да споменаваме рекламите например на лекарства срещу кашлица и температура, където винаги има и по някое хлапе. Преди време вървеше и една на хапче срещу главоболие, като сред причините за него беше и наличието на четири ревящи бебета. Децата се появяват дори и в промотирането на телекомуникационни продукти. Тоест те са навсякъде в рекламите.


Образът на детето е широко разпространен в търговските съобщения, установиха предколедно и хората от Съвета за електронни медии, позовавайки се на специално наблюдение. Това стана на дискусия, посветена на защитата на децата от неблагоприятното медийно съдържание.


Хлапетата често са главни герои в търговските съобщения. Доста експлоатиран е техният образ даже в кампаниите на банките, твърдят специалистите. При рекламите за лекарства СЕМ констатира, че понякога има забързване на акценти от дикторския глас, а това била важната информация...


В средата на годината регулаторният орган е провел тридневно наблюдение на четирите национални телевизии - БНТ1, bTV, Нова телевизия и ТВ7, и рекламната им колаборация с малките потребители. Малчуганите са ангажирани в рекламирането на продукти за деца, но също така и за възрастни. И ако в първия случай е нормално бебоци по памперси да се катерят по столове или стълби, то включването на хлапета в реклами на телекомуникационни компании - например цифрова телевизия и интернет на MTEL, прахове за пране (Семейство REX), на хладилници (ВЕКО ) и автомобилни гиганти - Toyota, не е сред най-обичайните. Следователно статичната детска роля в копитата на матраци Дормео или пък на Милка не е чудо голямо. Повечето от тях не са дело на нашите рекламисти, но пък е важно как те виждат участието на подрастващите в своята индустрия. Нашите ги включват в реклама на програма на Европейския социален фонд и в кампанията на Министерство на здравеопазването Опознай рисковете, за да ги избегнеш.


Според Закона за радиото и телевизията търговските съобщения не бива да създават опасност за физическа или морална вреда на децата; да убеждават пряко децата да закупят или да вземат под наем продукт или услуга, използвайки тяхната неопитност или доверчивост; да ги насърчават пряко да убедят родителите си или други лица да закупят рекламираните стоки или услуги; да злоупотребяват със специалното доверие, което децата имат в своите родители; да показват безпричинно децата в опасни ситуации... Колко от всичко това се спазва?


Според СЕМ рекламата на Барни, в която се говори, че се дават плюшени мечета за награда, ако изпратиш кода на опаковката, е в нарушение на изискванията. Регулаторът се е спрял и на рекламните комуникации на Уникредит Булбанк за истинските герои ( майката и дъщеричката) и на Емпорики банк, в която момченце се оплаква на друго, че има тройка по математика. Приятелчето му го успокоява, че няма да му се карат вкъщи, след като таткото на Иван каза на майка му, че вече не е нужно да си математик. Децата хукват да бягат с гръб към камерата и върху тях се изписва текст, който мъжки глас зад кадър чете: Ипотечен кредит без уравнения. Плащаш само това, което виждаш - лихвата. Без допълнителни такси. Със застраховки за сметка на банката и финансиране до 90 процента. Емпорики банк България е част от френската банкова група Креди агрикол. Следва близък план на двете деца, седнали на тротоара, които си говорят: То и от математика няма нужда.


Според експертите на Съвета за електронни медии подобни послания влияят неблагоприятно върху малките и създават опасност от увреждането на физическото, психическото, нравственото или социалното им развитие. Опасност за тях имат и рекламите, които промотират храни и напитки със сол, захар, мазнини и др., чиято прекомерна консумация е потенциално опасна за здравето им. Затова на малките не се препоръчват нито бисквите Траяна, нито млякото Активия, нито маргарин Калиакра, още по-малко продуктите на Маги или пък хрупкавите пръчици Зайо Байо. СЕМ все пак препраща за окончателно мнение последните казуси към здравното министерство и Агенцията по безопасност на храните.


Петстотин лева глоба дебне родителите, които позволят детето им да участва в реклама на продукти със съдържание на генномодифицирани организми (ГМО). При повторно нарушение семейството ще бъде санкционирано с над 1000 лв., обявиха от Държавната агенция за закрила на детето. Участието в реклами на тези продукти излагало на риск психическото здраве на малките и вече 88 доставчици на медийни услуги, споменатата държавна агенция и СЕМ са се разписали под споразумението за защитата им от тяхното вредно съдържание.


Шефката на медийната комисия в парламента Даниела Петрова пък припомни, че вече са направени промени в медийния закон, които защитават децата от тв експлоатация. Измененията са се наложили след оплаквания на граждани за участието на деца в Биг брадър.


За да се защитят децата от вредното въздействие на рекламите, е необходимо да има списък с т. нар. нездравословни храни, предложиха от Министерството на здравеопазването. Бихме могли да кажем кои храни не са препоръчителни в детските градини и ясли, но това не означава, че не трябва да се консумират въобще, отбелязаха от ведомството.


Телевизията не е кой знае какъв възпитател, тя не е електронна бавачка, но може да предпази от много лоши влияния децата, коментира председателят на СЕМ проф. Георги Лозанов. Българчетата могат да бъдат много по-здрави, но те ядат рекламирана храна, а тя много често съдържа вредни съставки, присъедини се към позицията на социалните служби Лозанов.


Специалистите са разгледали и предавания с участието на магове, екстрасенси, вещици... Обикновено те вървят на живо и в тях се задават въпроси за любовта и бъдещето и при съответен негативен отговор може да се навреди на съзнанието на детето. Според наблюденията обаче случаите, в които подобни магически излъчвания влияели негативно върху подрастващите, намалявали, защото контролът бил все по-осезаем, а пък и все по-малко врачки и екстрасенски си позволявали да лекуват в ефир.


Тази тема не е еднозначна, няма да търсим прости решения, а консенсус, изтъкна Георги Лозанов по време на дискусията, в която се включиха и представители на Българската агенция за безопасност на храните, Комисията за защита на потребителите, Националният съвет за саморегулация, АБРО и други. По принцип подобни начинания са похвални, въпросът е доколко са възпитателни и за рекламния, и за телевизионния бизнес? Тоест каква е тяхната ефективност?


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във